- Det går godt i dansk kvægbrug, men vi har stadig behov for at styrke vores konkurrenceevne, og derfor skal fremstillingspriser, afkastningsgrad og nulpunkt forbedres, fastslår sektordirektør Seges Kvæg, Gitte Grønbæk.

Seges Kvæg har netop formuleret en ny strategi frem til 2020, hvoraf det fremgår, at målet er at sænke fremstillingsprisen på kalvekød, foder og mælk med to procentpoint pr. år og øge afkastningsgraden med 0,3 procentpoint pr. år.

Ved at optimere og effektivisere bliver produktionen ressourceeffektiv, og tab til omgivelserne - for eksempel ammoniak, metan, fosfor, CO2 og nitrat - minimeres. Det skaber både en bedre økonomisk og miljø- og klimamæssig bundlinje og dermed en mere bæredygtig produktion.

...Nogen vil synes, at vores strategiske mål er uambitiøse, mens andre vil opfatte dem som vanskelige at nå...

- Vi er en del af et globalt marked, og udfordringen for de danske mælkeproducenter er at minimere produktionsomkostninger og udnytte kapaciteten for at være konkurrencedygtige. Samtidig oplever vi en anden tendens, hvor forbrugerne vil have noget, der er lokalt produceret. Det er ret modstridende, men da den danske produktion er stor og vi producerer til eksport, er vi styret af verdensmarkedspriserne, uddyber Gitte Grønbæk, sektordirektør, Seges Kvæg strategimålene og understreger, at der ikke behøver være nogen konflikt i det:

[...]

Få fuld adgang med det samme

Opret dit abonnement her

Allerede abonnent? Log ind