Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Trinløs topmodel med ekstra effekt

Af Helge Plougmann Nielsen - 15. jun. 2016 KL. 15:54

  • ww201047_1
  • ww201047_2
  • ww201047_3
  • ww201047_4
  • ww201047_5
  • ww201047_6
  • ww201047_7
  • ww201047_8
  • ww201047_9
  • ww201047_10
  • ww201047_11
  • ww201047_12
  • ww201047_13
  • ww201047_14
  • ww201047_15

Massey Ferguson 7726 er topmodel i den nye 7700-serie fra Massey Ferguson. Som noget nyt tilbyder Massey Ferguson nu topmodellem med den trinløse Dyna-VT transmission og EPM, som øger effekten med 25 hestekræfter.

I den nye 7700-serie fra Massey Ferguson, der omfatter ni modeller i effektintervallet 140-280 hestekræfter, er der stort set frit valg på alle hylder. Ud over at skulle vælge mellem de ni modeller, skal kunderne også tage stilling til, om traktoren skal være med den trinløse Dyna-VT transmission eller om den skal have en transmission med gear. Når det er besluttet, kan der vælges imellem tre udstyrsniveauer, som Massey Ferguson benævner Essential, Efficient og Exclusive.

I denne udgave af PowerGear tester vi topmodellen Massey Ferguson 7726 med den trinløse Dyna-VT og i Exclusive versionen, som omfatter blandt andet affjedret foraksel, armlænsbetjening og Datatronic 4 CCD terminal med mulighed for både Isobus, autostyring, og kamera.

citat startcitat start

Forakslen har ikke en eneste smørenippel hverken i ophæng eller ved bærelejer, og er derfor fuldstændig vedligeholdelsesfri

Helge Plougmann Nielsen, PowerGear-testpilot

citat slutcitat slut

Genkendelig men med nyheder

Umiddelbart ligner 7700-serien den tidligere modelserie fra Massey Ferguson, og både kabine og design er i vid udstrækning også genbrug fra 7600-serien. Men under den røde overflade findes der adskillige tekniske nyheder. Foran har traktoren fået en ny affjedret foraksel, og under motorhjelmen er Agco Power-motoren blevet opgraderet til at overholde Stage4/Tier 4F. Under kabinen, som er med et nyt mekanisk affjedringssystem, gemmer der sig en nye bagende med blandt andet en kraftigere trepunktslift, hvor løftecylindrene er monteret lodret. På den forrige serie var kunderne tvunget til at vælge topmodellen 7626 med Dyna-6 transmissionen, men på den nye generation, kan topmodellen også leveres med trinløs transmission.

Mekanisk kabineaffjedring

Til trods for at Massey Ferguson går fra en meget sofistikeret hydraulisk kabineaffjedring på 7600-serien og til et mekanisk system på den nye traktorserie, forringer det ikke komforten i førerkabinen. Ønskes der yderligere komfort, tilbyder MF kabineaffjedringen i en variant hvor affjedringen fra kabinen kan indstilles i tre niveauer. Affjedringen tager automatisk højde for traktorens hastighed og for om der eksempelvis bremses, accelereres eller drejes.

Kabinen har efterhånden adskillige år på bagen, men til trods for det er det stadig en behagelig arbejdsplads med et relativt lavt støjniveau.

Kabine med to døre

Med 280 hestekræfter er 7700-serien er vokset op i maskinstationsklassen, og vurderet ud fra det, er kabinen ved at være for trang, og jeg savner specielt plads til aflægning og opbevaring. Kabinen er med seks stolper og specielt de to stolper bagerst i kabinen er ofte i vejen, når der skal kigges bag ud.

Til trods for at armlænet og terminalen i den testede traktor stort set umuliggør anvendelse af døren i højre side, har MF bibeholdt kabinen med to døre. Det sker sikkert ikke til ære for føreren af 7726, men da den samme kabine anvendes på modeller helt ned til 140 hestekræfter og i Essential versionen, som ikke har armlænskontrol, giver det god mening med to døre. Kabinens udfordring er, at den dækker et meget bredt spektrum af modeller, hvor behovet for plads og adgangsforhold er vidt forskellige.

Forbedret kørehåndtag

Kombinationen af Dyna-VT transmissionen og Exclusive pakken betyder, at jeg fra højre armlæn og det integrerede kørehåndtag har fuld kontrol over ikke blot transmissionen men også en række andre funktioner på traktoren.

Da vi testede 7600-serien havde kørehåndtaget nogle bløde silikoneagtige knapper, som kunne sætte sig fast. Det har MF ændret på, og i den nye serie fungerer knapperne uden problemer.

Jeg vælger selv, om den trinløse transmission skal køres med kørehåndtaget eller med kørepedalen. Vi tester traktoren med en stubharve, og vælger derfor den tredje løsning, hvor cruisekontrollen fastholder hastigheden i marken. Det sker vel at mærke med lavest mulige omdrejninger på motoren og dermed også med lavest mulige forbrug af brændstof. Ønsker jeg at ændre hastighed, sker det enten med en rullekontakt, eller ganske enkelt ved at aktivere cruisekontrollen igen, efter at hastigheden er ændret med kørepedalen. Når der vendes på forageren, skiftes der let til pedalkørsel, hvor højre fod styrer hastigheden på traktoren.

En lille minus ved den trinløse transmission er, at den har to hastighedsområder. En el-kontakt gør det let at skifte imellem de to områder, men på en arbejdsdag hvor der veksles meget mellem transport og markarbejde, kan det være en smule irriterende, at skulle holde stille for at skifte gear.

Ud over transmissionen kontrolleres også vendegearet, foragerautomatikken, kraftudtaget og en valgfri hydraulikventil fra kørehåndtaget.

Den testede traktor var udstyret med autostyring, og i den forbindelse savner jeg en kontakt på kørehåndtaget til aktivering af autostyringen. Det er lidt bøvlet at skulle aktivere en kontakt på terminalen, samtidig med at der drejes ind i et spor.

Foragerautomatik i topklasse

Datatronic 4 CCD hører ikke til blandt markedets største terminaler og skærmen er uden touch-funktion. Terminalen virker alligevel indbydende, og den har en brugervenlig opbygning, som betyder at man hurtig bliver dus med terminalen.

Da terminalen ikke er standard i alle modeller, findes der på traktoren også et display på instrumentpanelet. De to terminaler overlapper på nogle områder hinanden, og man skal lige finde ud af, hvilke funktioner der indstilles hvor.

Massey Ferguson var en af de første traktorproducenter der introducerede en foragerautomatik der både var til at sætte op og til at bruge. Det holder Massey Ferguson fast i, og jeg bliver stadig begejstret, når jeg afprøver systemet. Det er ganske enkelt en fornøjelse at sætte systemet op, foretage ændringer og gemme de forskellige redskaber, så funktionerne kan genbruges, næste gang redskabet kobles for traktoren.

To unikke funktioner

Ud over den velfungerende foragerautomatik indeholder Datatronic 4 to unikke funktioner. Den ene er Dual Control hvor eksempelvis landhjulet på en bugseret plov kan kontrolleres af traktorens vægtoverføring. Den anden unikke facilitet er et system, som automatisk låser den medstyrende aksel på eksempelvis gyllevognen, når hastigheden kommer over eller under de indstillede niveauer.

Det minimerer risikoen for uheld, hvor en ulåst aksel under transport med høj hastighed drejer vognen i grøften. Den automatiske lås ved lav hastighed betyder, at styretøjet automatisk låses, før der bakkes med vognen. Systemet gør det derfor både lettere og mere sikkert at køre med vogne, som har en medstyrende aksel.

Affjedret foraksel uden nipler

Massey Ferguson implementerer på 7700-serien en ny type affjedret foraksel. Akslen er hæftet inde under traktoren, og står ude foran på to hydraulikcylindre. Affjedringen har en vandring der er 36 procent større end på den tidligere model, og affjedringen kopbles automatisk til, når hastigheden overstiger 30 km/t.

Akslen har ikke en eneste smørenippel hverken i ophæng eller ved bærelejer, og er derfor fuldstændig vedligeholdelsesfri. Den liftophængte harve havde en tung valse, der var monteret langt bagude. Et sådant redskab får mange traktorer til at vippe bagover, når harven løftes. Men den dobbeltvirkende hydraulik i den nye forakselaffjedring er med til at holde en god balance i den røde traktor, når harven løftes. Både i marken og under transport var den affjedrede foraksel en positiv oplevelse, og akslen giver tilmed traktoren en beskeden venderadius.

Opdaterede motorer

De tre største modeller i 7700-serien anvender en sekscylindret Agco Power motor med en volumen på 7,4 liter, mens der i de mindre modeller ligger en sekscylindret motor fra samme leverandør med en volumen på 6,6 liter. Begge motorer overholder Stage4/Tier4F ved at efterbehandle udstødningsgassen og uden recirkulation af udstødningen. Efterbehandlingen foregår i vedligeholdelsesfrie DOC og SCR katalysatorer som er gemt af vejen i udstødningsrøret, der er monteret op langs den forreste stolpe på højre side af kabinen.

Derved optager filtrene ikke plads under motorhjelmen, og til trods for at køleeffekten er øget med 36 procent i forhold til den tidligere model, er det sket uden at motorhjelmen er løftet. Der er fortsat god plads til rengøring af de forskellige kølere, og der er også blevet plads til luftfiltret ude foran kølerpakken hvor den let at servicere.

Massey Ferguson skal også have ros for værktøjskassen, der er placeret på venstre side af traktoren, har en god størrelse, og er let at tage med. For at kunne overføre effekten kan de to største modeller i 7700-serien monteres med 2,05 meter høje bagdæk.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame