Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Undersøgelse: Danish Crowns markedsføring sætter deres ejere i miskredit

Af Maskinbladet - 11. sep. 2018 KL. 08:40

Opfattelsen blandt danske svineproducenter er, at Danish Crown miskrediterer alt andet kød end kød fra OUA-grise ved sin markedsføring af kød fra OUA-grise i danske Netto-butikker.

Danish Crown miskrediterer alt andet kød end kød fra OUA-grise ved sin markedsføring af kød fra OUA-grise i danske Netto-butikker.

Det viser en undersøgelse, som Danske Svineproducenter har gennemført blandt sine medlemmer i weekenden.

Det skriver Danske Svineproducenter i en pressemeddelelse.

- Den miskreditering gælder ikke kun mere end 90 procent af den danske svineproduktion, som omfatter såkaldt konventionelt svinekød, men det gælder dermed også økologisk kød og andre specielprodukter, påpeger Per Bardrum, der er direktør i Danske Svineproducenter.

Han finder det yderst kritisabelt og bekymrende, at Danmarks største slagteri dermed er ude af trit med sine ejere, og at svineproducenterne har opfattelsen af, at deres slagteri sætter dem i miskredit.

- Vi har været meget kritiske omkring den måde, som Danish Crown i sidste uge valgte at gennemføre deres markedsføring af OUA-kød på. Danish Crown har pure afvist vores kritik, senest på et møde torsdag eftermiddag. Derfor gennemførte vi undersøgelsen. Vi ville gerne have af- eller bekræftet, om vi var på linje med vores medlemmer. Derfor er jeg meget glad for at konstatere, at vores medlemmers opfattelser er helt i tråd med det, vi har meldt ud.

- Ydermere er jeg glad for at kunne konstatere, at Danske Svineproducenter aldrig tidligere har gennemført en undersøgelse, hvor vi modtog så mange besvarelser så hurtigt, tilføjer Per Bardrum.

Allerede mandag morgen havde Danske Svineproducenters sekretariat modtaget 420 besvarelser fra de i alt 866 svineproducenter, som modtog undersøgelsen pr. mail fredag eftermiddag, og resultaterne er markante:

? 87 procent svarer, at Danish Crown i sin markedsføring af OUA-kød ikke har været god nok til at forklare, at alt dansk svinekød er frit for antibiotika. 11 procent svarer ja i mindre eller højere grad og 2 procent ved ikke.

? 94 procent svarer, at Danish Crown med sin markedsføring af OUA-kød har sat andet svinekød end OUA-kød i miskredit. 76 procent svarer i høj eller meget høj grad, mens 18 procent svarer i mindre grad. 5 procent svarer slet ikke.

? 95 procent deler Danske Svineproducenters bekymring for, at forbrugerne nu tror, at der er antibiotika i noget af det danske svinekød, der ligger i køledisken i danske butikker, og at der er noget svinekød, der er bedre end andet. 81 procent svarer i høj eller meget høj grad, mens 14 procent svarer i mindre grad. 6 procent svarer nej.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame