Et langt arbejdsliv kræver fokus på smerter i muskler og led, for at lidelserne ikke bliver kroniske, og du kan du selv gøre meget for at forebygge, lyder det fra Seges og arbejdsmedicinsk klinik i Herning.

Du kan få ondt i muskler og led med mange køretimer i maskinen eller med ensartede opgaver i stalden. For at undgå de skader, der kommer snigende lidt efter lidt, kræver det, at du har opmærksomheden på, hvilke opgaver der belaster din krop, og hvad du kan selv kan gøre ved det, så du ikke slider dig selv op.

- Vær god ved dig selv undervejs i dit arbejdsliv, for når først nedslidningen er kommet, så er det lidt op ad bakke at holde sig selv ved lige. Så er det langt bedre at forebygge, siger Marianne Norup fra Seges.

Hun er fysioterapeut og arbejdsmiljøkonsulent med mange års erfaring med rådgivning om arbejdsmiljø og arbejdsskader. Lige nu har Seges særlig fokus på at forhindre arbejdsulykker, men ligeså vigtigt er det ifølge hende at have øjnene rettet på de arbejdsgange, vi har i hverdagen, så man undgår at slide sig selv op på grund af ensidigt arbejde eller forkerte bevægelser med kroppen. Men der er en del at arbejde med, før de gode intentioner og den viden, der er på området, bliver til gode, nye vaner ude på arbejdspladserne.

[...]

Få fuld adgang med det samme

Opret dit abonnement her

Allerede abonnent? Log ind