Abonnementsartikel

Dansk Kalv er et produkt, som kræver, at kvaliteten er i top hver gang - mener både stjernekokken og hjemmemarkedsdirektøren

Da Paul Bocuse valgte Dansk Kalv som råvare til kødretten i konkurrencen Bocuse d’Or, var det ingen tilfældighed. Tværtimod var der tale om et meget bevidst valg.

Såvel Paul Bocuse som alle de danske stjernekokke, der har anbefalet Dansk Kalv, ved nemlig, hvad de går efter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ønsker absolut bedste kvalitet, fastslår Erwin Lauterbach, der er ejer af restaurant Saison i Hellerup.

Han har derfor også nogle gode råd til Danish Crown, som sammen med en række andelshavere producerer Dansk Kalv efter et helt fast koncept, som blandt andet indeholder krav til opstaldning, fodring og klassificering af slagtekroppene.

Gode råd om Dansk Kalv

Erwin Lauterbach har arbejdet med Dansk Kalv gennem flere år, og på vej hjem til Danmark fra Lyon efter konkurrencen er overstået, siger han:

- Det har været det hele værd. Alle forventningerne blev indfriet, ikke mindst fordi Rasmus Kofoed kom på podiet som vinder af bronze.

- Så jeg kan godt forestille mig, at det på sigt kan få positiv indflydelse på den afregning, leverandørerne får, siger han til MaskinBladet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men for at fuldende succesen mener han, der bør ske nogle yderligere tiltag.

- Jeg ser gerne, at der sker en yderligere opdeling i klasser, så vi kan vælge Dansk Kalv i førsteklasse, andenklasse, tredjeklasse og så videre.

- Det er også et krav, at produktet er i top hver gang uanset hvilken klasse, man vælger.

- Det skal også være nemt at få fat i, og det skal være til rådighed hele tiden.

Den danske stjernekok forklarer, at når en restaurant sætter en ret på sit menukort, skal retten også kunne serveres. Med andre ord skal det være muligt med meget kort varsel at skaffe råvaren, uanset om det er to eller 100 personer, der skal serveres for.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vejen til køkkenerne på stjernerestauranterne går via cateringfirmaer i de enkelte lande. Og her er der også stor forskel.

- Vi vil ikke handle med hvem-som-helst, men bruger de grossister, der er kendt for at levere kvalitet. Danish Crown skal benytte disse firmaer til at sælge Dansk Kalv, mener Erwin Lauterbach.

Kvalitet giver nye muligheder

- Danish Crown skal passe godt på Dansk Kalv, fastslår Erwin Lauterbach.

Han siger videre, at det forpligtiger indadtil at have et produkt af den kvalitet. Blandt andet skal Danish Crown tjekke hvert enkelt stykke, inden det sendes ud fra slagteriet.

- Jeg ved godt, at det koster, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg og mine kollegaer er villige til at betale op til 50 procent mere, blot de er sikre på, at kvaliteten er som lovet hver gang. Men bliver forventningerne skuffet, hører den villighed op, konstaterer han.

Erwin Lauterbach er desuden af den overbevisning, at Danish Crown har gode muligheder for at lancere andre produkter, hvor hjertet er med i produktionen hele vejen fra stald til køkken.

- Det vil være meget flot, hvis det sker, siger han.

Konkurrencen var døråbner

- Jeg er enig i, at det er uhyggeligt vigtigt at have fokus på kvalitet, siger Karsten Dejbjerg, hjemmemarkedsdirektør i Danish Crown. Som sådan er han den på salgssiden, der har haft ansvaret for Dansk Kalv såvel i Danmark som i det øvrige Europa.

- Dansk Kalv er et godt eksempel på, at det kan lade sig gøre at producere kvalitet, hvis blot man tror på det, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Karsten Dejbjerg har også en idé om, at nye kvalitetsprodukter fra Danish Crown kan være pattegrise og brisler.