Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Kampagne skal øge interessen for grisekød hos unge

Af Maskinbladet - 24. jun. 2019 KL. 08:11

Landbrug & Fødevarer har i samarbejde med den svenske brancheorganisation Svensk Kött igangsat en forbrugerkampagne for grisekød rettet mod de yngre forbrugere

Kampagnen er målrettet den unge målgruppe, dvs. de 18-29 årige. Kampagnen starter en bevægelse, der tager afsæt i et manifest, som er koblet op på dét at være Glad for gris. Der er fokus på maden, fællesskabet og velsmagen. Der er utallige muligheder med gris og disse kommunikeres via sociale medier.Titlen på kampagnen er i Danmark Glad for gris og i Sverige Gilla Gris.

Formål og budskab

Formålet med kampagnen er at inspirere til at lave god og smagfuld mad med gris gennem inspiration og vejledning om tilberedning. Ifølge analyser ved mange unge ikke, hvordan man tilbereder gris, og der er mange fordomme overfor produktet.

Derfor er det overordnede budskab, at grisekød smager fantastisk, er nemt at tilberede og kan bruges både, når det skal gå hurtigt, og når der er god tid til at gøre mere ud af det. Det vil udvalget af opskrifterne på gladforgris.dk støtte op om.

Hvad kan kød fra gris?

Glad for gris henvender sig til unge med budskabet om, at grisekød er mangfoldigt og har uendelige anvendelsesmuligheder.

Gris er oplagt at bruge til både hverdag og fest, når det skal gå hurtigt, og når der er tid til at kræse om måltidet.

Kort sagt: Man kan bruge gris til det meste - og så er det tilmed er en god kilde til protein. Derudover er mange af udskæringerne fra gris magre, og hvis det tilberedes korrekt, er også magre udskæringer super lækre og saftige.

Kampagnens fokus er på den gode smagsoplevelse ved gris og måltidet med gris generelt.

Kampagnen har også et ben rettet mod industrien og detailhandlen. Nye udskæringer eller måltidsløsninger skal i handlen i løbet af kampagneperioden.

Det overordnede mål for kampagnen er at stoppe faldet i forbruget af gris blandt målgruppen. Analyser viser, at de unge forbrugere fravælger gris på grund af manglende viden om, hvordan kødet kan tilberedes og serveres. Når de unge spiser udenfor hjemmet, er grisekød den kødtype, de oftest vælger, viser undersøgelser gennemført for Landbrug & Fødevarer.

Samarbejdet med Svensk Kött

Landbrug & Fødevarer ser store fordele ved samarbejdet med Svensk Kött om kampagnen. På både det svenske og danske marked er der samme udfordringer i forhold til nedgang i forbrug hos den unge målgruppe. Der kan derfor opnås synergi i planlægning og gennemførelse af kampagnen på sociale medier. Landbrug & Fødevarer er ansvarlige for kampagnen i Danmark og Svensk Kött for kampagnen i Sverige.

Kampagnen er en afsætningskampagne for grisekød i Danmark og Sverige og går i luften i juni 2019 og et forventet kampagnebudget over en 3-årig periode på ca. 23 mio. kr., som fordeles mellem Danmark og Sverige. Heraf skal ml. 20 % finansieres af de deltagende lande, resten af kampagnen (80 %) medfinansieres af EU-kommissionen via EU's promotion ordninger.

Bureauerne Mensch (DK) og MiltonLabs (SE) vandt konkurrencen om det kreative indhold i kampagnen og skal stå for gennemførelsen.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame