Abonnementsartikel

Flere nye produkter inden for planteværn har været med til at øge indtjeningen hos tyske Bayer CropScience, som forventer, at fremgangen fortsætter

En række nye produkter har sat deres stærke præg på regnskabet fra Bayer CropScience, og i de kommende år skal der satses på at tjene endnu mere i underdivisionen af det tyske firma med globale aktiviteter.

I 2004 øgede Bayer CropScience således sin indtjening med ikke mindre end 44 procent til 492 millioner euro (cirka 3,6 milliarder kroner) før finansiering og skat.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Salget nåede op på 5,95 milliarder euro (cirka 44 milliarder kroner), og selskabet mener, at det er førende på verdensmarkedet inden for sit område.

Gode vækstforhold og en stigning i det dyrkede areal i 2004 i nøglemarkeder satte turbo på det globale marked for agrokemi.

Markedet med den største vækst i 2004 var Latinamerika, med en vækst på omkring 18 procent målt i euro. Det betyder, at Latinamerika aftager 18 procent af verdensmarkedets agrokemi – en stigning fra 15 procent i 2003.

Bayers salg af svampemidler steg med ni procent målt i euro. Stigningen skyldes hovedsagligt de gode markedsforhold i Latinamerika. Især den fortsatte kamp mod asiatisk sojabønnerust i Brasilien bidrog til den gode omsætning.

Blandede markedsforhold

- Til gengæld var de tre første måneder af 2005 en blandet fornøjelse i landbrugsindustrien, siger Friedrich Berschauer, øverste chef i Bayer CropScience i Monheim, Tyskland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Tørke i Mercosur-landene i Latinamerika og især i Brasilien førte til et markant fald i afsætningen på dette meget vigtige marked, siger han.

- I Europa blev markarbejdet udsat på grund af en lang og kold vinter, og tørke i det sydlige Europa forværrede situationen.

- På den anden side var der stærk fremgang på det nordamerikanske marked, hvilket kompenserede for de svagere forhold i Europa og Latinamerika. Kommer der et udbrud af asiatisk sojabønnerust i USA, vil det være en fordel for vores salg af svampemidler, siger Friedrich Berschauer.

Bred vifte af nye produkter

Bayer CropScience har planer om at øge indtjeningen yderligere i både indeværende år og i 2006. Det sker, fordi koncernen gennem de seneste tre år har udviklet sine produkter og lanceret nye samtidig med, at der er sket rationaliseringer og tilpasninger efter dannelsen i 2002.

I alt er der i den treårige periode introduceret syv nye produkter, og disse produkter skal i 2006 sammen med andre nye produkter nå op på et samlet salg til en værdi af 7,5 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Blandt de syv nye midler lanceret i de seneste tre år er prothioconazole, et nyt svampemiddel der blandt andet sælges under navnet Proline. Bayer forventer at alene dette produkt vil kunne opnå salg på over 300 millioner euro (2,232 milliard kroner) om året.

I 2005 vil Bayer lancere to nye aktive ingredienser og fem nye planteværnsprodukter, herunder det nye keteonole-baseret insektmiddel Oberon til anvendelse i grønsager og bomuld og Nativo, et bredspektret svampemiddel til brug i blandt andet korn, grønsager og sojabønner.

Hertil kommer 10 produkter, som længe har været under udvikling, og som forventes introduceret i perioden fra 2006 til 2011.

Baggrunden for de mange nye produkter er store investeringer i forskning og udvikling. Selv hævder Bayer, at man har det største budget i branchen inden for disse områder. Foto1 eller 2