Abonnementsartikel

Der er efterhånden en række floskler, som er lidt trivielle at høre på. For eksempel den med, at verden ændrer sig hurtigere nu, end den nogensinde før har gjort. Eller den med, at fremtiden tilhører dem, der forbereder sig på dem – for blot at nævne et par stykker.

For det er jo indlysende, at verden gennem årtier har været inde i en udvikling, hvor dagsordenen i den materielle udvikling har været sat af nye teknologier, og det går hurtigt med at udvikle og forfine disse teknologier.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Vi ser altså masser af muligheder for at gøre ting anderledes, selvom vi som mennesker ikke har fået flyttet så meget rent mentalt mellem vores ører.

Og godt det samme, at alverdens teknologier ikke sådan natten over kan lave om på det essentielle ved at være menneske og de behov, det indebærer.

Blandt andet har vi behov for gode oplevelser omkring det helt uundgåelige behov for at stille vores sult, også selvom vi er så heldige at leve i en del af verden, hvor sult sjældent mærkes.

At spise med tilhørende drikkevarer er blevet en oplevelse, hvad enten vi sidder derhjemme, eller vi går ud.

Som landmænd er vi leverandører til en stor del af den oplevelse, og det skal vi selvfølgelig være meget bevidste om. For det giver os muligheder for at tjene ekstra på de råvarer, vi producerer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men det kræver styr på kæden fra jord til forbruger og en kobling, hvor ikke mindst sporbarheden er en indlysende selvfølgelighed.

I denne udgave af Maskinbladet kommer vi på basis af et interview med Kjeld Johannesen, administrerende direktør for Danish Crown, rundt om de udfordringer, den internationale, landmandsejede koncern står overfor nu og i de kommende år frem mod 2010.

Vi får at vide, at tilpasning af slagtekapaciteten er en af nøglefaktorerne i at holde omkostningerne i bund. Løn til de ansatte er en anden og meget stor post i slagteriets omkostningsstruktur.

Det ser ud til, at slagteriet har vilje til at sætte handling bag disse erkendelser, og det betyder blandt andet, at der skal lukkes ned for yderligere slagterikapacitet inden for en nær fremtid. Ellers kan de nuværende andelshavere ikke få den indsnævring af svinenoteringen på 30 øre pr. kg i forhold til den ditto tyske, sådan som Danish Crown har stillet dem i udsigt i år.

Men kun halvdelen af de 30 øre vil komme fra, at selskabet har styr på omkostningerne. Den anden halvdel skal komme fra den merværdi, forædling af selskabets råvarer kan give.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og så er vi tilbage ved oplevelserne, vi som mennesker ønsker at få, når vi skal stille vores sult. Danish Crown skal simpelthen levere gode, unikke oplevelser til de forbrugere, som kan og vil betale.

Det lyder enkelt, men udfordringen er stor, og den kræver total fokusering på målet, som kun bør være at sikre indtjeningen til ejerne – med andre ord andelshaverne.

De bør på deres side huske, at uden at investere i nye produkter, emballager, salgsmetoder og meget mere, lykkes det ikke.

Bolden er sparket ind på banen, for at blive i tidens fodboldsprog, og det er nu op til DC-holdet at få den driblet mod målet. Så gør det knapt så meget, at vi ikke kan få at vide, om de dribler højre eller venstre om – eller måske begge dele?