Hirtshals Andelsmejeri vil gerne i dialog med Arla om en erstatning for det tab, det nordjyske mejeri fik, da mejeriets produkter blev fjernet fra hylderne i Dansk Supermarked og Metro - et tab som retten i Århus med sin dom har gjort Arla ansvarlig for.

- Vi har henvendt os til Arla, men de skal også lige have sig sundet, lyder det forstående fra Søren Hansen, mejeridirektør, Hirtshals Andelsmejeri.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vort erstatningskrav er to-cifret. Det lød oprindeligt på cirka 50 millioner kroner, så det er vores udgangspunkt. Men vi er indstillet på en dialog om erstatningen, som skal bruges til at fundere mejeriet.

Forbrugerne reddede mejeriet

Siden sagen mod Arla blev rejst har forbrugerne i stor stil taget produkterne fra det lille Hirtshals Andelsmejeri til sig, og mejeriets produkter har igen fundet vej til Dansk Supermarkeds hylder.

- Hvis vi ikke havde lavet denne alliance med forbrugerne, havde Hirtshals Andelsmejeri slet ikke eksisteret i dag. Forbrugernes opbakning har således reddet os, og vi sælger i dag en større del af vores produktion i vores egne "tårn"kartonner.

- Det har dog ikke været nok til at rette helt op på mejeriets økonomi, og derfor fastholder vi vort krav om erstatning, siger Søren Hansen.

Byggeplaner blev skrinlagt

Hirtshals Andelsmejeri var for nogle år siden langt fremme med byggeplaner, der skulle udvide blandt andet kølekapaciteten, men planerne blev skrinlagt - og det er de stadig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Udvidelsesplanerne behandler vi helt særskilt fra Arla -sagen. Dén investering skal være 200 procent rentabel - uanset hvilken erstatning vi får fra Arla, slår mejeridirektøren fast.