I den seneste tid har mange af mine forløb handlet om paradokset mellem resultatskabelse og trivsel på arbejdspladsen. Når resultaterne udebliver, har man som leder tendens til at "stramme ind" og blive lidt mere kontrollerende. Det har ofte en god kortvarig effekt, men ender med at falde tilbage, fordi leder ikke kan vedholde gejsten, ikke har tid til at kontrollere alle steder eller medarbejderne reagere på den kontrollerende ledelsesstil.
"Jeg kan ikke have tillid til mine medarbejdere, når de ikke leverer det, de skal" er et typisk udsagn. Men hvad kommer egentlig først? Det er ligesom hønen og ægget. "Hvad nu hvis, du udviser oprigtig tillid til dine medarbejdere. Kommer resultaterne så ikke?" Det fører ofte til en snak om den store forskel, der er på tillid og tryghed. Lederen er først lykkes med tillidsbaseret ledelse, når der er skabt tryghed hos medarbejderen. Tryghed til at melde klart ud, når der for eksempel er tvivl eller usikkerhed. Det er ikke bare dig som leder, der skal agere tillidsfuldt. Du skal skabe en tillidsbaseret kultur. Det findes der et begreb for: Psykologisk tryghed.