Abonnementsartikel

Finske Nokian har udviklet en ny dæktype, der er målrettet det nordiske marked

Finske Nokian lancerer en ny dæktype på markedet, TRI 2, der er designet til traktorer samt maskiner til vedligeholdelse af veje. Dækket er udviklet specielt til kørsel på vej.

Den danske importør, Nordisk Dæk Import oplyser, at dækkets kvaliteter med fordel kan udnyttes af landmænd, og andre med behov for et helårsdæk, der klarer sig godt på alt lige fra tørre landeveje til sjappede vinterveje og våde overflader i marken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Højere hastighed og lastkapacitet

TRI 2 er på flere fronter forbedret i forhold til sin forgænger, TRI, der har været på markedet i en halv snes år.

TRI 2 er blandt andet stærkere end TRI, det har en højere lastkapacitet samt et bedre vejgreb på alle underlag i forhold til forgængeren.

Ti procent mindre rullemodstand bevirker mindre brændstofforbrug, og reduceret dækstøj betyder, at man med TRI 2 under traktoren faktisk kan opnå en kørselskomfort på personvognsniveau, vurderer Nordisk Dæk Import.

Dækmønsteret giver angiveligt et godt greb på blød og våd bund og har en effektiv selvrensende effekt. Dækket er i hastighedsklassen 65 km/t.

Dæk udviklet til norden

Der tages store miljøhensyn under produktionen af TRI 2. Som det første dæk i verden til tunge køretøjer er TRI 2 produceret af en gummiblanding fri for de såkaldte højaromatiske olier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gummiblandingen indeholder kun lavaromatiske olier, hvilket er en gevinst for miljøet, fremhæver importøren.

Nokian er ifølge Nordisk Dæk Import den eneste dækproducent i verden, der fokuserer på løsninger og produkter specielt møntet på nordiske forhold. Det drejer sig ikke blot om Nokians vinterdæk til personbiler, men også om blandt andet traktordæk, og dæk til skovmaskiner.

Nokian TRI 2 produceres nu i dimensionerne 340/80R24, 360/80R24, 400/80R24, 400/80R28, 440/80R28, 440/80R34, 480/80R34, 480/80R38, 540/80R38 og 540/65R30. Senere bliver TRI 2-sortimentet yderligere udvidet.