Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Kinesere kan fordoble eksporten af svinekød

Af kfp - 16. maj. 2018 KL. 10:10

Eksportfremstød på messe i Kina skal få kineserne til at købe langt mere dansk svinekød - også på nettet.

Den kinesiske fødevaremesse, Sial China 2018, er netop åbnet i Shanghai og Danish Crown, Tican og Landbrug & Fødevarer er med for at få endnu flere fra den hastigt stigende, kinesiske middelklasse til at spise endnu mere af det danske svinekød.

Ifølge Jan Laustsen, direktør for Handel, Marked & Ernæring hos Landbrug & Fødevarer, er SIAL China en ideel platform for danske virksomheder, der ønsker at få foden indenfor på det kinesiske marked.

- Kina er et enormt land med knap 1,4 milliarder mennesker. Hvis hver kineser spiser blot fire gram dansk grisekød mere om dagen, vil det betyde en fordobling af den danske eksport af grisekød, skriver han i en pressemeddelelse.

Ændret marked

Danish Crown har lige taget første spadestik til sin nye forædlingsfabrik i Pinghu udenfor Shanghai og alle råvarer, der skal bearbejdes på fabrikken, vil komme fra Danmark. Målet er at sætte sig på en større andel af salget til både e-platforme, detailhandlen og mad til restauranter, storkøkkener og cafeer.

- Byggeriet er en markant investering og et vigtigt strategisk skridt i forhold til at udvikle Danish Crowns forretning i Kina. Der er både en voksende efterspørgsel på højkvalitetsprodukter og et voksende forbrug af kød fra de kinesiske forbrugere. Så når den nye fabrik står klar i sommeren 2019, vil Danish Crown koncernen stå med et meget stærkt set up i Kina, skriver Søren Tinggaard, der er underdirektør i Danish Crown Pork i en pressemeddelelse.

Salg af kød til de kinesiske forbrugere foregår fortsat i stort omfang på såkaldte wet markets, hvor grisen sælges udskåret i forholdsvis store stykker, som forbrugeren kan se og føle på. Men forbrugsmønsteret i Kina er i hastig forandring. Det skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse, der dog ser, at kineserne langsomt bliver mere åbne over for at købe detailpakkede produkter.

- Der er en kolossal vækst i e-handel, hvor man køber varerne på nettet, og får dem leveret derhjemme. Det vokser helt enormt i Kina, og byer som eksempelvis Shanghai har i dag verdens mest avancerede marked for e-handel. Vi ser også, at forbrugerne i supermarkederne begynder at købe detailpakkede produkter, skriver Søren Tinggaard i en pressemeddelelse.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame