Abonnementsartikel

New Holland har monteret et amerikansk udstyr til selvstyring på en TG-traktor, der kører på Engestofte Godserne på Lolland

Kør et par meter, og traktoren kører herefter fremad efter en ret linje – uden piloten rører rattet.

Når traktoren når til forageren, drejer traktorpiloten på rattet til en af siderne, og når han er i nærheden af det sted, hvor han vil køre tilbage, trykker han blot på OK-knappen, hvorefter traktoren selv styrer ind, så den kører fuldstændig parallelt med det eller de tidligere spor. Her er ingen slinger i valsen eller unødige overlapninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kendsgerningen er nemlig, at styringen er overtaget af GPS-signaler, der fører TG-traktoren gennem marken med en præcision på mellem to og fem centimeter. Så overlapningen på den 10 meter brede harve, der også har påbygget 33 tænder til nedfældning af ammoniak, er helt minimal.

- Vi har to traktorer til driften af vores 704 hektar ager, og de skal arbejde så effektivt som overhovedet muligt, konstaterer Martin Juel-Jensen, driftsleder for Engestofte Godserne.

- Besparelsen er nok mellem tre og fire arbejdsdage alene her i foråret, supplerer Frederik Lüttichau, der ejer tre godser på Lolland.

Det er dog ikke kun tid, der bliver sparet ved at køre uden overlapninger i marken. Gødning og planteværn bliver også placeret korrekt, og slitagen på udstyret er så minimal som muligt.

Løser flere udfordringer på samme tid

Udstyret på New Holland TG-traktoren er fra den amerikanske producent Tremble, der også leverer tilsvarende udstyr til traktorer i USA. Men det er første gang, at dette udstyr er monteret på en traktor i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et svensk firma, Mowic, har stået for installationen af alle komponenter inklusiv de hydrauliske og elektroniske, og for selve salget af udstyr står den lokale New Holland-forhandler, Johannes Mertz A/S, i Nykøbing Falster.

- GPS-modtageren arbejder på basis af de samme signaler, som danske skibe anvender. Disse signaler kan man gratis nedtage, så der er ikke andre udgifter end investeringen i udstyret, forklarer Finn Laursen, CNH Danmark, der importerer New Holland til Danmark.

Han pointerer dog, at der kan være lokale forhold, som gør, at de gratis signaler ikke er stærke nok. I den situation kan det være nødvendigt med et abonnement på andre signaler.

Udover at være gratis er disse signaler til skibsfarten også meget driftssikre selv i skovkanter, og sker der alligevel udfald på grund af manglende signal, tager det kun to-tre minutter, før signalet igen er der. Andre systemer er ifølge CNH betydelig længere tid om at komme på plads igen efter udfald.

Her hører fordelene imidlertid ikke op.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Udover at bruge systemet til vores traktor kan det også anvendes på mejetærskeren, så den hele tiden holder kant, siger Martin Juel-Jensen.

Brugen på mejetærskeren kræver dog, at der bliver indbygget et system til selvstyring i lighed med det system, der er indbygget på traktoren. Herefter skal man blot flytte antenne og GPS-modtager samt den øvrige elektronik fra traktor til mejetærsker og omvendt.

Kører korrekt i kuperet terræn

På Engestofte Godserne drives der tæt ved 900 hektar ager med to traktorer, nemlig den nævnte New Holland TG og en New Holland 8970A.

Begge traktorer kører over 1.600 timer om året, og det er med til at sænke omkostningerne til maskiner pr. hektar til et meget konkurrencedygtigt niveau.

Mod de flestes landmænds forestilling om et helt fladt Lolland er der kuperede områder på øen, og her er det nye system til Autostyring også afprøvet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det virker helt perfekt også i det terræn, fortæller Jan Jonsson, der er pilot på TG-traktoren.

Han fortæller også, at det er nemt at køre med efter de instruktioner, han har fået, og han får mere tid til at holde øje med redskabet bag på traktoren, når den selv styrer gennem marken.

Udstyret til Autostyring kan foreløbig eftermonteret på New Holland-traktorer i TM-, TVT- og TG-serierne.Foto1