At få jord under neglene er et nyttigt redskab, når det gælder undervisning i planter og miljø. Hos Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet afholdes en del af undervisningen gerne i de tilknyttede væksthuse, hvor inspiration og nye evner gror frem.

Tolv elever står i en cirkel i midten af en drivhusgang. Tre kasser med glasrammer fulde af jord og forskellige planter er placeret på en vogn, klar til at de studerende kan begynde at vurdere hvilken udvikling deres planter har gennemgået siden den sidste drivhussession. Det er en del af et forsøg, hvor glasrammerne gør det muligt at følge planternes vækst både over og under jorden.

- Det vigtigste i denne form for undervisning er at vise de studerende, hvordan planter rent faktisk vokser under forskellige forhold. At se det ske foran dig er meget anderledes, end at se det på et PowerPoint-slide i et auditorium, siger Lars Pødenphant Kiær, adjunkt i Organismebiologi ved Institut for Plante- og Miljøvidenskab og hyppig bruger af de levende klasselokaler.

Han er glad for at have mulighed for at bruge væksthusene i sin undervisning, i dag som en del af kandidatkurset: Plants in Populations, Communities and Ecosystems.

[...]

Få fuld adgang med det samme

Opret dit abonnement her

Allerede abonnent? Log ind