Abonnementsartikel
Arla vokser i Kina. I år har mejerigiganten øget salget af mælkepulver med 65 procent, og det er især salget til de mange millioner kinesiske børn, der er vokset, skriver epn.
Selv er Arla ovenud tilfreds med situationen.
- Vi sælger nu 900 gram mælkepulver for 150 kroner til kinesiske børnefamilier. Det er den højeste pris, vi opnår noget sted i verden, fortæller Jais Valeur, koncerndirektør i Arla Foods.
Arla har indtil nu koncentreret salget af mælkepulver til mellemstore byer, men i de kommende år vil koncernen også sigte mod de helt store byer som Shanghai, Beijing og Tianjin.
Salget i Kina sker gennem et jointventure-selskab, der blev etableret i 2005 sammen med det børsnoterede kinesiske mejeriselskab China Mengniu Dairy Company. Mengniu offentliggjorde i går et halvårsregnskab, der viser en omsætningsfremgang på 33 procent til 7,2 milliarder kroner. Resultatet steg 40 procent til 413 millioner kroner.
Det er den økonomiske vækst i Kina, der øger købekraften. I takt med at velstanden øges, bliver kineserne stadig mere interesserede i at spise ernæringsrigtigt. Samtidig ekspanderer de store detailkæder hastigt i storbyerne, hvilket også trækker salget af mejerivarer op.