Som vi skrev på maskinbladet.dk i går har en arbejdsgruppe under Justitsministeriet netop afleveret en rapport om dyretransporter. Justitsminister Lene Espersens intention er at skærpe lovgivningen i indeværende folketingssamling, så man kan ramme de såkaldt brodne kår i transportbranchen.

Arbejdsgruppen foreslår blandt andet en klippekortordning, hvor overtrædelser af reglerne om dyretransport udløser klip og i sidste ende frakendelse af retten til at transportere dyr.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Myndigheder og organisationer har nu mulighed for at kommentere rapporten, og de første "anmeldelser" er ikke positive.

- Vi frygter, at den især vil ramme de store virksomheder, og at de må lukke. Men det har jo aldrig været formålet med ordningen - det har jo været at give nogle advarsler, siger Lisbet Hagelund Hansen, konsulent i vognmændenes brancheforening Dansk Transport og Logistik ifølge altinget.dk.

Ikke udelt begejstret

- Vi har bedt om lige fra starten, at man skal kunne differentiere mellem virksomhederne, så de store virksomheder får lidt flere chancer, siger hun og påpeger, at flere af de overtrædelser, der kan udløse klip, ikke er objektive og derfor er vanskelige for virksomheder og chauffører at overholde.

Det kan for eksempel dreje sig om vægten af de grise, der transporteres. En samlet vægt, der skal anslås for at afgøre, hvor mange, der må være på et lad.

- I rapporten er der en tolerancegrænse på 10 procent for grisens vægt. Det vil sige, at man skal vurdere tre kilo til eller fra på en 30-kilos gris. Det er altså svært, og man risikerer at få et klip, selv om man gør sig rigtigt meget umage, siger Lisbet Hagelund Hansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos Dansk Landbrug er man heller ikke udelt begejstret.

Gert Karkov, der er formand for Landbrugets Veterinærudvalg mener, at en klippekortordning kan være et nyttigt redskab til at nedbringe antallet af sager om dyremishandling under transporter. Men han er ikke glad for alle anbefalinger i rapporten.

- Det er vigtigt, det er målbart, når man laver sådan et klip. Ellers risikerer man, at det kan blive svært at få chauffører til at køre og virksomheder til at transportere dyrene - og man risikerer en generel omkostnings-stigning, siger Gert Karkov til altinget.dk.