Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Besparelser hos SPF-Danmark

Af JOF - 15. mar. 2019 KL. 08:47

Hyppige driftsopfølgninger skaber grundlag for optimering i den daglige transportplanlægning.

SPF-Danmark A/S har gennemført en omorganisering med det formål at optimere og effektivisere for at spare omkostninger, skriver SPF-Danmark i en pressemeddelelse.

- Vi har blandt andet rokeret rundt, så medarbejderne i SPF-transportplanlægningen og salgsafdelingen nu sidder fysisk i samme lokale, fortæller René Nissen, der for nylig er tiltrådt som teamleder for SPF-transportplanlægningen.

- Tidligere foregik planlægningen af smågrisetransporterne mere regionalt opdelt. Nu sker denne planlægning endnu mere som en samlet helhed, tilføjer han.

- Fordelen ved, at vore salgsfolk og planlægningsfolk nu sidder sammen, er, at de er i løbende tæt, daglig dialog. Derfor kan vi nu optimere logistikken endnu bedre, forklarer René Nissen, der frem til sidste sommer havde arbejdet 13 år i SPF-Danmarks planlægningsafdeling for smågrise og avlsgrise.

70 vogne og 85 chauffører

Selskabet råder i dag over 70 SPF-godkendte vogne, og der er omkring 85 SPF-chauffører. I 2018 transporterede selskabet 8,5 millioner smågrise imellem griseproducenter i Danmark. Derudover blev en del af eksportgrisene transporteret til eksportstalde eller eksportkunder på egne biler.

På SPF-Danmarks kontor i Vejen er der seks medarbejdere i SPF-transportplanlægningen. Fem af disse beskæftiger sig med planlægningen af smågrisetransporterne i Danmark, mens en enkelt står for planlægningen af eksporttransporterne.

- Vi foretager ugentlige driftsopfølgninger, så vi hele tiden har et godt overblik over antallet af driftstimer pr. bil pr. dag, og hvor meget tomkørsel, der er pr. bil pr. dag. Det gør det muligt for os at justere transportplanlægningen, praktisk talt time for time, siger René Nissen.

10,5 timers kørsel pr. bil dagligt

- I øjeblikket kører hver bil i drift gennemsnitligt 10,5 timer om dagen, fortæller han.

SPF-chaufførerne, hvoraf de fleste har over 10 års anciennitet, har et unikt kendskab til kunderne og til deres ønsker og behov.

- Vi prioriterer at være i tæt, daglig kontakt med vore chauffører. Resultatet er, at vi på kontoret og chaufførerne ude omkring i landet kender hinanden rigtig godt. Det frigiver positiv energi, hvilket er med til at sikre et godt arbejdsmiljø for os alle, konstaterer René Nissen i pressemeddelelsen.

- Vore chauffører er meget ansvarsbevidste og brænder for deres arbejde. Det er et stort plus for os, da de jo er vores ansigt udadtil, tilføjer han.

Omkostningsoptimering

- Med den omorganisering, vi har gennemført, er det lykkedes os at sikre en mærkbar optimering af vore samlede omkostninger, supplerer Jens Kongensholm, administrerende direktør hos SPF-Danmark.

- Det har været - og er - en vigtig prioritet for os at have stærk fokus på vore omkostninger, pointerer Jens Kongensholm.

- Et andet helt centralt fokusområde for os er smittebeskyttelse. Derfor er det, når vi tilrettelægger vore transporter af grise, et ufravigeligt krav, at der tages maksimalt hensyn til besætningernes individuelle sundhedsstatus, så risikoen for smittespredning elimineres, slutter Jens Kongensholm.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame