Med en serie på ni film henvendt til den almindelige dansker giver Go-Gris fra Horsens et ærligt indblik ind i vejen fra smågris til den flæskesteg, der sættes i oven i julen 2019.

Produktionsfællesskabet Go-Gris I/S, der har full-line produktion med 1.000 søer har i de seneste seks måneder lagt en føljeton på ni film på Facebook, som viser vejen fra nyfødt pattegris til velsmagende flæskesteg.

- Vores grundtanke er, at vi skal være bedre til at kommunikere med omverden generelt, og det er de her en film i høj grad en del af, fortæller Jonas Würtz Midtgård, der er medejer og står for soholdet i Go-Gris.

Åbenheden har været en del af Go-Gris fra starten i 2008 med opbygning af hjemmeside og en aktiv facebookside, der prioriterer at fortælle om arbejdet i staldene med tekst, fotos og video.

- Den store prøveballon i sin tid var vores præsentationsvideo, vi har på vores hjemmeside. Også dengang var vi helt sikre på, at vi skulle vise, hvad vi gør uden at pynte på det, understreger Jonas Würtz Midtgård.

I filmen vises blandt andet kasterationen af en gris og hverdagen, som den typisk udfolder sig i de forskellige stalde.

- Vores præsentationsvideo blev set på Facebook over 20.000 gange og nåede ind til det indre København. Det er fint at dele med kollegaer, men vi vil rigtig gerne have det ind i byerne, for vi mærker, at spændet mellem land og by vokser, konstaterer Jonas Würtz Midtgård.

Sti til steg

Igennem længere tid havde man internt i Go-Gris haft en ide om at vise vejen fra frøet på marken til den kommer i foderet hos grisen og vejen helt til bords. Den idé kom medejer Martin Mogensen til at sige højt på en kongres.

- Så tog det hele fart. Efterfølgende blev vi kontaktet af journalist Annette Eckholdt, som mente hun kunne hjælpe os. Sammen med hende fik vi lavet en drejebog og der blev søgt midler til at gennemføre projektet, erindrer Jonas Würtz Midtgård.

Med støtte fra blandt andre Plan Danmark var der nu mulighed for at lave filmserien, der efter megen planlægning er blevet filmet og offentliggjort løbende siden juni 2019. Slutresultatet er i alt ni film, der har sin egen Facebook side "Juleflæskestegen - fra sti til stald".

- Vi har lavet filmene, så det brede landbrug kan bruge dem. Vi håber, at kollegaer kan se sig selv i filmene, for vi viser jo bare, hvad vi gør. Der er selvfølgelig nogle små detaljer, som at soen går løs i farestalden. Det gør den ikke nødvendigvis andre steder, siger Jonas Würtz Midtgård.

Han håber, at filmene bliver brugt aktivt, hvis fx ens børn i klassen har set en YouTube video om hvor forfærdeligt man behandler grise.

- Så vil man som landmand kunne foreslå, at man så de her videoer i stedet, fordi det er sådan man reelt set laver gris i Danmark, fastslår Jonas Würtz Midtgård.

God respons

De foreløbige tal for filmene viser, at de forskellige film er blevet vist mellem 1.500 og 20.000 gange.

- Der er jo klart, at nyhedseffekten var størst omkring den første film, der har fået flest visninger, men vi har fået rigtig gode tilbagemeldinger og langt flest positive kommentarer og mange delinger, fortæller Jonas Würtz Midtgård.

På det personlige og virksomhedsmæssige plan er der også overvejelser, som spiller ind i tilblivelsen af filmene.

- Det har helt afgjort en betydning for os som svineproducenter, at vi har et samfund der er med os. Her er filmene med til at give os en troværdighed. Internt har det også en indflydelse på vores virksomhedskultur. Vores medarbejdere kan se sig selv i filmene og have en faglig stolthed over måden vi arbejder på, uddyber Jonas Würtz Midtgård.

Responsen i lokalsamfundet har altovervejende været positiv og falder godt i tråd med den åbenhed, der er en del af kerneværdierne hos Go-Gris.

- Vi har holdt Åbent Landbrug to gange og lokale skoleklasser kommer på besøg i staldene. Det giver en god sammenhæng, at vi hos Go-Gris kan stå inde for vores navn, og at grisene har det godt, understreger Jonas Würtz Midtgård.

Hvad næste tiltag bliver ved han ikke endnu, men at åbenhed er vejen frem, er han ikke i tvivl om.

- Vi har på ingen måde en ?master-plan? omkring kommunikation. Det har mere fodret sig selv ved at vi har fået en masse god respons, som har givet os mod på at gå den her vej.

- Og grundlæggende tror jeg også, at det kan sikre os vores "License to Operate", at vi har samfund og forbrugerene på vores side, vurderer Jonas Würtz Midtgård.

Se videoerne på facebooksiden: Juleflæskestegen - fra sti til steg.