Abonnementsartikel
Det nystartede firma MaxAtv har bragt amfibiekøretøjer med seks hjul til landet. Maskinerne udstilles på Roskilde Dyrskue i juni
Når Roskilde Dyrskue afvikles i starten af juni måned, bliver det med et debuterende firma med et specielt produkt. Det netop grundlagte firma MaxAtv sælger som navnet lyder specielle terrænkøretøjer, som lyder navnet MaxAtvs.
Der er tale om en særlig forgrening i forhold til en almindelig ATV. I Max-versionen er køretøjet udstyret med seks hjul eller bælter mod den traditionelle ATVs fire hjul. MaxAtv er desuden et amfibiekøretøj, hvilket vil sige, at den også kan klare sig i vandet.
Halvdelen af firmaet udgøres af Martin Staal. Han arbejder som vicevært i Roskilde og København, men en dag faldt han tilfældigt over amfibiekøretøjerne på nettet.
- De så sjove ud, og jeg kunne godt tænke mig at se nærmere på dem. Da jeg fandt ud af, hvad de var i stand til, kunne jeg se den forretningsmæssige del i ideen. Det skulle bare være det her, siger Martin Staal.
MaxAtven produceres i USA af det amerikanske firma Recreatives Industries, Inc. Her har de eksisteret siden 1969, og firmaets baggrund og tid på markedet var med til at overbevise Martin Staal om at tage det næste skridt.
- Det gjorde, at jeg følte mig tryg ved produktet, og at jeg turde springe ud i det, siger Martin Staal.
Rigtige signal
Amfibiekøretøjet bevæger sig med 5-10 km/t i vand, og på land skyder den 50 km/t. Glem alt om traditionelt udstyr som rat, styr eller pedaler ved fødderne. Manøvreringen foregår med to styrestænger, der kontrollerer hver deres side med hjul. Hastigheden reguleres via en lille arm på den ene stang, og så er det bare med at holde fast.
Maskinen fås både til to eller fire personer, og kan også fås med tiplad i topersoners udgaven.
Den kan desuden udstyres med sikkerhedsseler, styrebøjler og trækspil for blot at nævne nogle få muligheder.
Overdelen kan hurtigt afmonteres ved at fjerne en række fingermøtrikker, og så er der let adgang til motoren, der i øvrigt fås fra 480cc og op til 750cc.
Hurtig start
Det kan virke som en hurtig beslutning at kaste sig ud i et salg af et produkt, som man blot har set på nettet, men det var netop hvad Martin Staal gjorde.
Første gang han selv prøvede at manøvrere de specielle køretøjer, var i sommeren 2006, hvilket var efter at han havde bestilt tre styk hjem. Med andre ord bestilte han ubeset udover hvad nettet havde vist ham.
- Det var selvfølgelig en risiko. Sådan er det jo. Der gik en måned, fra jeg havde bestilt og betalt, til de blev leveret. Firmaet har forhandlere i hele verden, så i den periode var jeg inde på forhandlernes hjemmesider i blandt andet Rusland, Kina og Indien. Jeg tænkte, at det ikke kunne være helt galt, husker Martin Staal.
Valget af tre styk var med forhandlerens egne ord for at se om det var noget. Men det var det tilsyneladende, for de blev solgt med det samme.
Overskuddet betalte fragten fra USA, så hvis ideen skulle føres videre, skulle maskinerne hjem i større antal på én gang.
Martin Staal fandt en samarbejdspartner i John Jensen, der som ene-importør nu udgør den anden halvdel af firmaet. Martin er ene-forhandler i Danmark, Grønland og Færøerne, og hvis forhandlingerne arter sig, bliver Sverige også snart tilføjet til listen.
Den 1. april i år kom en container med 12 styk til landet.
- Det var selvfølgelig noget af en udskrivning, men vi troede mere og mere på det, og vi havde fået mange positive tilkendegivelser, siger Martin Staal.
Rundt overalt
De første tre maskiner blev solgt til landmænd og jægere, som havde fundet frem til Martin Staal via den amerikanske producents hjemmeside.
De to erhverv er umiddelbart i firmaets målgruppe, men den er generelt til folk, som skal færdes i van(d)skeligt terræn, eller:
- Den er også til folk, som bare vil bruge den som legetøj og have det sjovt. Den kan bruges alle steder, hvor jorden er blød. Hvis en ATV med anhænger på, skal gennem noget blød jord, vil den ofte hænge fast, fordi den ikke kan trække vægten. Amfibiekøretøjet trækker på alle seks hjul, og kommer igennem, fordi vægten er fordelt på seks hjul mod den almindelige ATVs fire, siger Martin Staal.
MaxAtven kan klare 600 kg på trækkrogen.
Af sendingen på 12 maskiner er de fire allerede solgt, og en af kunderne en mand fra Fyn med et moseområde på sin grund kan nu bevæge sig rundt på hele sin grund på grund af sit nye køretøj.
Uvis fremtid
På Roskilde Dyrskue kan nysgerrige få nogle af de forskellige modeller af MaxAtven at se.
- Vores forventninger er at folk vil sammenligne dem med en almindelig ATV. Vi skal ikke sælge en hel masse på udstillingen, men hovedsageligt give folk kendskab til dem. Vi tror på, at vi vil lave nogle salg, men det er ikke målet med udstillingen, siger Martin Staal.
Efter udstillingen skal der etableres en udstilling på firmaets adresse i Grevinge, og der er også her, der vil blive arrangeret demonstrationsture og en bane til ræs i weekenden for de legesyge.
Både Martin Staal og John Jensen har fuldtidsarbejde ved siden af deres engagement i MaxAtv.
De har bestilt en ny sending på 12 maskiner til levering efter dyrskuet for at møde den efterspørgsel, de håber, der vil være opstået. Men hvad arbejdet skal udvikles til, ved de endnu ikke.
- Tiden må vise, hvad det skal ende med. Når man har fuldtidsarbejde ved siden af, er det begrænset, hvad man kan nå at gøre. Vi er kun lige startet, og vi skal først nu til at gøre opmærksom på vores eksistens, siger Martin Staal.
Om ti år tror han dog på, at firmaet har en sund forretning, og der er forhandlere flere steder i landet.
- Men det er jo spændende, hvordan det går i fremtiden, når der nu ikke er noget i landet i forvejen, siger Martin Staal.