Abonnementsartikel
Deutz-Fahr er et kendt mærke i Danmark og har i mange år haft sine trofaste kunder både til de mindre og i høj grad også til de store traktorer og mejetærskere
Tysk kvalitet, når den er bedst.
Kortere kan en karakteristik af Deutz-Fahr næppe blive. Men den er meget dækkende for de traktorer, som danske landmænd kan se på LIB 2006.
- Vi har en god markedsandel på de helt store traktorer, og det er ikke uden grund, siger Kristian Dalum, produktchef hos den danske importør af Deutz-Fahr, HCP.
Han peger på, at de tysk fremstillede traktorer er født med en masse udstyr, som ellers skal købes som ekstraudstyr på andre mærker.
Desuden er traktorerne fra Deutz-Fahr fremstillet ud fra flere generationers erfaringer og traditioner for at have kvalitet og ydeevne i fokus.
På LIB 2006 kan de besøgende på standen i hal A se mange nyheder, som aldrig har været vist før i Danmark.
Helt ny model
Det gælder blandt andet Deutz-Fahr Agrotron 180.7 Profiline, der har en maksimal motorydelse på 184 hestekræfter fra en sekscylindret Deutz-Fahr motor. Denne motor har en volumen på 7,146 liter og et maksimalt drejningsmoment på 775 Nm.
I forhold til de øvrige modeller i serien med nu seks modeller har den større akselafstand og større hjul med større dækmontering, hvilket giver mindre hjulslip.
- Dermed er der tale om en særdeles effektiv traktor for sin klasse, konstaterer Kristian Dalum.
Han påpeger videre, at Deutz-Fahr 180.7 Profiline også har en masse udstyr som standard, der gør denne traktor til et virkeligt godt bud på en effektiv trækkraft i sin klasse.
- Set med traktorpilotens øjne må foragerautomatikken, den affjedrede foraksel, den affjedrede kabine og det luftaffjedrede sæde samt aircondition virkelig tælle med som store fordele, uddyber han.
Foragerautomatikken er standard, og det er nemt samt logisk at aktivere de op til 16 trin, traktorens computer kan håndtere. Når først de ønskede trin er spillet ind, sker betjeningen af dem med samme håndtag i højre armlæn, som blev brugt til indspilningen. Et vrik med håndtaget er nok til at aktivere næste trin i automatikken.
I traktorens infocenter kan man aflæse handlingerne, som foragerautomatikken skal foretage.
Aktiv foraksel
Deutz-Fahr Agrotron 180.7 er født med en 50 kilometer semiautomatisk powershift transmission, der har 40 gear frem og bak. Den er fremstillet af tyske ZF, som er specialist i transmissioner. Til danske forhold er den dog reduceret, så den maksimale hastighed er 40 kilometer i timen.
Den affjedrede foraksel er konstrueret som et elektrohydraulisk system fastgjort til forbroen, og den er aktivt styret af to hydraulikcylindre. Selve affjedringen sker hydropneumatisk ved hjælp af to 1,4 liters trykbeholdere, som er indbygget i systemet.
Den aktive styring af affjedringen er automatisk og progressiv, så virkningen tiltager med øget hastighed.
Det er muligt at vælge mellem to typer affjedring af kabinen, nemlig mekanisk eller pneumatisk.
Vælger man den mekaniske affjedring af kabinen, bliver belastningen af føreren reduceret med en tredjedel.
Den maksimale komfort opnås med den pneumatisk affjedrede kabine. Her er affjedringen lastafhængig, og indstillingen sker automatisk, når føreren sætter sig ind i traktoren. Det vil sige, at affjedringen sker efter førerens vægt.
Det er traktorens indbyggede trykluftanlæg, der giver luft til den automatiske styring af affjedringen, der har en vandring på 80 millimeter.
Sammen med det luftaffjedrede sæde svarer affjedringen til den, en moderne lastbil har.
Med store dæk
Komfort for føreren er selvfølgelig ikke nok til at gøre en traktor til en effektiv arbejdsplads. Der skal også hestekræfter til, som kan overføres til reel trækkraft.
- Derfor er Deutz-Fahr 180.7 Profiline som standard udstyret med meget store dæk, nemlig 42 tommer baghjul og 34 tommer forhjul, forklarer Kristian Dalum.
Store hjul giver mindre hjulslip, og det betyder færre strukturskader, mindre dækslid og øget fremdrift alt sammen forhold, der er med til at øge indtjeningen.
Det hydrauliske system arbejder efter Load Sensing princippet, hvor der kun pumpes den mængde olie, der aktuelt er brug for. Olien til systemet deles med gearkassen, og ydelsen er opgivet til 120 liter i minuttet ved et maksimalt tryk på 200 bar. Den disponible mængde olie er 40 liter.
Flagskibet er med
Blandt Deutz-Fahr traktorerne er det Agrotron 265, som er det absolutte flagskib.
- Vi har en god markedsandel blandt disse store traktorer med motorydelser over 250 hestekræfter, siger Kristian Dalum.
Årsagen er den enkle, at der er god sammenhæng mellem pris, kvalitet og udstyr i de store Agrotron-traktorer, som har mange trofaste kunder.
Med i standardversionen hører blandt andet affjedring af forakslen med indbygget svingningsdæmper, så traktoren ikke nikker ved kørsel på landevej. Ved opgaver, hvor det er nødvendigt, kan forakslen låses i en position.
Kabinen har pneumatisk affjedring, som indstiller sig automatisk efter førerens vægt, og sædet er luftaffjedret.
Bremsesystemet er som standard med trykluft, og en turbokobling giver en blød igangsætning, uden at motoren kan kvæles.
Disse traktorer kan leveres med både front-lift og front-pto.
Høster også afgrøderne
Gennem årtier har Deutz-Fahr også solgt mejetærskere til danske landmænd, og det gør man stadig.
Der er tale om rystermaskiner med enten fem eller seks rystere.
De kan købes med meget forskelligt udstyr, og skærebordene går fra 14 fod op til 24 fod. De mindste modeller kan dog ikke køre med 24 fods skæreborde.
På standen
Deutz-Fahr Agrotron Plus 87
Deutz-Fahr Agrotron C 100
Deutz-Fahr Agrotron K 120 Profiline
Deutz-Fahr Agrotron 130 Profiline
Deutz-Fahr Agrotron 180.7 Profiline
Deutz-Fahr Agrotron 265 Profiline
Deutz-Fahr Agrotron TTV 1160
På testbanen:
Deutz-Fahr Agrotron 120 Profiline
Deutz-Fahr Agrotron 180.7
Deutz-Fahr Agrotron TTV 1160
Deutz-Fahr Agrotron 265