Abonnementsartikel
Til trods for benhård konkurrence og stigende udgifter til energi, brændsel og emballage lykkedes det Arlas to største konkurrenter på det britiske marked at øge omsætningen i 2006.
Det skriver Mejeriforeningen på sin hjemmeside.
Dairy Crest har præsenteret et regnskab med en 12 procent større omsætning end året før. Den lyder på 15,12 milliarder kroner, og årsresultatet blev på 883 millioner kroner før skat, hvilket er 24 procent højere end i 2005.
Det er blandt andet opkøbet af franske Uniq, som ejer smørmærket St. Hubert, og nye produkter, der får æren for det gode resultat.
Robert Wiseman Dairies præsenterede tidligere på måneden en omsætning for 2006 på 6,6 milliarder kroner en stigning på 6,5 procent i forhold til 2005. Overskuddet blev på 379,5 millioner kroner, hvilket svarer til en stigning på 29,5 procent.
Her peger man på højere salgspriser og en øget efterspørgsel på den fedtfattige en procents mælk The One, som hovedårsager til den positive udvikling.
Arla UK omsatte for 12,61 milliarder kroner i Storbritannien i 2006 en stigning på seks procent. Overskuddet blev på 345,5 millioner kroner.