Som afslutning på min sæson som markskribent forsøger jeg at reflektere lidt over, hvad jeg har lært i mit første år som landbrugselev og samtidig at kigge ind fremtiden for mig selv og landbruget som helhed.

I det forgangne år har landbrug fyldt rigtigt meget i mit liv på mange forskellige måder. I starten af året i Tanzania med et helt anderledes klima, og senere i Danmark på Hellevad Vandmølle i Sønderjylland under mere velkendte himmelstrøg. Jeg har for første gang været fuldtidsansat på en gård med de glæder og udfordringer, det giver, og jeg har tilegnet mig i hvert fald nogle af de færdigheder, det kræver.

Hverdagen på Kalø

... vi ønsker ikke at producere grøntsager eller mælk bare for at gøre det...

Efter grøntsagskurset, som jeg beskrev i min sidste artikel i Agro, er vi på Global Organic Farmer-uddannelsen på Kalø Økologisk Landbrugsskole nu gået i gang med selve 1. hovedforløb. Uddannelsen er ret fleksibelt skruet sammen, så min klasse består nu af en kombination af elever fra den oprindelige klasse fra sidste år og elever fra ældre årgange, som har valgt at tage en længere praktikperiode inden 1. hovedforløb.

Vi bliver undervist i en række fag - biologi, planteproduktion, kvæg, svin, økonomi og maskinlære. Som en del af skoleforløbet er det desuden påkrævet, at vi erhverver sprøjtecertifikat - et temmelig omdiskuteret element blandt eleverne i kraft af skolens og uddannelsens økologiske profil. Som udgangspunkt har jeg egentlig ikke noget imod dette krav, selvom jeg, ligesom de fleste andre, ikke satser på at få brug for det.

[...]

Få fuld adgang med det samme

Opret dit abonnement her

Allerede abonnent? Log ind