Arbejdet er gjort. Regningen sendes af sted og pengene kommer ind på kontoen. Eller gør de? En analyse, som Dansk Byggeri har foretaget blandt sine medlemmer, viser, at mange virksomheder oplever, at deres kunder ikke betaler til tiden - og problemet gælder både de private og de offentlige kunder.
I analysen svarer 47 procent, at de oplever en stigning i de tilfælde, hvor de private kunder udskyder betalingen til efter fristens udløb. 38 procent svarer, at deres offentlige kunder betaler for sent.
- Vi ser, at en række bygherrer tilbageholder deres betalinger på et ofte forkert eller tyndt grundlag. Og det kan have alvorlige konsekvenser for virksomheden, som jo også har regninger at betale, siger advokat Poul Brincker, Dansk Byggeri.
Få betaling i rater
Han peger på, at virksomhederne ikke har anden mulighed end inkasso, hvis privatkunder ikke betaler. Men det kan være en både dyr og langsommelig proces.
Poul Brincker råder derfor virksomhederne til at overveje at opkræve betaling i rater ved større arbejder samt at overveje at stille krav om a-conto betaling af for eksempel materialeudgifter, når der laves arbejde for privatkunder.
- Det er en svær situation for tiden, men det er vigtigt, at man ude i virksomhederne er opmærksom på, hvor følsom man er overfor manglende betalinger. Det kan for eksempel være en god idé at tjene lidt på mange opgaver i stedet for at have én eller to store opgaver, siger Poul Brincker.
Offentlige udeståender
Men det er ikke kun de private kunders manglende betalingslyst, der giver panderynker hos håndværkerne. Det gør offentlige kunder også. En opgørelse, som Dansk Byggeri lavede sidste år, viste, at virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen havde over 1,3 milliarder kroner udestående hos det offentlige, og organisationen vurderer, at tallet i år er nogenlunde lige så stort.
- For sene betalinger lægger et meget stort pres på virksomhederne. Vi tror på, at kommunerne gerne vil betale deres regninger til tiden, og vi forventer også, at de gør det. Derfor er det nødvendigt at se på, om der er noget i forbindelse med det elektroniske faktureringssystem, som ikke fungerer optimalt, siger erhvervspolitisk chef Torben Liborius, Dansk Byggeri.
Han tilføjer, at især situationer, hvor virksomhederne skal afregne moms til det offentlige, inden pengene er kommet den anden vej, er uacceptable.
- Fristen for hvornår de offentlige kunder skal have betalt deres regninger, må aldrig være længere end fristen for momsafregning. De private virksomheder skal ikke agere kassekredit for det offentlige, siger Torben Liborius.