Abonnementsartikel
John Deere lancerer nye 6030- og 7030-serie traktorer med flere hestekræfter og nye funktioner. Desuden ser to helt nye modeller dagens lys, nemlig 7430 og 7530 på henholdsvis 185 og 195 hestekræfter. Begge modeller skal bygges på fabrikken i Mannheim
Maskinbladet, Polen
Traktorerne er stadig gule og grønne. Men 60- og 70-serie traktorerne fra John Deere har nu fået tilføjet tallet 30 i stedet for 20 - en markering af, at nye modeller fra koncernen introduceres.
Og der er mange nye funktioner at spore. Alle modellerne har fået flere hestekræfter samt Tier III-motorer. Samtidig er traktorerne udstyret med Intelligent Power Management, der giver flere hestekræfter under PTO-arbejde og transport.
Især i kabinen på 6030-modellerne er der sket ændringer. Nu styres alle funktioner via Command Center-computeren ved instrumentpanelet i højre side af traktoren.
Samtidig lancerer John Deere også to helt nye modeller, 7430 og 7530, der både i udseende og ydelse fylder hullet mellem den mindre 6030-serie og de større 7730, 7830 og 7930-serie traktorer fra fabrikken i Waterloo i USA.
12 nye traktorer
I alt er der tale om 12 nye traktorer i forskellig størrelse fra John Deere. De har alle fået forøget effekten i forhold til deres respektive forgængere. Det skyldes hovedsageligt de nye Tier-III motorer, der blandt andet har turboladere med variabel geometri.
Derudover kommer Intelligent Power Management på traktorerne, som alt efter modeltype giver op til 30 hestekræfter ekstra. Det sker, når motoren belastes med en given kraft via PTO'en. Men også når traktoren belastes under transportkørsel. Her leveres den ekstra effekt gradvist fra 14 til 21 kilometer i timen.
6230,6330 og 6430 er de mindste modeller og har 4,5 liters motorer. De yder henholdsvis 105, 115 og 125 hestekræfter.
John Deere 6530, 6630, 6830 og 6930 har større 6,8 liters motorer og yder 135, 145, 160 og 175 (ECE R24) hestekræfter. 7430 og 7530, der er de to helt nye modeltyper har også en 6,8 liters motor, og med 185 og 195 hestekræfter (ECE R24) lukker de hullet op til de større 7030 serie-traktorer fra Waterloo-fabrikken i USA.
Her er det traktorerne 7730, 7830 og 7930, der produceres - ligeledes med 6,8 liters motorer på 185, 200 og 215 hestekræfter (ECE R24). Dermed er 8,1 liters-motoren fra 7920 skiftet ud til fordel for den lidt mindre 6,8 liters motor. Men på trods af skiftet har 7930 fået 15 hestekræfter mere at gøre godt med i forhold til dens forgænger.
Nedgangen i slagvolumen har også betydet brændstofbesparelser for 7930. Således er der målt besparelser på mellem to og fem procent i brændstofforbruget.
Større traktorer fra Mannheim
Fabrikken i Mannheim, Tyskland, har indtil nu fremstillet traktorer op til 160 hestekræfter. Men den grænse overskrides, når produktionen af 7430 og 7530 med 185 og 195 hestekræfter for alvor går i gang. Traktorerne minder i udseende om 6030-serien, men et større chassis, der er 3,5 centimeter længere end de største 60-serie traktorer, er en af forskellene fra modellerne.
Bagakslen på 74- og 7530 er desuden identisk med akslen på de amerikanske og større 7030-modeller, og liften på de to modeller er kategori tre, med en løftekraft på 9.000 kg.
En anden fordel med på de to nye Mannheim-modeller er også muligheden for 42 tommer dæk.
I kabinen er 7430 og 7530 identiske med 6030 serien, og et støjniveau på 70,6 dB er én af de ting, man lægger mest mærke til - eller rettere - støj, som man ikke lægger mærke til under kørsel med traktoren.
Funktioner og overvågning samlet
I kabinen på de nye traktorer fra Mannheim-fabrikken er mange ting forandret. Stoffet er gjort lysere og helt specielt er det nye CommandCenter. Her har brugeren mulighed for at indstille og skifte mellem stort set alle funktioner, der er at finde på traktoren. Desuden kan chaufføren indstille, hvilke overvågningsfunktioner, han vil have vist på skærmen, mens han også kan indkode de fem knapper øverst på computeren, så de udfører lige præcis de opgaver, han har indstillet knapperne til.
Også mængden af olie i olieudtagene kan justeres, samtidig med at foragerautomatikken kan indkodes.
Den nye computer er let at overskue og utrolig brugervenlig, idet alle funktionerne styres via en enkelt drejeknap og de tre grønne knapper på instrumentpanelet. Desuden kan alle funktionerne ses på denne ene skærm.
Af nye funktioner på 30-serierne fra Mannhein finder man også, at HMS-foragerautomatikken og Autotrac'en nu styres fra liftkonsollen på traktoren. Disse knapper var før to særskilte knapper på instrumentpanelet.
Flere valgmuligheder
Kendetegnende for de alle de nye modeller er de forskellige valgmuligheder af udstyr, transmissionstype og indretning i kabinen. Alle traktorerne fra Mannheim kan udstyres med den såkaldte CommandArm, hvor olieudtag, gearskifte og andre væsentlige funktioner er placeret.
Traktorerne kan også leveres med affjedret foraksel, TLS, hvor det nu er muligt manuelt at styre affjedringen. Under kørsel er autoindstillingen at foretrække, men man kan via de hydrauliske stempler til affjedringen sænke eller hæve fronten af traktoren.
På den måde er det muligt via affjedringen at afhægte eksempelvis frontvægte fra traktoren, idet vandringen fra top til bund på affjedringen er omkring 20 centimeter.
Modellerne kan også udstyres med små finesser som køleskab, lædersæde og klimaanlæg.
Transmissioner efter behov
Som noget nyt er også valg af transmissioner. Nu er den trinløse transmission ikke kun forbeholdt 7920. Modellerne 7730, 7830 og 7930 kan udstyres med trinløs transmission - John Deeres AutoPower - PowerQuadPlus og AutoQuadPlus med Eco Shift. Igen en funktion der giver flere valgmuligheder for at tilpasse traktoren efter behovet.
Eco Shift-transmission er også et nyt begreb. Transmissionen er egentlig en 50 kilometers transmission, men når der skiftes til det højeste gear, regulerer motorstyringen automatisk omdrejningerne ned til 1.750 omdrejninger pr. minut og en hastighed på 42 kilometer i timen.
Ligeledes kan alle modellerne i 60- og 70-serien udstyres med AMS-systemet.
På de større 7730, 7830 og 7930-modeller er der også nyheder at spore. Blandt andet er traktorerne blevet 400 kg lettere end forgængeren, og ligesom traktorerne fra Mannheim har Waterloo-modellerne fået flere hestekræfter, så traktorerne nu yder 185, 200 og 215 hestekræfter (ECE R24) plus det intelligente power management-system, der yderligere giver otte procent flere hestekræfter, når det er nødvendigt.
Den mekaniske håndbremse er fjernet på traktorerne, og i stedet er håndbremsen gjort elektronisk og aktiveres på instrumentpanelet til højre for føreren.
Takket være et nyt oliestyresystem i bagtøj og transmission, hvor metalplader beskytter op om tandhjulene, er effektiviteten også steget med 10 procent, vurderer John Deere.
6030-serien og de tre 7030-traktorer fra Waterloo forventes at komme til Danmark i december. For de to nye modeller, 7430 og 7530, bliver ventetiden lidt længere. Her satser Nellemann Agro, den danske importør af John Deere, på at få traktorerne hjem til foråret 2007.