CVT står for konstant variabel transmission, og for føreren føles transmissionen som at køre med en hydrostatisk transmission, hvor hastigheden stiger trinløst, i takt med at der trædes på kørepedalen.

ZF har i en årrække leveret CVT transmissioner til landbruget, og erfaringer herfra viser, at der er store fordele ved at erstatte såvel den hydrostatiske transmission som powershift-transmissionen med en CVT transmission.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I forhold til en hydrostatisk transmission kan vi med den nye ZF cPOWER transmission spare cirka 30 procent brændstof, og samtidig kan vi opnå en højere effektivitet på maskinen, forklarer Christian Reischi, ingeniør hos ZF.

Den nye transmission sættes i produktion til næste år, og i første omgang kan transmissionen leveres til maskiner med motorer fra 120 til 290 kilowatt.

Blanding af hydraulik og mekanik

I CVT transmissionen overføres en del af effekten hydraulisk, mens den øvrige del overføres mekanisk. Fordelingen afhænger af maskinens hastighed og omdrejningerne på motoren.

- For at spare brændstof skal moderne motorer helst presses ned i omdrejninger, og besparelsen er størst, hvis motoromdrejningerne kan fastholdes inden for et snævert område. Softwaren i ZF cPOWER udnytter motorernes karakteristika, og samtidig drager vi nytte af, at den største del af effekten allerede i opstartsfasen overføres mekanisk, forklarer Christian Reischi.

Læs mere om frontlæssere i juni-udgaven af Agrologisk, der udkommer fredag den 8. juni. Her kan du få et samlet overblik over de frontlæssere, som er til rådighed på det danske marked for øjeblikket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der kan bestilles abonnement på www.agrologisk.dk eller 7620 7920.