Abonnementsartikel

Træerne vokser vist nok ikke ind i himmelen, men det gør markedet for biobrændstoffer.

I hvert fald leder den svenske miljøteknologiske virksomhed EcoPar efter luftfartsselskaber, som vil aftage flybrændstof, der er produceret af biogas, oplyser altinget.dk.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

SAS, Volvo og det svenske forskningsprogram Vinnova har gennem flere år støttet virksomhedens forskning i alternativt brændstof dannet af biogas fra eksempelvis gylle eller halm.

Virksomheden har fået godkendt og patenteret flybrændstoffet Ecofly, som foreløbig må erstatte op til 50 procent af almindelig jetfuel. Ecofly blandet op med jetfuel kan uden videre bruges på almindelige fly uden ombygning.

- I første omgang kan vi kun lave Ecofly på naturgas, som ganske vist lige som jetfuel er et fossilt brændstof. Men naturgas udskiller mindre CO2, end den samme mængde olie, siger Andreas Eklund, der er udviklingschef i EcoPar.

- Men målet er at gøre Ecofly endnu mere miljøvenligt. Det skal ske ved at udskifte den fossile naturgas med biogas i fremstillingen, supplerer Johannes Nilsson, EcoPars direktør.

- Der er kun nogle få forskelle i produktionen af Ecofly lavet af naturgas og af biogas, men vi skal i år bygge et mindre pilotanlæg, så vi kan producere Ecofly af biogas. Året efter er det planen at være klar til at bygge et større anlæg, siger Johannes Nilsson.