Abonnementsartikel

Arla Foods erkender nu selv, at forspringet til de fem største mejerikoncerner indsnævres

Som MaskinBladet tidligere har beskrevet, har Arla Foods svært ved at fastholde et pænt forspring målt som udbetalt mælkepris i forhold til konkurrenterne i Europa.

Dette bekræftes i årsrapporten, hvor man kan læse, at koncernen har en målsætning om at ”ligge fem procent over en sammenlignelig gruppe (peer group) bestående af de fem største mejeriselskaber i Europa. I 2003 var indtjeningen klart over peer group, og for kalenderåret 2004 forventes den at falde noget, men dog at nå målet om de fem procent.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Næste års udfordringer

Værre ser det øjensynligt ud for det kommende år, når man læser årsrapportens bemærkninger om det kommende år:

”Vi skal yde en ekstraordinær indsats for at sikre, at Arla Foods stadig kan levere en af de højeste mælkepriser i Europa og leve op til målet om at ligge fem procent over Peer Group.”

Hvilke instrumenter, der skal bruges for at leve op til denne ambitiøse målsætning, kan man ikke læse om.

Forbrugerne skal plejes

Men det fremgår, at selskabets største udfordring udover at betale andelshaverne den højeste mælkepris i det kommende regnskabsår bliver at genvinde tilliden hos de danske forbrugere.

- Det kan vi kun gøre, hvis vi med hjertet ved, at vi er til for forbrugerne, skriver Åke Modig i beretningen fra direktionen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forbrugerne skal have tryghed, inspiration og velvære, står der.

I Sverige er udfordringen at genvinde tabte markedsandele, og dermed synes koncernen at være inde i samme modvind i broderlandet som i Danmark, hvor forbrugerne har tabt deres hjerter til de mindre mejerier, efter storebror tilsyneladende mobbede de mindre for hårdt.

Private mærker vinder frem

Arla Foods har i mange år vægret sig ved at levere frisk konsummælk som de såkaldte private labels. Det vil sige supermarkedskædernes egne mærker som for eksempel Engholm fra Dansk Supermarked.

I årsrapporten fremgår det, at ”en stigende andel af vores forretning er inden for private label.”

Med henblik på at rationalisere har mejerikoncernen iværksat projekt Trim, som blandt fører til afskedigelse af 600 administrative funktionærer over tre år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I forbindelse med fusionen mellem Arla og Campina har det også været fremme, at der i det kommende år regnes med afskedigelse af 800 medarbejdere. Såfremt fusionen falder på plads efter vedtagelse på repræsentantskabsmødet i marts 2005, kommer der angiveligt yderligere afskedigelser. Dem er der dog ikke sat tal på.