Eksporten af dansk ost til de nye EU-lande fortsætter med at stige. Især Polen aftager store mængder.

Danske logoer præger i stigende grad osten i kølediskene i de nye EU-lande. Siden EU10-landenes optagelse i maj 2004 har danske osteproducenter øget eksporten til de nye medlemslande.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De seneste eksporttal fra Økonomisk-Statistisk afdeling i Mejeriforeningen viser, at der i de første seks måneder af 2005 blev eksporteret 2.666 ton ost til EU10-landene. I den tilsvarende periode i 2004, hvor de ti lande blev optaget i maj, lød mængden på 896 ton - en stigning på 197 pct.

Polen er med 1.620 ud af 2.666 ton eksporteret ost den suverænt største aftager af oste. En af de danske eksportører, der har mærket stigningen er Nordex Food A/S.

"Det seneste år har vi haft en stigning på knap 20 pct. Vi tror, det hænger sammen med de mange vestlige detailhandelskæder, som har etableret sig i landet. De vil gerne have vestlige varer, og derfor er eksporten steget," fortæller salgschef Jan Norvin.

Nordex Food A/S har planer om at sende endnu mere ost til Polen de næste to-tre år. Men det afhænger i høj grad af prisudviklingen og væksten, som har spillet en afgørende rolle i den øgede eksport.

"Væksten er øget, og polakkerne har fået en større indtjening. Derfor har de råd til vestlige produkter, og det har skabt en efterspørgsel efter blandt andet de danske oste," forklarer konsulent Birgitte Eriksen fra Økonomisk-Politisk Sekretariat i Mejeriforeningen.