Der er penge at spare og mindre CO2 til klimaregnskabet ved at mindske brændstofforbruget.

Det lyder som en gammel traver og et gammelt råd, at der kan spares på brændstof i jordbruget. Det er også en overflødig oplysning for dem, som allerede har taget fat på emnet og iværksat handlinger, der sparer på brændstoffet. Men hvis disse lavthængende frugter endnu ikke er plukket, kan det være nyttigt at læse videre. Mange ønsker oprigtigt at reducere CO2-udledningen, som netop er en sidegevinst ved brændstofbesparelse.

Hver gang vi brænder en liter dieselolie af, bliver der udledt 2,66 kg CO2. Af "Energistatistik 2018" fra Landbrug og Fødevarer fremgår det, at landbrugets samlede forbrug af dieselolie er 120 millioner liter, og det svarer til en CO2-udledning på cirka 320 millioner kg. Hvis der bliver sparet 10 procent brændstof, er der også sparet 10 procent CO2, hvilket svarer til 32 millioner kg CO2. Når der spares brændstof, spares der samtidig penge, og det er en besparelse, der ryger direkte ned i baglommen.

Tomgangskørsel

Når en traktor, læssemaskine eller andre selvkørende maskiner og biler står stille med motoren i tomgang, er der et brændstofforbrug på cirka tre liter i timen. Er der fem køretøjer på virksomheden, som hver har tomgangskørsel på ti minutter i 200 dage, betyder det, at der er kørt tomgang i 167 timer. Det giver et brændstofforbrug på 501 liter, hvilket repræsenterer en værdi på cirka 3000 kroner. Er den daglige tomgangskørsel 30 minutter for hvert køretøj, er der årligt sparet 10.000 kroner ved at undgå tomgangskørsel.

[...]

Få fuld adgang med det samme

Opret dit abonnement her

Allerede abonnent? Log ind