Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Udsyn til stor kapacitet

Af Morten Damsgaard - 3. jun. 2016 KL. 13:25

  • ww202752_2
  • ww202752_1
  • ww202752_3
  • ww202752_4
  • ww202752_5
  • ww202752_6
  • ww202752_7
  • ww202752_8
  • ww202752_9
  • ww202752_10
  • ww202752_11
  • ww202752_12
  • ww202752_13
  • ww202752_14
  • ww202752_15
  • ww202752_16
  • ww202752_17
  • ww202752_18

Med knap 500 hestekræfter, er der overraskende stor kapacitet i den nye topmodel i CX-rystemejetærsker-serien fra New Holland. Sejlskærebord giver kapacitet under tørre forhold, men der kommer begrænsninger under våde forhold.

Hvis det næste mejetærskervalg inden for ryste-maskiner falder på New Holland, så byder 2016 modellen i CX-serien på få, men ret store opdateringer på komfort-siden som bestemt gør, at man som mejetærskerpilot ville ønske, at høsten varede flere dage end den gør i Danmark.

Den nye CX-serie, som består af syv modeller med fem og seks rystere, får til sæson 2016 den helt nye HarvestSuit-kabine, som også er kendt fra rotorserien, CR.

citat startcitat start

Tidligt i høsten 2015 kørte testmaskinen med et 41 fods sejlskærebord fra New Holland, og her blev jeg meget overrasket over kapaciteten..

- Morten Damsgaard, PowerGear-testpilot.

citat slutcitat slut

Den nye serie har også fået nye motorer, opdateringer med større korntank, et slug som kan løfte større skæreborde, et nyt navngivningssystem og et opdaterede ledningsnet, så maskinen er forberedt til at trække endnu flere elmotorer.

Det er topmodellen, som PowerGear har haft under testluppen - CX 8.90, som med 490 hestekræfter nemt kører af sted med et 30 fods sejlskærebord.

En vinder i bakkerne

For to år siden blev CX-serien opdateret med navnet Elevation, og det betød blandt andet, at Opti-Speed og Opti-Fan fandt vej til rystermaskinerne. De to Opti-begreber dækker over de automatiske hastighedsjusteringer, som New Holland har på henholdsvis ryster- og blæseomdrejninger.

Chaufføren vælger ganske helt hvilken afgrøde der høstes, og på flad mark indstilles de mest optimale omdrejninger på blæser og ryster.

Når der kommer en bakke, og mejetærskeren eksempelvis kører opad, så fortæller et gyroskop mejetærskeren, hvilken stigning der køres på, og hastigheden reduceres på både halmrystere og blæser for at undgå spild af kerner. Omvendt så øges omdrejningerne når maskinen kører ned ad bakke.

Under testen havde jeg desværre ikke mulighed for at prøve systemet af.

Tærskeværket er identisk med de tidligere CX-modeller fra New Holland, og generelt er der mange smørenipler, men de er fint markeret op med skilte, og en oversigt over samtlige smørenipler giver et godt overblik over, hvad der skal smøres, hvor de er placeret, og hvor tit de skal have fedt.

Større skærebord stiller krav

Den nye generation CX-mejetærskere er blevet opdateret med et kraftigere slug, så mejetærskeren kan løfte op til 41 fod skærebord. Med en korntank på 12.500 liter, så har maskinen en stor kapacitet.

Tidligt i høsten 2015 kørte testmaskinen med et 41 fods sejlskærebord fra New Holland, og her blev jeg meget overrasket over kapaciteten.

I Midtjylland i hvede som gav godt syv ton pr. hektar kørte jeg med 41 fods skærebord, og fem kilometer i timen, mens maskinen kun var 60 procent belastet. Det er ganske imponerende at opleve denne kapacitet i en maskine med seks rystere, og det er helt klart på grund af den jævne indlægning i maskinen, at kapaciteten er så høj.

Men skærebordsbredden er én ting, hvis ikke resten af maskinen følger med, så går luften af ballonen. Her tænker jeg på halm-snitteren bag på maskinen, der pludselig stilles meget store krav til med et så bredt skærebord. Heldigvis er mejetærsker-serien blevet opdateret med samme snitter, som CR-mejetærskerne kører med.

Under PowerGears besøg kunne maskinen ikke sprede halmen i fuld bredde, men det var også meget vådt, og det kan være en stor del af forklaringen. En CR-bruger i Danmark fortæller, at der selv med 41 fod ikke er problemer med halmspredning i fuld bredde. Det kunne vi dog ikke afprøve på grund af våde afgrøder.

Sejl med fejl

I PowerGear har vi prøvet mejetærskeren over en længere periode i løbet af høsten 2015. I starten af sæsonen var der intet problem, med at opretholde en god kapacitet med sejlskærebordet, men efterhånden som sæsonen blev mere våd, så kom der interessante opdagelser frem med sejlskærebordet.

Når afgrøden er våd, og har svært ved at slippe sidebåndene, som afleverer afgrøden til midterbåndet, så kan afgrøden kile sig fast mellem sidebånd og midt-båndet. Her skal der laves en løsning, så afstanden mellem de to bånd ikke er så stor, og så selv våde afgrøder slipper sidebåndet. Jeg kunne forstille mig, at åbningen mellem de to bånd også kan betyde, at noget af afgrøden kan blive spildt her.

Efterhånden som sæsonen blev mere og mere våd, så opstod der også problemer, når afgrøden skulle fra midterbåndet og ind i indføringen af mejetærskeren. Her sidder en smal indføringstromle, og her kunne specielt rug høstet i slutning af september sno sig omkring og blokere for indføringen.

I løbet af de sidste par sæsoner har sejlskærebord fået en meget stor udbredelse i Danmark, og det er sket uden problemer, da høstårene har været tørre og helt optimale. Nu kom der så en høst i 2015, som måske er "typisk dansk", og her beviser det, at sejlskærebordene er nød til at blive tilpasset yderligere til de danske forhold.

Om man skal vælge et sejlskærebord, og opnå høj kapacitet under tørre forhold, eller et traditionelt skærebord, og være sikker på at høste hele tiden - dog med lavere kapacitet, skal jeg ikke kunne afgøre, men man skal i hvert fald have det med i baghovedet.

Desuden må New Holland gerne ændre slæbe-skoene på skærebordet, som på nuværende tidspunkt minder mest om nogle små hockeystave, som ser ud til at kan brække meget let, hvis skærebordet ikke hæves helt ved bak af maskinen.

Kabine med plads

Når man sidder i den nye HarvestSuit kabine fra New Holland, så glemmer man hurtigt de problemer, som sejlskærebordet har givet under PowerGear-testen. Den nye kabine er simpelthen en fantastisk arbejdsplads, og jeg bliver helt træt af, at høsten er så kort, som den er i Danmark.

Lydniveauet er på et absolut minimum i kabinen, selv under høstarbejdet, og med de mange aflægningsmuligheder er køreoplevelsen i den nye New Holland CX-serie rigtig god.

Højre armlæn er også godt bygget op, og jeg kan godt lide, at jeg ikke skal ind igennem en masse menuer i en terminal for hurtigt at ændre cylinderomdrejninger, blæsehastighed, soldåbning og så videre. På højre side af armlænet er der ført kontakter frem til formålet.

Terminalen har en god opbygning og er let at finde rundt i, og det er en stor fordel, at man som chauffør selv kan bestemme opsætningen af terminalen. Desuden kan terminalen forskydes sidelæns på højre armlæn, så udsynet til skærebordet ikke begrænses af terminalen.

En ting jeg dog ikke helt har vænnet mig til endnu er det nye kørehåndtag, som er fjederpåvirket. Når man eksempelvis kører i lejesæd, som høsten 2015 har budt på mange eksempler af, så kan jeg ikke helt vænne mig til, at jeg ved skift fra frem til bak, skal aktivere en knap bag på håndtaget, for at skifte retning. Jeg har heller ikke samme kontrol med, hvor langt jeg er nede i hastighed, og det er let at trykke håndtaget så langt tilbage, at mejetærskeren pludselig står stille, mens en eventuel kornvognen forsætter med at køre. Det er helt sikkert en vanesag, som jeg ikke helt har fået ind under huden endnu.

Hurtigt overstået service

Selvom der er mange smørenipler på den gule rystemejetærsker, så er der påmonteret nogle klistermærker, som giver et overblik over hvilke smørenipler, som skal smøres hvor og hvornår. Desuden er der lys monteret på sidepladerne, og en lampe kan flyttes rundt på maskinen, så service efter mørkets frembrud også er muligt.

Til og frakobling af snitteren foregår stadig mekanisk, med en kobling, som flyttes på venstre side af maskinen, og selvom den nye New Holland CX-serie er opdateret med helt nyt ledningsnet, så der kan trækkes endnu flere elmotorer, så er elmotoren stadig ikke nået her til.

De opdaterede motorer giver stadig et langt serviceinterval på 600 timer, og dermed er det for mange ikke nødvendigt at skifte motorolie på maskinen hvert år.

Den nye topmodel har samme effekt som den tidligere CX8090, og motoren er stadig en sekscylindret 10 liters FPT-motor. Den nye Cursur 10-motor lever op til Stage IV-kravene ved ren SCR-teknologi, hvilket betyder, at der skal fyldes AdBlue på maskinen.

Foruden SCR-katalysatoren er der kommet to ekstra katalysatorer på mejetærskeren, som ligesom SCR-katalysatoren er vedligeholdelsesfrie. De to nye katalysatorer er CUC- og DOC-katalysatorer, som sidder på hver sin side af SCR-katalysatoren. DOC sørger for at ilte udstødningspartiklerne inden AdBluen indsprøjtes, og udstødningspartiklerne samt AdBluen reagerer med hinanden i SCR-katalysatoren.

Med Stage IV-kravene indsprøjtes der mere AdBlue end tidligere, og det skaber en større fremkomst af ammoniak. Dette fjernes i CUC, som er den sidste katalysator i rækken.

Teknisk Specifikationer

Motor: FPT

Volumen, l: 10

Nominel effekt kW/hk: 330/449

Max effekt, hk: 360/490

Transmission: Hydrostatisk, 4 gear

Tankindhold dieselolie, l: 1.000

Tankindhold AdBlue, l: 120

Antal rystere: 6

Tærskecylinder bredde, m: 1,56

Tærskecylinder diameter, mm: 750

Soldareal, m²: 1,18

Korntank, l: 12.500

Tømmehastighed, l/sek: 125

Skærebordtype: Sejl

Skærebord, m: Fra 7,6 til 12,5

Vægt basismaskine, kg: 16.034

Højde, m: 3,96

Brede, m: 3,87

Plusser

Lydniveau i kabinen

Aflægningsplads

Servicepunktet er let at finde

Automatisk justering af solde og halmryster i bakker

Højre armlæn

Overskueligt terminal

Minusser

Slæbesko på skærebord

Båndafslutning på skærebord

Joystick er fjedrepåvirket

Kalibrering af udbyttemåler

Listepriser

Pris på afprøvet mejetærsker inkl. udstyr:

3.310.900 kr.

Vejledende udsalgspris på basismaskine:

2.906.000 kr.

Inkl. følgende udstyr:

SLH Selvoprettende soldkasse:

101.400 kr.

OptiSpread system:

62.500 kr.

IntelliSteer GPS:

113.000 kr.

Michelin IF900/60R38 trækhjul:

54.900 kr.

DeLuxe Læder førersæde:

18.400 kr.

Sekundær Intelliview monitor:

18.400 kr.

LED lyspakke (23 stk):

19.200 kr.

Luftkompressor m. udstyr:

17.100 kr.

40? Fast sejlskærebord:

Vejledende udsalgspris:

523.600 kr.

Ekls. Skærebordsvogn.

Lydniveau

Ved maksimal gas i stilstand: 59 dBA (650 omdr/min)

Ved høstarbejdet: 73 dBA (2.000 omdr/min)

Kommentar fra producenten

Af Tonny H. Grønne, New Holland Danmark.

New Holland har med lanceringen af den nye CX serie sat nye standarder på de konventionelle mejetærskere, selvfølgelig med nye Stage IV motorer, 12.500 liters korntank og ikke mindst gjort dem klar til 40 fod skæreborde og effektivt spredning af den snittede halm. Komfort niveauet er signifikant hævet med den nye Harvest Suite kabine med alle dens finesser, lavt lydniveau og fremragende finish.

Med henblik på kørehåndtaget kan piloten selv vælge, hvordan det skal bruges. I mark indstilling kan han vælge powershuttle mode, som gør, at der kan skiftes mellem frem og bak, uden at der trykkes på shiftknappen. Brugererfaringerne fortæller os, at man hurtigt vender sig til kørermetoden, og at det er meget lettere at ændre kørerhastigheden i små doseringer med det nye kørerhåndtag. Derudover har den som standard fartpilot funktion med 2 individuelt justerbare kørehastigheder pr. gear.

Selvom motorerne nu næsten alle er Stage IV og har 600 timers serviceinterval, anbefales det årlige olieskift stadigvæk. De har også stadig et godt og særdeles konkurrencedygtigt brændstofforbrug og mængden af AdBlue er nu på ca. 5-8 procent af brændstofforbruget

Vores sejlskæreborde har vi testet for første gang i høsten 2015 i Danmark. Det har været et meget interessant forløb med en række udfordringer og lokale tilpasninger, men det er sikkert, at der ligger utrolig merkapacitet gemt i denne teknologi. Vi oplevede en spidskapacitet på CX8.90 med det 40? sejlskærebord hele 55 tons, hvilket typisk vil være godt 15 tons mere, end hvad vi tidligere har set på en CX8090 mejetærsker.

New Hollands udbyttemåler er en vægt, som er monteret i toppen af kornelevatoren, og den måler vægten af al afgrøde, der kommer i korntanken. Kalibreringen skal laves en gang med kun en type afgrøde i sæsonen. Dette gøres med kontrolvejning af et jobnummer (et eller flere vognlæs) og denne værdi tastes ind i monitoren og udbyttet korrigeres herefter. Systemet har en gennemsnitlig nøjagtighed på +/- 2 procent.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame