Desto mere jorden brydes og kastes, når furen vendes, desto mere brændstof skal der til, for at trække ploven. Den kendte risteunderplov BS42 fra Lemken hører til den stejle type, som bryder furen meget, og er da også blevet beskyldt for at være forholdsvis sej at trække.

For at imødegå den kritik, introducerer Lemken til den kommende sæson en ny risteunderplov, som mere skrueformet og mindre tværstillet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Lige som sin forgænger giver den nye model CS40 en god rømning af furen og dermed plads til brede traktordæk. For at minimerer behovet til trækkraft, er brystet på muldpladen lagt ned, og samtidig er den knapt så tværstillet som BS42.

- Det lave bryst og den mere skrueformede facon giver en markant ændring i furelægningen i forhold til BS42. Den nye underplov bryder furen knapt så meget, og den skrueformede facon giver samtidig en bedre vending af furen, siger Anders Bruun Rasmussen fra den danske importør JF-Stoll.

Prøvekørt i forskellige jordtyper

For at undersøge, den nye underplovs kvaliteter under danske forhold, har udvalgte brugere sidste efterår og her i foråret testet underploven på forskellige jordtyper.

En af disse testkørere var Søren Knigge, Stenderup Søndergård, imellem Vejle og Horsens. Han driver et landbrug på 265 hektar, som fortrinsvis består af jord med boniteten JB 6 - 7.

- Jeg prøvede en femfuret liftophængt vendeplov med de nye muldplader, og jeg må sige, at det var en positiv oplevelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er selvfølgelig farligt at sammenligne erfaringer fra forskellige år og pløjeforhold, men umiddelbart virker det som om, at de nye CS40 muldplader får vendt jorden bedre en de gamle BS42 gjorde. Det betyder at furerne er bedre lukkede, og at furelægningen i det hele taget er mere jævn, siger Søren Knigge.

Den nye risteunderplov deler plovfod med den lidt ældre underplov model C40, som har traditionel muldplade. Ved udskiftning har landmanden derfor frit valg imellem riste og traditionelle muldplader.Foto CS-40 005sendes fra Henrik A Svennild, JF-Stoll