Abonnementsartikel

Danske Madanmeldere finder hvert år Årets Ret, og vinderne er altid retter, som tager udgangspunkt i det danske

Som tidligere landmand er det svært at genkende den lille, mørke blok dér på tallerkenen, som gemmer sig under et par færøske jomfruhummere. Der står ganske vist på menukortet, at det er kalvehale. Men efter stjernekokken René Redzepi har haft kalvehalen i køkkenet, er den ganske forvandlet fra fluefjerner til smagsbombe.

Sådan er den ædle kogekunst, når den bliver udøvet af kunstens sande mestre. En god råvare leverer en oplevelse i smag og udseende, som vi alle gerne vil have.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det heldige ved det hele er, at det er vi landmænd, der er leverandører af råvarerne. Det er ganske vist, at vi ikke sådan er lige til at komme uden om.

Det er vel også derfor, at selskaber som Arla Foods, Danish Crown og Danisco Sugar blandt en række andre er sponsorer af konkurrencen Årets Ret, som Danske Madanmeldere holder hvert år.

Danske Madanmeldere er en forening for de personer, der for aviser eller andre medier tager ud på danske restauranter og prøver, hvad disse mere eller mindre kendte spisesteder formår på en helt almindelig aften, hvor man ikke er forberedt på at blive kikket efter i ”sømmene”.

Når året er gået udpeges de fem bedste forretter, de fem bedste hovedretter og de fem bedste desserter, og af dem vælges ved en finale en af hver, som kaldes Årets Ret. Dertil kommer, at der kan blive tale om at give op til et par af retterne i finalen en Særpris.

Når alt er på plads, bliver der afholdt en middag med de vindende retter – og i år var det restaurant søren k i Den Sorte Diamant i København, der lagde gryder og borde til begivenheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det her drejer sig om smag og nytænkning, forklarede Søren Frank, formand for Danske Madanmeldere og i det daglige madanmelder ved Berlingske Tidende.

Han slog også fast, at der skal være et dansk præg over retterne eller det skal være indlysende, hvorfor retten bliver lavet på dansk jord.

- Vi ser på, hvad kokkene kan gøre for og med de danske råvarer, så der skal være et væsentligt element af noget dansk i retterne, sagde Søren Frank til de cirka 80 deltagere i arrangementet hos søren k.

- Vi bruger det her som øveplads for vores produkter til de finere restauranter, forklarede Henrik Diekema, projektchef ved Arla Foods. Disse gourmet-produkter kan senere danne udgangspunkt for de krav, der bliver stillet til produkter, der er målrettet til andre aftagere.

Han fortalte også, at der i høj grad bliver lagt vægt, på at Arla Foods på sigt kan udvikle produkter, som har høj kvalitet samtidig med, at de kan betale den bedst mulige pris for andelshavernes mælk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På den måde er det indlysende, hvorfor Arla Foods er med som sponsor, når noget så kulinarisk som Årets Ret løber af stablen.Foto1