I løbet af de sidste 10 år er antallet af dagligvarebutikker med hovedvægt på salget af fødevarer faldet med en femtedel, oplyser Landbrugsraadets ugemagasin, FoodCulture.

Til gengæld er der nu flere hyldemeter med fødevarer, da salgsarealet inden for dagligvaremarkedet i samme periode er steget med 16,5 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Udviklingen i Danmark betyder færre men meget større butikker, siger Klaus Jørgensen, økonom i Landbrugsraadet.

- Forbrugerne får længere til den lille nærbutik. For den forsvinder, mens de stor butikskæder vinder frem. Men den seneste stigning i antallet af discount-butikker har betydet, at der stadig er butikker i nærområderne, fordi butikkerne ofte bliver placeret her, forklarer han.

- Det ser ud til, at discountbølgen har stoppet strukturudviklingen i dagligvarehandelen. Vores hang til discount har medført, at der er åbnet en lang række discountbutikker de seneste år, siger Klaus Jørgensen.

På trods af, at der er kommet over 450 discountbutikker mere, er det samlede antal butikker faldet fra 3.982 til 3.260 siden 1995.

I udlandet er strukturændringen i detailhandelen dog gået hurtigere. Antallet af indkøbssteder for fødevarer er i gennemsnit faldet med 24 procent blandt de "gamle" EU-lande.