- Vi har ikke et stort, fint kontor. Sådan ét sælger jo ingen varer. Så jeg klarer det her fra krogen. Og i øvrigt er jeg jo også bare ansat som vognstyrer.

Knud Madsen skal bruge nogle ark papir, hvis han skal skrive et komplet CV. Sidste punkt indtil videre vil netop komme til at være KOM-PLET. Maskinhandler-indkøbskæden for agro, skov, have og park. Adressen – tja, den er sådan lidt her og der. Vigtigst er de i øjeblikket 66 adresser på kædens medlemmer. Det er dem, der sælger varerne. Så er der administrationen i Haderslev. Men den tilhører nu et revisionsselskab. Og så er der den adresse i Sønder Saltum i det nordjyske. Det er i virkeligheden herfra, det hele styres. Men det er nu ikke sådan en rigtig firmaadresse. Det er her, vognstyreren bor.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi undgår netop den store administration, fordi det ville være medlemmernes penge, vi skulle bruge til den. Og jeg tror, at vi har ramt et levedygtigt koncept, fordi vi bruger de ressourcer, der allerede er der, siger Knud Madsen.

Hidtil har der kun været holdt en enkelt, ordinær generalforsamling i KOM-PLET A.m.b.a. Indkøbskæden har godt et år på bagen, og i marts i år kunne bestyrelsen så meddele medlemsbutikkerne, at der kunne udloddes bonus til alle efter blot et halvt års samarbejde. Ganske godt gået, efter at baggrunden for KOM-PLET var to kæder som var ”stivnet” i forhold til markedsudviklingen.

- Det var egentlig indkøbskæden Skov & Have Danmark ApS, der hyrede mig til at forsøge at få foreningen op i gear. Det var aldrig rigtig lykkedes efter en økonomisk kolbøtte. Så vi lavede en kontrakt, hvor jeg arbejdede for Skov & Have i tre måneder ad gangen. Så måtte vi jo se, hvor det hele bar hen. Vi fandt nogle nye forhandlere, og kæden udviklede sig faktisk eksplosivt, fortæller Knud Madsen.

- Hvorfor fusionerer vi ikke?

En dag mødte han Lars Klemmensen fra Midtdjurs Traktorlager, som dengang var næstformand i den anden indkøbskæde Agro-Kæden A.m.b.a.

- Han spurgte mig: ”Hvorfor fusionerer vi ikke?”. Det var en mulighed, jeg aldrig havde skænket en tanke. Men det viste sig, at dækningen af forhandlere var næsten perfekt med de to foreninger. Derfor kaldte vi de to bestyrelser sammen og stillede dem spørgsmålet ”Hvad er vores interesse-overlap?”. Vi nedsatte tre arbejdsgrupper, som ganske hurtigt fandt frem til noget fornuftigt, og så lavede jeg et KOM-PLET oplæg med nogle klare målsætninger. Det præsenterede jeg på generalforsamlinger i de to kæder og fik 100 procent opbakning. Agro-Kæden A.m.b.a., som gennem årene havde oparbejdet et stærkt kapitalgrundlag, blev en økonomisk søjle i det nye selskab. Seks uger senere havde vi det første katalog klar for KOM-PLET.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nu vil KOM-PLET være mere komplet. Kæden er på udkig efter yderligere 14-15 forhandlere.

- Der er gået godt et år, siden vi slog de to kæder sammen til én. Nu kan vi se, at vi vil opnå den rigtige dækning, hvis vi bliver 80 butikker i stedet for de 66, der er medlemmer i øjeblikket. Det vil give en geografisk dækning, hvor der fortsat er plads til, at den enkelte butik kan udvikle sig i området. Og det går rigtig godt. Flere af vores medlemsbutikker er i øjeblikket i gang med at bygge større butikker. Nogle af forretningerne tordner opad. Men det er en forudsætning, at de er villige til forandring, fortæller Knud Madsen.

Indkøbskæden er 100 procent ejet af forretningerne. Knud Madsen er vognstyreren, der i det daglige sørger for aftaler med leverandører, markedsføring, udarbejdelse af nye kataloger og andre udadvendte gøremål.

Print en pris

- Vi har en total-manual for vores leverandøraftaler. De lægges nu ind på vores hjemmeside, så forhandlerne altid er opdateret og har nemt ved at arbejde med materialet. Når vi kører nye kampagner, kan medlemmerne også altid gå ind på hjemmesiden og finde færdige prisskilte lige til udprintning. Og de får det fulde overblik over, hvad der kommer med i den næste kampagne. Det hele styres så her fra mit lille hjørne. Samarbejdet er baseret på medlemmernes penge i starten, så derfor skal de også høste afkastet. Det skal ikke gå til fine kontorer og en masse administration. Den klarer revisionsfirmaet BDO Scanrevision i Haderslev for os. Vi køber de ydelser, der er nødvendige. Det gælder blandt andet al fakturering. Vi er ikke importør og bliver det aldrig. Vi er ikke lagerførende og bliver det aldrig. Leverandørerne leverer direkte til vores forhandlere. Leverandørerne sender fakturaerne til revisionskontoret i Haderslev. Vi samler så det hele og sender en samlet faktura til medlemsforretningen. Den betaler direkte til KOM-PLET, som så betaler leverandørerne. Det fungerer rigtig godt, siger Knud Madsen.

Systemet betyder, at leverandørerne til KOM-PLET-kæden ikke har nogen kredit-risiko i forhold til forhandlerne. At slippe for risiko koster noget. Så leverandørerne betaler en bonus, som går tilbage til forretningerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er lidt brugsforenings-princippet med dividende, konstaterer vognstyrer Madsen.

Og selv om Knud Madsen, der er den eneste ansatte i KOM-PLET, er en hård hund i sine forhandlinger med leverandørerne, så piber de ikke.

- Alle har fordel af KOM-PLET konceptet. Vores medlemmer sælger flere varer til de rigtige priser. Og selv om vi derfor skal have varerne til lave priser og også skal have en bonus retur, så afsætter vores leverandørerne jo væsentligt mere, når vi handler på vegne af mange. Jeg ved, at Kärcher således har mere end fordoblet omsætningen med os i det nye samarbejde, siger Knud Madsen.

Tilbage til Skov & Have

Agro-skov-have-park området var ikke fremmed for Knud Madsen, da han blev hentet ind til at sætte skik på tingene. Det var Skov & Have Danmark, der henvendte sig til ham, da kæden efter en økonomisk nedtur ikke kunne komme op i gear igen. Knud Madsen havde nemlig tidligere arbejdet for indkøbsforeningen.

- Jeg mødte et bestyrelsesmedlem i Skov & Have Danmark, som fortalte, at foreningen trængte til struktur. Sådan noget er jeg god til. Så jeg lavede en struktur, og vi fordoblede kapitalen i løbet af et år. Derefter blev vi så uenige, og jeg forlod kæden. Derefter arbejdede jeg for HBO Einkauf und Marketing i Oldenburg i Tyskland, som arbejdede med præcis det koncept, jeg mente, at Skov & Have også skulle arbejde efter. Den tyske mentalitet bevirkede så, at jeg forlod HBO efter et par år og i stedet rykkede til SABO Maschinenfabrik i Gummersbach, hvor opgaven var at køre firmaets koncept op i Skandinavien. SABO ejes af John Deere, og siden blev det besluttet, at John Deere skulle overtage opgaven. Så forlod jeg Gummersbach i bedste forståelse, og jeg blev faktisk behandlet meget fint, fortæller Knud Madsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forinden havde han allerede et alenlangt CV. Knud Madsen har det godt med at sætte ting i gang, skabe struktur og få projekterne til at køre på skinner. Når de gør det, forsvinder spændingen, og han vil gerne videre til nye udfordringer.

Traktormekaniker og meget andet

- Jeg er uddannet traktormekaniker i København, afslører han. Og indskyder så, at han sådan hen ad vejen også har læst noget økonomi, markedsføring og organisation.

- Efter at jeg var uddannet traktormekaniker, tog jeg ud at sejle. Jeg var på Island, hvor jeg arbejdede med entreprenørmaskiner ved et stort byggeprojekt. Så kom jeg til flyvevåbnet og senere blev jeg værkfører i en vognmandsforretning. Det var, da jeg var 23 år.

Fra værkførerjobbet fortsatte han til et job med salg af elektronikkomponenter for Motorola i Danmark. Derefter solgte han knive for Rådvad, som var ejet af Ginge. Så næste station blev som salgsansvarlig for Ginge. Efter en mellemstation med salg af tilbehør til edb, gik turen tilbage til Ginge, hvor Knud Madsen i tre-fire år havde totalansvaret for salg.

Svejsemaskinefabrikken Migatronic skulle så bruge Knud Madsen først som salgschef og siden som administrerende direktør i en periode over fem år. Herefter kom der en henvendelse, om Knud Madsen ville være med til at køre en ny virksomhed op som salgsdirektør. Det ville han godt, inden han lige rykkede til København for at arbejde for et firma med industriautomatik. Derefter var det så, at der kom et bestyrelsesmedlem fra Skov & Have Danmark på tværs, og Knud Madsen tog første step til at gøre karrieren KOM-PLET.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kæden springer ikke – det gør Madsen

Det er den så i dag, hvor han styrer begivenhederne fra privaten i Sønder Saltum. Men han lægger ikke skjul på, at når det landsdækkende kædesamarbejde for specialforretninger på et tidspunkt kører for godt og for automatisk, så springer han fra. Et og andet tyder dog på, at der godt kan gå lidt tid endnu, hvor KOM-PLETs direktør hedder Knud Madsen – selv om han selv kalder sig vognstyrer. Kæden er i forrygende fremdrift, men hele tiden med nye udfordringer. Nu skal KOM-PLET først lige være komplet med nye medlemmer. Så skal der laves nye og flere aftaler med leverandører. Så skal der planlægges og gennemføres nye kampagner.

Men han er ikke i tvivl om, at han springer, før kæden gør det.

- Det gør den ikke. Den er rigtig stærk. KOM-PLET har en dygtig og innovativ bestyrelse, som jeg arbejder meget tæt sammen med. Og der står altid en enig bestyrelse bag alt. Det giver styrke, fastslår Knud Madsen.