Rettidighed er ikke kun relevant, for det vi gør i marken - det er i høj grad også gældende, ifølge Per Monk Rasmussen, produktchef hos MI i Vejle, når vi skal ud og købe en ny maskine. Vi kan dermed som købere sikre os, at vi får netop den maskine vi ønsker, med det udstyr vi ønsker og til en bedre pris end ved at være ude i sidste øjeblik.

- Kort sagt handler det om, at slutbrugeren skal have en god oplevelse hele vejen igennem sit køb, og når han endelig modtager og tager maskinen i brug, skal han opleve glæden ved at have fået det produkt, han har ønsket sig, siger Per Monk Rasmussen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Men det kan kun ske, hvis han er ude i god tid - meget gerne et halvt år eller faktisk helst et helt år, før han står og skal bruge en ny maskine, især hvis det er større maskiner, såsom såmaskiner, gyllevogne eller maskiner med meget ekstra udstyr, tilføjer han.

Det er dog ikke noget Per Monk Rasmussen oplever særlig tit, nærmere tværtimod.

- Ved at være ude fem minutter i lukketid, risikerer du at få et produkt, som ikke lever op til dine forventninger, men du risikere også at betale for meget for den, og det er der vel ikke god maskinøkonomi i, siger han?

I sidste ende

Bestilles en maskine i god tid, giver det ikke kun landmændene en række fordele, men det giver hele kæden fra producent, importør og forhandler tid til at optimere deres opgaver i sidste ende til gavn for slutbrugeren.

- Nu opfordrer jeg landmændene til at være ude i god tid med deres køb af nye maskiner. Det giver dem som sagt nogle fordele,men det er helt klart også en fordel for os, som importører og forhandlere samt producenten, siger Per Monk Rasmussen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han giver et par eksempler; at det for producenten giver dem langt bedre mulighed for at disponere over materialer, koordinere med eksterne leverandører og medarbejdere - kort sagt, de kan jævne deres produktion ud. Forhandlerne kan med levering af maskiner i god tid få mere tid til at klargøre maskinen og påmontere eventuelt ekstra udstyr.

- Det kunne landmanden jo være ligeglad med, men det er alt sammen noget, som i sidste ende er med til at påvirke den pris, som han skal betale, og det produkt han modtager er det, som han ønsker og klar til at benytte, siger han.

Minimere risikoen for fejl

Opskriften til en god handel er at være ude i god tid, så fejlkøb minimeres.

- Som forhandlere vil vi rigtig gerne have en god dialog med kunden eller sagt på en anden måde, vi vil gerne indgå et form for partnerskab med ham, hvor vi netop med den gode dialog, kan afstemme forventningerne og dermed i sidste ende undgå fejl, siger Per Monk Rasmussen.

Per Monk Rasmussen er helt med på, at landmænd tænker på, hvilken pris de skal betale for en given maskine, men han mener også landmændene skal skele til, hvilken kvalitet, maskine og hvilket udstyr de ønsker - og dernæst som noget meget væsentligt - hvilken service er det muligt at opnå efter købet. Både generelt, men især ved eventuelt nedbrud, hvordan er tilgængeligheden af service og reservedele her.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er god service

Hos MI sørger et computersystem for at optimere deres lager, og den påpeger faktisk, at der er dårlig økonomi i at have visse varer liggende på lager.

- Men det er god service overfor vores kunder. Vi er nødt til at have fingeren på pulsen og fornemme hvilke ting, skal vi have på lager, som er vigtige for vores kunder, at vi kan levere hurtigt, siger Per Monk Rasmussen.

Han giver et eksempel med knivbjælker til skårlægger; går der sådan en i stykker og maskinstationen ikke kan skaffe den hurtigt, risikere de, at hele den efterfølgende kæde går i stå. Riven, snitteren, frakørselsvogne med mere. Eller en gearkasse på en mixervogn, så står landmanden med flere hundrede køer han ikke kan fodre. Der skal vi være hurtige til at levere, og det kan vi kun hvis vi har det på lager, påpeger han.

Han kalder det med et andet ord at være skarp på landmandens "oppetid" - altså maskinerne skal holdes i gang og ikke holde stille.