Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Svineproducenter: Dyrenes Beskyttelse har mistet jordforbindelsen

Af Mads Blenker - 8. aug. 2017 KL. 13:51

Dyrenes Beskyttelse har lanceret en kampagne mod såkaldte burgrise. De findes slet ikke i Danmark, lyder det fra Danske Svineproducenter.

Et billede af søer der ligger i en stald, halekupering og smågrise der bliver kastreret er hovedingredienserne i en video, der er en del af en ny kampagne, som Dyrenes Beskyttelse har sat i gang. Kampagnen er baseret på en rundspørge, som Dyrenes Beskyttelse har fået udarbejdet af Epinion, der viser, at 72 procent af danskerne synes, at grise skal have bedre forhold. Undersøgelsen viser også at 40 procent af danskerne går endda så langt som at sige, at kød fra kastrerede og halekuperede grise helt skal fjernes fra kølediskene.

- Det er jo tydeligt, at der er opbakning fra dansker til, at der skal ske noget. Vi kan som forbrugere godt gøre en forskel med vores indkøbsvaner, men realiteten er, at omkring 90 pct. af det danske svinekød bliver eksporteret til udlandet. Derfor kræver det politiske indgreb, hvis vi for alvor skal gøre en forskel for de over 30 millioner danske grise, som produceres hvert år, siger Britta Riis, der er direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Du kan se Dyrenes Beskyttelses video på dette link.

Mere plads og bedøvelse

I forlængelse af rundspørgen kræver foreningen at landmændene øjeblikkeligt skal begynde bruge bedøvelse ved kastration med henblik på et fuldstændigt stop for kastration af hangrise inden 2024. Foreningen ønsker også mere plads og flere rodematerialer i de industrielle stalde, da ny forskning fra Aarhus Universitet viser, at 1,2 kvadratmeter plads og 150 gram halm om dagen pr. gris mindsker den stress, der kan lede til, at grisene bider i hinandens haler. I dag får 97 procent af alle danske grise klippet halen af for at undgå halebid.

Dyrenes Beskyttelse kalder den nye kampagne for "Nej til burgrise", men det er det rene vås, hvis man spørger Danske Svineproducenter.

- Dyrenes Beskyttelse har totalt mistet jordforbindelsen med deres nye kampagne imod det, de har valgt at kalde "burgrise". Det udtryk er en total misforståelse. I Danmark går grise i stier med strøelse, hvor de endda har adgang til træpinde eller anden beskæftigelse. Bure eksisterer ganske enkelt ikke i dansk svineproduktion, siger formand for Danske Svineproducenter Henrik Mortensen. Han finder det ganske uhørligt, når Dyrenes Beskyttelse på den måde forsøger at printe et billede af danske grise ind i forbrugernes bevidsthed, som modsvarer billeder, vi så af burhøns for årtier siden, men som heldigvis i dag er fortid.

- Danske grise lever under nogle af de bedste vilkår i verden, understreger Henrik Mortensen og fortsætter:

- Dansk landbrug formår at agere under nogle af verdens strengeste regler for miljø og dyrevelfærd, som betyder, at vi er et af de mest bæredygtige erhverv i verden hvad angår både natur, miljø, klima, sundhed og dyrevelfærd.

Ikke sket

Henrik Mortensen mener, at Dyrenes Beskyttelses direktør påtager sig et stort ansvar, når hun ønsker at lave om på den danske svineproduktion.

- Når Britta Riis har en drøm om at bo i et land, hvor vi skal leve af velfærdsdelikatesser som eksempelvis skovgrise og økologisk produktion alene, så påtager hun sig et stort ansvar i forhold til både klima, dyrevelfærd og miljø, og der er indtil flere forskningsrapporter, som jeg synes, Britta Riis burde læse op på. Blandt andet har forskere fra Århus Universitet deres bekymringer i forhold til kvælstof- og klimabelastningen fra de produktionsformer, Britta Riis lovpriser. Desuden vil jeg minde om, at der er mere halebid i den produktionsform, der anbefales af Dyrenes Beskyttelse, og at det er noget, der udsætter dyrene for smerte, blod, infektioner, bylder og i værste fald død, siger han.

Det undrer også Henrik Mortensen, at Dyrenes Beskyttelse nu igen kæmper mod kastration uden bedøvelse, samtidig med at foreningen anbefaler kød fra dyr, der er kastreret uden bedøvelse.

- Lad mig også lige minde om, at Dyrenes Beskyttelse og økologerne gik på TV for omkring 10 år siden og lovede, at de ville gå foran og løse kasterationsproblematikken for danske grise. Det er ikke sket, og derfor er det besynderligt, at se netop kastration indgå i foreningens nye kampagne. Hvordan kan man føre en kampagne, der taler imod kastration samtidig med, at de grise, der sælges med mærket "Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse" bliver kastreret på samme måde som andre grise i Danmark? Faktisk er der flere grise i den konventionelle produktion end i den økologiske, der i dag undgår at blive kastreret, siger Henrik Mortensen og fortsætter:

- Samtidig spiser de økologiske smågrise mere zink pr. gris end de konventionelle, og der er en pattegrisedødelighed, der er en halv gang større end i den konventionelle. Jeg undrer mig over, at de informationer er forbigået i Dyrenes Beskyttelses kampagne.

Døm selv

Henrik Mortensen, formand for Danske Svineproducenter, er så tilfreds med den danske svineproduktion, at han inviterer forbrugerne med ud i stalden.

- Afslutningsvis kan jeg kun opfordre danskerne til at bruge ministerens nye velfærdsmærke og købe svinekød med hjertet. Den ordning giver mulighed for at vælge lige nøjagtigt de antal hjerter, der taler til den enkelte forbrugers samvittighed og pengepung. Efter min mening er det den bedste måde at sikre en bæredygtig svineproduktion med bedre velfærd, siger Henrik Mortensen og fortsætter:

- Kære forbruger, hvis du er i tvivl om, hvorvidt de danske grise har det godt nok, så ring endelig til mig. Jeg kender mange svineproducenter, som gerne vil vise dig, hvordan grisene lever, og så kan du selv dømme.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame