De tre modeller i Powermaster serien er alle udstyret med Iveco motorer, som har Common Rail brændstofsystem, 24 ventiler og overholder de nyeste krav til forurening.
På samtlige modeller har motoren en volumen på 6,7 liter, og den nominelle ydelse svinger fra 175 heste på Powermaster 180, 200 heste på Powermaster 200 og til 213 heste på den testede Powermaster 220.
Samtlige modeller har Dual Power, som aktiveres, når der anvendes redskaber, der trækkes af kraftudtaget. Dual Power forøger effekten på den mindste model til 198 heste, den mellemste model får 213 heste og topmodellen får 225 heste med Dual Power.
Powermaster har fået et helt nyt førerhus med kun fire stolper. Det betyder brede døre og et godt udsyn fra kabinen.
Transmissionen er en 32 trins power shift transmission, som er inddelt i fire grupper og med otte koblingsfrie gear inden for hver gruppe.
Skiftet imellem de fire gruppegear sker faktisk også uden, at føreren behøver at bruge koblingspedalen, og i det højeste gear er der automatisk geartilpasning inden for de otte gear.
Standardudstyret omfatter affjedret foraksel og hydraulisk affjedret førerkabine. Fuldautomatisk klimakontrol og cruise cotrol er ligeledes indeholdt i standardudstyret.
Helhedsindtryk
Landini Powernaster er en harmonisk traktor, der med en maksimal effekt på 225 heste og en vægt på under otte ton har en fin balance imellem vægt og effekt.
Den nye motor virker livlig og har en god evne til at sejtrække. Transmissionen med den automatiske geartilpasning gør det let at køre transport, og den elektroniske motorstyring giver mulighed for at køre transport med 40 km/t med cirka 1.800 o/min på motoren.
Standardudstyret omfatter ikke mindre end fem dobbeltvirkende hydraulikudtag, hvoraf de to betjenes elektronisk med et joystick i sædets højre armlæn.
Støjniveauet i kabinen opleves som til den høje side og stemmer dermed godt overens med fabrikkens angivelse på 77 dBA.
Dermed lever komforten ikke helt op til det, man kan forvente af en nyudviklet kabine. Konkurrenter, som er helt fremme i skoene, ligger for øjeblikket med et støjniveau i kabinerne på omkring 70 dBA.
Koblingen virker kontant og lidt raceragtig, og gør det vanskeligt at manøvrere præcist med traktoren. Vendegearet fungerer til gengæld fint og giver et meget blødt skifte af kørselsretning.
Transmission uden gearstang
I Landini Powermaster er gearstangen erstattet af et joystick med trykknapper, som er monteret på sædets højre armlæn.
Når traktoren startes, er transmissionen fra fabrikken kodet til at starte i 2-5 (andet områdegear og femte power shift gear). For at skifte gear trykkes der enten opad eller nedad på kontakten for gearvalg.
Også skiftet imellem områdegearene foretages med vippekontakten. Men hvor skiftet af de otte power shift gear kan ske under fuld belastning, skal skiftet af områdegear foretages, når traktoren er ubelastet. Ønsker føreren et andet startgear, kan det let indkodes, når traktoren holder stille, og motoren er standset.
Skift af kørselsretning foretages uden brug af kobling og med et håndtag som er anbragt til venstre for rattet. Når der skiftes fra frem til bak i de to laveste områdegear, skiftes automatisk til et bakgear, som matcher det fremadgående gear. I de højere områdegear skiftes til et bakgear med lavere hastighed.
Skiftet fungerer meget fint og foregår glidende uden ryk og stød. Vendegearet har desuden en parkeringsfunktion, hvor transmissionen frakobles, men hvor traktoren desværre ikke bremses.
Cruise control og automatisk geartilpasning
I det højeste områdegear, som går fra cirka 10-40 km/t har Powermaster automatisk geartilpasning. Funktionen tilkobles med en trykknap på joysticket, og herefter skifter transmissionen automatisk imellem de otte koblingsfri gear i området.
Skiftet sker ud fra belastning, speederens stilling og motoromdrejninger. Ved transportkørsel fungerer transmissionen således som automatgearkassen i en bil, og føreren kan koncentrere sig om at køre traktor, frem for at have fokus på gearskiftet.
I marken har føreren mulighed for at anvende den automatiske cruise control, der automatisk fastholder enten en bestemt fremkørselshastighed eller et bestemt antal omdrejninger på motoren.
Om der vælges det ene eller andet system, beror i høj grad af, hvad traktoren anvendes til, og om traktoren er monteret med et redskab, som kræver konstante omdrejninger på kraftudtaget.
I cruise controllen kan der lagres to fremkørselshastigheder, hvor det ene eksempelvis kan anvendes, når der køres i marken, og det andet når der vendes ved enderne.
Hydraulik med fem udtag
Som standard leveres Landini Powermaster 220 med fem dobbeltvirkende hydraulikudtag. De tre ventiler betjenes mekanisk med håndtag til højre for føreren, og de to betjenes elektronisk med et joystick i sædets højre armlæn.
De tre mekanisk betjente udtag har mængderegulering direkte på ventilblokken, mens de to joystickbetjente ventiler har elektronisk indstilling af såvel timer som olieflowet.
Indstillingen sker med drejekontakter, som er placeret under et låg i sædets armlæn. Funktions-siden på de to ventiler kan indstilles imellem 0 og 30 sekunder. Desuden kan der etableres konstant gennemstrømning på ventilerne, hvis de eksempelvis anvendes som udtag for en hydraulikmotor.
Kraftudtag med automatik
Med et håndtag bagerst i kabinen kan der skiftes imellem 540 og 1.000 o/min på kraftudtaget. Tilkoblingen sker elektronisk med en kontakt til højre for føreren og kan desuden ske med trykknapper på bagskærmene.
Selve kraftudtaget er en vendbar aksel med seks noter i den ene ende og 21 noter i den anden ende. Akslen holdes på plads af en fjederring, og det er derfor let at vende akslen og tilpasse traktoren til de forskellige redskaber.
Kraftudtaget kan programmeres til at fra- og tilkoble automatisk, når redskabet hæves og sænkes. Til- og frakobling kan ske ved forskellige højder på liften, og føreren kan meget let indkode og ændre højderne.
For at forhindre, at automatikken forårsager ulykke, frakobles systemet automatisk, hvis føreren eksempelvis forlader førersædet i mere end fem sekunder, eller der ikke bliver kørt med traktoren i mere end 10 sekunder.
Automatisk klimakontrol
Kabinen er opbygget over kun fire stolper, og dørene er derfor store og åbner helt hen til den bagerste stolpe.
De store døråbninger giver desværre ikke tilsvarende gode adgangsforhold til kabinen. I venstre side fylder passagersædet, som i øvrigt er godt, temmelig meget, og gør det lidt vanskeligt at komme ind og ud af kabinen.
De store døre giver til gengæld masser af udsyn fra kabinen. Og er traktoren forsynet med frontlæsser, sørger en rude i taget for, at føreren også kan se læsseren i øverste position.
Kabinen har automatisk klimakontrol, der effektivt holder en behagelig arbejdstemperatur i kabinen, og som reagerer hurtigt på temperaturændringer, der opstår, når en dør åbnes, eller når vejret skifter fra overskyet og til stærk sol.
Specifikationer Landini Powermaster
Motor
Type: Iveco NEF
Antal cylindre: 6
Slagvolumen: 6728 cm³
Boring/slaglængde 104/132
Maks. effekt kW/HK: 213,8/157
Effekt m. Dual Power kW/hk: 165,5/225
Moment Nm: 850
Motoromdr. v. max moment: 1400
Hydraulik
Løftekapacitet: 10.900 kg
Antal E/P udtag: 2 el-styrede + 3 mekaniske
Hydraulikydelse l/min: 129 ved 206 bar
Disp. Oliemængde: 30 l
Transmission
Antal gear frem/bak: 32/24
Antal koblingsfrie gear: 32
Koblingsfrit vendegear: ja
Kabinens støjniveau: 77 dB(A)
Klimaanlæg: ja, automatisk
Dimensioner
Maks. højde: 3,05 m
Maks. længde ekskl. frontvægte: 5,03 m
Akselafstand: 2,88 m
Dækmontering for: Michelin 600/65 - R28
Dækmontering bag: Michelin 650/65 - R42
Brændstofkapacitet liter: 347
Vægt uden frontvægte kg: 7.700
Frontvægte kg: 900 i frontlift
Pris
Basistraktor inkl. affjedret foraksel og affjedret kabine 688.000 kr.
Udstyr
Frontlift 22.800 kroner
Krybegear 9.800 kroner
Forhandlernet
Importør: Præstbro Maskiner A/S, Fredriksbergvej 11, 9330 Dronninglund, tlf. 9886 7288, www.prastbro.dk.
Landini Powermaster 220
Motor:
Sejtrækningsevne 3
Transmission:
Funktion af kobling 2
Gearskifte 4
Lyngear uden brug af kobling 5
Gearfordeling 5
Hydraulik:
Betjening 4
Funktion 4
Liften:
Tilkobling af redskab 3
Betjeningshåndtag/kontakternes placering 3
Udvendig betjening af lift 5
Funktion af lift/vægtoverføring 4
Løfteevne 4
PTO:
Tilkobling 3
Omskift mellem kraftudtagsomdrejninger 4
Forhjulstræk:
Tilkobling 3
Venderadius 3
Bremser:
Bremseevne 4
Pedaltryk 3
Differentialespærre:
Til- og frakobling af diff.spærre
For 4
Bag 4
Kabine:
Støjniveau 3
Indstigningsforhold
Højre side 3
Venstre side 3
Udsyn 3
Varme/ventilation 5
Regulering af luftstrøm mellem gulv og loft 3
Håndtag og pedalplacering 4
Overskuelighed af håndtag og instrumenter 3
Instrumenttilstrækkelighed 4
Sædet: Justering af kørestilling 3
Rat og styrefunktioner 3
Finish i kabinen 4
Udstyrsomfang 3
Brændstoftanken:
Indholdstilstrækkelighed 4
Placering 4
Andet:
Adgang til daglige kontrolsteder 3
Helhedsindtryk af traktoren 4
Importørkommentar
Af Ole Larsen, Præstbro Maskiner A/S
"Parklock", Parkeringsbremse.
De første traktorer vi fik hjem var uden "parklock" men i dag er det standard på alle Power Master traktorerne.
"Parklock" er en mekanisk lås, der låser transmissionen, når vendegearshåndtaget står i "P", og af sikkerhedsmæssige årsager aktiveres "Parklock" automatisk, når motoren er standset.
Koblingspedalen
Koblingspedalen på testtraktoren var lidt kontant, men efter en korrekt kalibrering af koblingspedalen er pedalen meget præcis og behagelig.
Støjniveau i førerkabinen
Fabrikken har været opmærksom på det lidt for høje niveau, og der allerede sket en opgradering i produktionen.
Store forventninger
Vi har store forventninger til denne nye Power Master modelserie. Den er som skræddersyet til det danske marked, hvor både maskiner og landbrug stadig bliver større.
Landini, som er Europas ældste traktorfabrik, er i dag verdens fjerdestørste traktorfabrik med en årsproduktion på cirka 28.000 traktorer.
Det er en prestigefyldt fabrik med store traditioner, og en fabrik, hvor der til stadighed udvikles nye traktor modeller.