Når vintervejret melder sin ankomst, er der udskiftning i anlægsgartnerbranchen. Med mindre ens firma er bygget op omkring vintertjeneste, sker der mange steder en nedgradering af medarbejderstaben. Behovet for hænder er ganske enkelt størst hos firmaerne, når der ikke ligger sne og is overalt.
Anlægsgartnerfirmaet Th. Skov Larsen ApS ved Odense er ingen undtagelse. I højsæsonen beskæftiger firmaet 14 ansatte, mens der om vinteren er skruet ned til 4-6 personer. De vinterfyrede må pænt finde sig et andet arbejde eller måske gå på understøttelse, mens de afventer forårets komme, hvor der igen bliver grøn aktivitet. Hos Th. Skov Larsen er der ikke arbejde med vintertjeneste nok til alle 14, men erfaringen er, at de fyrede vender tilbage om foråret.
- De er tro mod os, så de kommer stort set altid igen, siger Troels Skov Larsen, der ejer anlægsgartnerfirmaet.
Gode folk hænger dog ikke på træerne, så sammen med sin hustru Marianne, hvis rolle bedst kan betegnes som tovholder, har Troels Skov Larsen valgt en meget aktiv personalepolitik. Den vender vi tilbage til.
Klassisk forløb
Firmaet er grundlagt i 1973 af Thorkild Skov Larsen, der er far til Troels. Selv afsluttede Troels Skov Larsen en landmandsuddannelse i 1989, da hans drømme gik i den retning.
- Desværre fandt jeg ud af, at det billede, jeg havde af et landbrug, ikke hang sammen. Der skulle store beløb til for at starte op, og jeg havde ikke et fædrende ophav, jeg kunne overtage fra, siger Troels Skov Larsen.
Faren havde sin anlægsgartnerforretning at koncentrere sig om, men da Troels blev færdig med sin uddannelse og stod uden job, blev han spurgt, om han kunne tænke sig at give en hånd med i en måneds tid. Resten af den historie er en klassiker.
På det tidspunkt bestod firmaet af 2-3 medarbejdere, og far og søn tilbragte meget tid i tæt samarbejde hver dag. De har altid haft stor respekt for hinanden, men det betød ikke, at de også havde sammen syn på alting. Det blev tydeligt omkring 1995, hvor en kollega i branchen som følge af sygdom valgte at afhænde sit firma.
- Han tilbød os sit kundekartotek som belønning for at færdiggøre de projekter, han havde forpligtet sig til. Det indebar arbejde hos 8-10 virksomheder i form af pleje af grønne arealer samt snerydning. Den type opgaver var der ikke meget af i min fars firma på det tidspunkt. Det, der var, kunne klares på en eftermiddag, husker Troels Skov Larsen.
Mekanisering
I kollegaens firma befandt sig også en vis mængde materiel, og det var her, at forskellene mellem far og søn kom til udtryk.
- Jeg kunne se nogle muligheder med at bringe nogle maskiner ind i firmaet. En øget mekanisering ville give mulighed for at byde ind på flere typer opgaver og medføre en øget medarbejderstab. Så længe arbejdsmængden var til det, og der ikke skulle investeres for meget, havde min far det fint med at vokse i størrelse, men at overtage alle maskinerne fra det andet firma ville han ikke. Det endte med, at jeg købte maskinerne. Der skulle ske noget. Havde jeg ikke købt dem, havde vi ikke bevæget os nogen steder. Min far ville den dag i dag have det fint, hvis vi blot ejede en fræser, siger Troels Skov Larsen.
Han var selv fungerende førstemand i firmaet på det tidspunkt og med hans køb af maskinerne, som han involverede i Th. Skov Larsens aktiviteter, skete der en øget mekanisering af anlægsgartnerfirmaet.
Løs bemærkning
Hen mod slutningen af 1990'erne blev en generationsskifte påbegyndt. Thorkild Skov Larsen ønskede ikke længere at være ejer af firmaet, så enten skulle det sælges, eller også var det op til Troels at overtage.
- Jeg kan ikke huske tidspunktet, eller hvordan emnet kom op, men snakken er nok startet som en løs bemærkning i en frokostpause på et tidspunkt. Vi har gået tæt sammen hver dag i mange år og talt om mange ting, så det er vel opstået undervejs. Det hører samtidig med til historien, at fra midten af 1990'erne blev det bedre tider for anlægsgartnerbranchen. I mange år op til det tidspunkt havde branchen været præget af stilstand, og nogle firmaejere brugte af deres pensionsopsparing for at holde sig kørende. Det har uden tvivl påvirket min far til at sige stop, men det var først, da udviklingen vendte, og vi i samarbejde havde fået etableret en ny base på vores nuværende adresse, at han kunne give slip på firmaet, siger Troels Skov Larsen.
Overtagelsen blev endelig i 2001, og Thorkild Skov Larsen er i øvrigt fortsat en del af firmaet. I en alder af knap 70 år nyder han at være en del af arbejdet i marken.
Tilhørsforhold
Private haver, offentlige arealer og erhvervsarealer tager firmaet sig fortsat af den dag i dag. Nyanlæg, renovering, samt den almindelige pleje og vedligehold beskæftiger medarbejderne. Troels står for kundebesøg og beregning af tilbud, og deltager således ikke så ofte med udførelsen af de konkrete projekter.
Marianne Larsen er med til at lægge sidste hånd på tilbuddene, lige som hun varetager markedsføring, den daglige kontordrift, personalehåndtering, udviklingssamtaler mm. En slags kombineret administrations-, HR- og marketingschef. Eller blot tovholder, som tidligere sammenfattet.
De er begge meget opmærksomme på, at de medarbejdere, der ansættes, har, hvad der kræves.
- Helt basalt kræver vi, at de har et ordentligt fagligt niveau. Vi har gjort os nogle dårlige erfaringer nogle gange, så derfor prøver vi at finde dygtige folk, som er villige til, at vi bygger mere på dem, siger Troels Skov Larsen.
- Vi har som firma rigtig gode referencer, som er grundlagt, da Thorkild ledede firmaet. De referencer har vi formået at bibeholde, og det skal vi også gøre i fremtiden. Vores folk er vores ansigt ud ad til, og hvis de kan tænke selvstændigt og handle, så får de også lov til at gøre det hos os, siger Marianne Larsen.
Ægteparret har begge været på kursus i ledelse, hvor emner som øget kommunikation og konflikthåndtering indgik. Efterfølgende har alle medarbejdere sammen været på kommunikationskursus. Det blev en positiv og givende oplevelse for alle.
- Det er med til at skabe et øget tilhørsforhold, så de vender tilbage til os til foråret. Jeg er sikker på, at den økonomiske investering kommer hjem igen, siger Marianne Larsen.
Online evaluering
De benytter sig desuden selv af sine faglige relationer i branchen til at sparre med.
- Det er utrolig vigtig i en branche som vores, der ikke er så stor, mener Marianne Larsen.
Selv forsøger de at lede anlægsgartnerfirmaet med de moderne ledelsesmetoder, for der er meget stor forskel på ledelse anno 1973 og 2011.
- Jeg tror, at det hele ville sejle, hvis vi ikke gjorde, som vi gør. Der ville blive taget nogle ting for givet, i stedet for at tale om dem, og vi ville nok have skiftet flere folk ud. Måske ville vi slet ikke have haft firmaet i dag. Hvem ved? Min far var som firmaejer den type, som havde det bedst med at bruge sine kræfter og ikke tænke så meget på ledelse. Den går ikke i dag, understreger Troels Skov Larsen.
- Vi inddrager medarbejderne, og gør dem til en del af processen. I stedet for at de får at vide, hvordan de skal gøre tingene, får vi dem til selv at komme til en konklusion. Det er vigtigt, at folkene selv tænker på, hvordan vi sikrer, at kunderne er tilfredse. Vi lever af, at vores kunder anbefaler os til andre. Vi opfordrer alle vores kunder til at evaluere os via brancheforeningens evalueringscenter under Håndværksrådet. Det sker online uden om os, og så får vi en rapport en gang om måneden. Den bruger vi som styringsredskab til at sikre, at vi leverer den høje kvalitet, vi ønsker, forklarer Marianne Larsen.