Lyt til artiklen:

Korneksporten buldrer afsted

00:00
Hastighed: ???x
01:46

130.000 tons korn har siden januar forladt Danmark fordelt ud over 24 skibe. Normalt vil sådan en proces skabe lange køer blandt lastbilerne på vej ind til havnene, men sådan har det ikke været denne gang. Det skyldes, at DLG løbende har optimeret logistikken, samt haft fokus på at skabe større lagerkapacitet omkring de sjællandske havne ved Masnedø, Kalundborg og Nakskov.

Det er Thomas Lau Sørensen, der er chauffør i DLG, meget tilfreds med:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I dag er det lettere og mindre tidskrævende for chaufførerne at komme af med kornet. For eksempel har vi, efter udvidelsen af Masnedø, muligheden for at levere kornet, der skal eksporteres, over en længere periode grundet den store lagerkapacitet. På den måde undgår lastbilerne at holde i kø, når skibene skal lastes, siger han.

Vil flytte kornet så få gange som muligt

På trods af Covid-19 mærker DLG en stor efterspørgsel på danske råvarer. Årsagen skyldes blandt andet råvarernes høje kvalitet, der kommer i kølvandet på den gode høst, som dansk landbrug havde i 2020.

Ifølge Søren Hovmand, der er driftsleder i DLG Øst, er det flere elementer, der spiller ind, når DLG oplever stor efterspørgsel fra udlandet:

- Når landmændene leverer korn af høj kvalitet, har vi lettere ved at eksportere det til verdensmarkedet, men samtidig er det også vores logistiske setup, der gør os konkurrencedygtige på det globale marked. Jo færre gange vi flytter kornet, desto mere omkostningseffektive bliver vi. Derfor er det et fokuspunkt for os, at vi skal laste skibene på en eller to dage efter de er kommet i havn, så vi kan få næste skib ind, siger han.