Hos de danske mælkeproducenter møder Siloking sædvanligvis ikke den store velvilje til overhovedet at overveje firmaets selvkørende, eldrevne fuldfodervogn.

- Vores største e-truck har en kapacitet på 14 kubikmeter, og den er derfor egentlig for lille til danske forhold, siger Richard Vogt, der er eksport manager hos Siloking, som i Danmark importeres af Brdr. Holst Sørensen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Men han skynder sig at tilføje, at den alligevel er relevant at overveje for en del mælkeproducenter.

- Det handler om at tænke anderledes, for eksempel har den kapacitet til besætninger på 120 - 150 køer, hvis man for eksempel blander et læs om morgenen og straks derefter et læs til udfodring midt på dagen og så igen et læs om eftermiddagen, siger han.

- Konceptet er velegnet til eksempelvis økologiske bedrifter, der har fokus på CO2-emissionen, mener Richard Vogt.

Men Siloking har også selvkørende, dieseldrevne blandere og har rundet flere end 2000 selvkørende fuldfodervogne, som er leveret til store dele af verden, siden den første selvkørende Siloking blev lanceret i 2004.

På Agritechnica viste Siloking den seneste selvkørende model, som blandt andet er forsynet med en ring på blandekarrets inderside, hvilket ifølge Richard Vogt nedsætter sliddet på sneglene, når der blandes foder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ringen er fremstillet i et meget hårdt materiale, og konstruktionen sikrer vores snegle tre gange så lang levetid som ellers, fortæller Richard Vogt.