Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Topper komforten for teleskoplæssere

Af John Christensen - 3. jun. 2010 KL. 14:00

  • 65677_1_xl
  • 65677_2_xl
  • 65677_3_xl
  • 65677_4_xl
  • 65677_5_xl
  • 65677_6_xl
  • 65677_7_xl
  • 65677_8_xl
  • 65677_9_xl

Det er småt med minusser på Caterpillars nye teleskoplæsser TH407. Komforten er noget nær det bedste, jeg har prøvet hidtil i en teleskoplæsser. Kun indstillingen af rattet trækker ned


Når det gælder komfort i traktorer i dag, ligger langt størstedelen af de forskellige mærker på samme højde. Kun nogle få østeuropæiske mærker halter lidt bagud, skønt de er godt på vej til en højere standard.

Hvis vi snakker teleskoplæssere, ser verden til gengæld helt anderledes ud. Her er stor spredning både i design og komfort, og det er som om, mange af fabrikanterne stadig producerer maskiner ud fra, at de skal stå på byggepladser, hvor de kun benyttes sporadisk af en chauffør i ny og næ.

Men efterhånden har mange store kvæg- og planteavlsbedrifter skiftet den gamle frontlæssertraktor ud med en teleskoplæsser, der på nogle områder egner sig bedre til de opgaver, der er på gården. Og pludselig runder maskinerne snildt 500 timer om året med en chauffør bag rattet. Så skal komforten altså bare være i top.

I denne udgave af Powergear må jeg konstatere, at jeg har fundet en maskine, der langt hen ad vejen har en formidabel komfort og med en mængde udstyr, som rammer plet hos landmanden.

I fire dage har jeg testet Caterpillars helt nye model TH407 - og det har bestemt været en positiv oplevelse med få undtagelser.

Modellen har en fircylindret Cat-motor på 126 hestekræfter, og kræfterne leveres ud til de fire trækkende hjul via converteren og en fem-trins powersyncro-transmission. Der er ingen oliekoblinger i transmissionen som på en powershift-transmission. I stedet sker skiftet med traditionelle skiftegafler, og derfor tager maskinen automatisk gassen af motoren, når den skifter op gennem gearene. Men det føles ikke forkert eller som en egentlig ulempe, når man kører med maskinen, idet skiftet sker ganske hurtigt.

Ingen maskiner i to år

Hvis du kender lidt til Cat-maskiner, så tænker du måske: "Cat-folkene i Danmark har da ikke solgt teleskoplæssere de seneste år?" Nej, det har de faktisk ikke. Den danske importør Pon Equipment valgte for godt to år siden at stoppe salget af teleskoplæssere i Danmark.

De tidligere modeller havde blandt andet problemer med kølervingepumpen, hydraulikpumpen og transmissionen på maskinerne. Problemerne var ganske enkelt for store til, at den danske importør ville fortsætte salget af de dengang engelskproducerede maskiner. Derfor har det stået stille indtil for ganske nylig, hvor der igen blev åbnet op med lanceringen af Cat TH 407

Maskinerne produceres nu i Belgien i et joint venture mellem JLG og Cat. Cat ejer maskinen og mærket, mens JLG ejer rettighederne til at producere maskinen for Caterpillar. Det er dog Cats egen motor, der ligger under den gule hjelm, ligesom transmission og aksler også er fra Cat.

Følelsen af at køre kvalitet

Joint venture eller ej - Cat TH407 er en yderst skøn maskine at arbejde med. Jeg har den der følelse af kvalitet, når jeg arbejder med maskinen ved forskellige opgaver. Komforten og brugervenligheden i kabinen er helt i top. Og der er stort set ingen steder, hvor kvaliteten halter. Der er god solid beklædning og tykke paneler i kabinen, og luftaffjedret sæde er selvfølgelig standard.

Det samme gælder hitchkrog, aircondition, affjedring af bommen, hydraulisk redskabsskifte og vendbare kølevinger. Alt sammen gode ting, der gør maskinen "færdig" så at sige, og som er med til at give fornemmelsen af, at alt, hvad man som fører af maskinen skal bruge, er tilgængeligt.

Og er du bange for at få stjålet skidtet? Så er der selvfølgelig en elektronisk startspærre, du kan bruge, hvis du får lyst.

Desværre er indstillingen af rattet en lille kæp i hjulet på de gode indtryk. Jeg ved ikke helt hvorfor, men jeg har set gentagne gange, at chaufføren skal indstille rattet i en teleskoplæsser ved at dreje på et håndtag, der så løsner rattet, så det kan indstilles.

Sådan er det også på TH 407 - med det resultat at jeg er ved at få fingrene i klemme mellem håndtaget og instrumentpanelet, hver gang jeg løsner eller strammer rattet. Det fungerer ikke optimalt samtidig med, at rattet ikke kan justeres langt nok ud i de forskellige positioner. En pedal i bunden, som flere traktormærker har til at justere ratstammen med, ville være et guldæg for teleskoplæsseren.

Og mens jeg er i gang med plusser og minusser i kabinen - så er der ingen solskærm i forruden. Det er en mindre detalje. Men lige præcis når solen står ind i kabinen lige forfra, er den savnet. Det er heller ikke muligt at se displayet i radioen med mindre, jeg nærmest rejser mig op fra sædet.

Men igen - det er ikke minusser, der trækker maskinen ned til dumpekarakter. Dog er bremsepedalerne en anelse hårde at træde ned, og det kan mærkes efter en hel dags kørsel.

Masser af power i hydraulikken

Mit indtryk af hydraulikken på maskinen er super godt. Der er drøn på LS stempelpumpen, som yder 150 liter i minuttet og har et maksimalt tryk på 250 bar.

Derfor er der ikke noget med, at bommen bliver skudt langsomt ud, hvis jeg samtidig hæver bommen eller vipper med skovlen. Nej, der er fuld knald på hele tiden.

Der er næsten så meget kapacitet i pumpen, at den tager pusten ud af de 126 hestekræfter i motoren, hvis den samtidig skal drive maskinen fremad. Jeg mærkede tydeligt, hvordan motoren tabte omdrejninger, da jeg i testen kørte i forholdsvis høj fart ud over en stubmark og samtidig brugte de hydrauliske funktioner.

Joysticket i kabinen, som har magten over den kraftige hydraulik, er der både ris og ros til. Joysticket ligger godt i hånden, og det har dejlige vippekontakter på toppen, hvor jeg blandt andet styrer bommen og det tredje hydraulikudtag.

Der er også mulighed for at justere oliemængden på det ekstra udtag. Det er lavet så smart, at man ved at skubbe den ene vippekontakt frem eller tilbage øger eller reducerer oliemængden. Helt præcist hvor stort flow'et er, kan man se i instrumentpanlet.

Et dejlig plus får maskinen også for den funktion, der så at sige gearer følsomheden ned i joysticket. Ved at trykke på en kontakt på instrumentpanelet drosles hydraulikken ned, så alle hydrauliske funktioner sker langsommere. Det er en stor fordel, når man skal køre med pallegafler.

Og jeg er næsten ved at sige, man nogle gange kan køre med funktionen slået til, selvom man kører med skovlen på maskinen. For mens rosen til joysticket er grebet, kontakterne og den reducerede følsomhed, så er risen den, at joysticket i normal mode næsten er for følsom.

Man skal bevæge joysticket ultra-lidt, før skovl eller bom reagerer. Og den responderer med et split sekunds forsinkelse med hurtige reaktioner, der gør, at det er meget svært at styre skovlen, hvis jeg eksempelvis vil skrælle fem centimeter jord af eller på anden måde udføre præcisionsarbejde med maskinen. 

Det er selvfølgelig smag og behag - og det handler om at vænne sig til tingene. Men for mig fungerer joysticket lige til den hurtige side. Omvendt vil jeg sige, at det ikke altid er et minus. Det er rart at læsse med maskinen uden at skulle "røre i gryden" med store bevægelser på joysticket for at få bommen til at reagere hurtigt.

Hold styr på farverne

Cat TH407 har farvekoder, der viser de forskellige serviceintervaller rundt omkring på maskinen. Det fungerer fint, når blot man lige husker hvilke farvekoder, der hører til hvilket interval. 

Der er 20 smørenipler på maskinen, som skal smøres for hver 50 timer, og så er der kardanleddet, som skal smøres for hver 500 timer. Olieskift foregår også for hver 500 timer, og det er muligt at indgå en serviceaftale med Cat, som så tager røntgenprøver af olien i blandt andet slutdrevene for at se, hvornår olien skal skiftes.

I motorrummet er det også til at finde servicepunkterne - her er der også farvede mærkater. Filtrene sidder, så de er til at skifte - dog med en enkelt undtagelse:

I forhold til de tidligere modeller har Pon Equipment monteret et ekstra filter på maskinen. Filtret er bygget ind i maskinen for at undgå at et eventuelt havari spreder sig til hele maskinen, da den deler olie i transmission og hydrauliksystem. Filteret er bygget på maskinen alene som en ekstra sikkerhed for ejeren.

Tid til en konklusion for denne udgave af Powergear. Cat TH407 lægger sig helt sikkert i toppen i rækken af teleskoplæssere. Ud fra de dage vi har haft maskinen til rådighed, har vi haft fornemmelsen af kvalitet og lækker finish i kabinen, og udsynet er også ok. Man føler sig hævet op over instrumentpanelet, hvilket giver et godt udsyn, men det kniber en anelse med udsynet ud til højre forhjul.

Der er masser af kapacitet i det hydrauliske system, og maskinen rummer flere rigtig gode finesser her. Det gælder blandt andet bomaffjedringen og omstillingen til at drosle olien ned til kørsel med pallegafler.

Hvis du skal have en maskine, der mestrer mange funktioner og er alsidig i kombination med god finish, så er Cat TH 407 et oplagt valg, uden at prisen nødvendigvis er urealistisk høj.

Lydmåling

Stilstand tomgang, 950 o/min.                                         64,7

Stilstand tomgang, 1.000 o/min                                       63,4

Stilstand tomgang, Blæser fuld                                        69,4

Stilstand max. o/min, 2.325                                      75,4

Stilstand max. o/min plus hydr.                             77,1

Transport v. 40 km/t, 2.250 o/min                             76,8

Plusser

Generel komfort i kabine

Aircondition

Kontinuerlig olietildeling

Følsomhed i joystick v. brug af pallegafler

Vendbare kølervinger

Visker plus sprinkler i tag

Hitchkrog

Minusser

Ingen solskærm

Indstilling af rat

Følsomhed i Joystick

Radiodisplay

Bremser

Tekniske specifikationer

Motor                                               CAT ACERT, fircylindret

Slagvolumen, l                                                                4,4

Maks. effekt, kW/hk                                               93,1/126

Maks. moment v. 1.400 o, Nm                                      496

Transmission                                                                 fem-trins powersyncro

Egenvægt, kg                                                                  7.700

Brændstoftank, l                               150

Dækmontering                                                               Michelin XMCL 500/70 R24

Maks. løftehøjde, m                                                       7,3

Maks. løfteevne, kg                                                          3.700

Maks. løfteevne i top, kg                                               2.000

Maks. olieflow, l/min                                                  150

Maks. tryk, bar                                                              250

Priser

Det koster Caterpillar TH407                                                         

Pris for testet maskine                                             592.000

Muligt ekstraudstyr:

Opklappeligt ballespyd:                                         12.500

Ballegrab                                                                        25.200

Gødningsgrab                                                                 34.800

Spydgrab med overfald                                             26.200

Importørkommentar

Bo Michael Mikkelsen, produktchef, Pon Equipment A/S

Pon Equipment A/S er glad for igen at kunne levere Caterpillar teleskoplæssere. Vi har haft mange, både nye og gamle kunder, som har efterspurgt vore maskiner i perioden, hvor vi har valgt ikke at sælge produktet. Der har historisk været en høj produktivitet på maskinerne, og teleskoplæssere er løbende blevet opdateret for de fejl, vi har oplevet.

Med den nye modelserie er vi nu klar til at imødekomme efterspørgslen og glæder os til at levere de første maskiner. Cat-teleskoplæssere leveres fra fem til 17 meters løftehøjde og kan - udover den store mængde standardudstyr - i stor grad tilpasses den enkelte kundes behov, uanset om dette er i landbrug, pladsmaskine eller byggesektoren, hvor Cat altid har været anerkendt for sin markante stabilitet med mandskabskurv.

Ligeledes er der et bredt udvalg af udstyr samt mandskabskurve med markedets bredeste sikkerhedssystem. Pon Equipment A/S tilbyder iøvrigt markedets bedste service med et bredt service program, der dækker ethvert behov.

Vi er meget glade for Powergears professionelle måde at udføre disse test på og vil derfor gennemgå de kritiske punkter, der er kommet, sammen med Caterpillar for en forbedring af dette.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame