Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Teleskoplæsser med unik transmission

Af Helge Plougmann Nielsen - 21. jan. 2018 KL. 07:20

  • ww278353_1
  • ww278353_2
  • ww278353_3
  • ww278353_4
  • ww278353_5
  • ww278353_6
  • ww278353_7
  • ww278353_8
  • ww278353_9
  • ww278353_10
  • ww278353_11
  • ww278353_12

Med den nye DualTech VT transmission, er det lykkedes for JCB at fremstille en teleskoplæsser-transmission, der både giver millimeter præcis manøvrering i køresiloen og maksimal trækkraft ved transportopgaver.

De fleste teleskoplæssere har enten hydrostatisk transmission eller en powershift transmission. Den hydrostatiske transmission giver en meget præcis manøvrering af maskinen. Læsseren køres udelukkende med kørepedalen, og da transmissionen også bremser, når kørepedalen slippes, er det yderst sjældent, at bremsepedalen anvendes. For at opnå en tilstrækkelig høj transporthastighed, kombineres transmission ofte med et eller flere mekaniske gear. Ulempen ved den hydrostatisk transmission er en lav virkningsgrad og varmeudvikling, når der skal køres hurtigt og trækkes tunge vogne.

Teleskoplæssere med powershift transmission og lock-up på converteren er effektive på landevejen og trækker snildt afsted med det store halmlæs. Ved læsseopgaver opleves der til gengæld ryk og stød, når der skiftes gear. Transmissionen motorbremser ikke på samme måde som den hydrostatiske transmission, og derfor skal der ofte en fod på bremsen, når der skal læsses af i fuldfoderblanderen.

citat startcitat start

Det er let at dosere hastigheden og manøvrere præcist med læsseren.

- Helge Plougmann Nielsen, PowerGear-testpilot

citat slutcitat slut

To i én transmission

JCB DualTech VT er en sammenbygning af en hydrostatisk transmission og en traditionel powershift transmission. DualTech VT udnytter fordelen fra de to transmissionstyper, og ifølge JCB øger det produktiviteten ved læsseopgaver med små tyve procent, og ved transportopgaver reduceres brændstofforbruget med op til femten procent.

Det vil PowerGear gerne efterprøve, og derfor tester vi denne gang JCB 531-70 AgriPro. Med en løftehøjde på syv meter og en løftekapacitet på 3.100 kg. er teleskoplæsseren den mindste model fra den engelske producent med den nye transmission. Brændstofforbruget havde vi ikke mulighed for at måle, men allerede nu kan vi afsløre, at den gule englænder er meget hurtig læsser, og at den indeholder finesser, som gør den særdeles brugervenlig.

Transmissionen er med fire gear, og i første gear, der dækker intervallet 0-19 km/t, kører JCB-læsseren med hydrostatisk transmission. Når hastigheden kommer over 19 km/t., og der skiftes til andet gear skiftes der samtidig over til powershift transmissionen, med direkte træk ud på hjulene.

Let at betjene

Transmissionen kan indstilles i en række modes, og til varierende læsse og transportopgaver vælger jeg som udgangspunkt Drive, hvor der skiftes automatisk imellem de fire gear.

Vendegearet betjenes enten med et håndtag til venstre for rattet, eller med en kontakt bag på joysticket. Skiftet er blødt, og blødt er også en god betegnelse for, hvordan læsseren reagerer, når der læsses foder og der accelereres op fra siloen og hen mod foderblanderen. Er der ikke behov for at kunne køre 19 km/t., kan man med fordel vælge transmissionsprogrammet, hvor der kun kan køres i første gear. Her kan jeg med en drejekontakt regulere den makimale hastighed ned. Fordelen ved at ændre hastigheden til eksempelvis ti kilometer i timen er, at hele vandringen i kørepedalen nu dækker det smalle hastighedsområde. Det gør det let, at dosere hastigheden og manøvrere præcist med læsseren. Funktionen kan selvfølgelig anvendes til traditionelle læsseopgaver, men specielt i en situation hvor teleskoplæsseren monteres med en grenklipper eller lignende udstyr, vil den nøjagtige regulering af hastigheden virkelig komme til sin ret.

Hurtig hydraulik

Hydrauliksystemet på JCB 531-70 AgriPro yder 140 l/minut. Det giver ikke JCB nogen topplacering, når der sammenlignes med andre læssere i klassen. For at kompensere for det, arbejder JCB med Smart Technology. Det indebærer blandt andet, at når bommen eksempelvis sænkes eller trækkes ind, ledes olien direkte om på den anden side af stemplet i hydraulikcylinderen. Det sparer pumpekapacitet, når olien ikke skal omkring olietanken og pumpes ud i cylinderen igen. Pumpekapacitet koster energi, og det direkte olieflow reducerer derfor brændstofforbruget, og sammen med high flow ventiler, giver det læsseren meget hurtige cyklustider.

Smarte detaljer

Læsseren er med hydraulisk redskabslås, der betjenes med en af kontakterne på joysticket. For at sikre mod fejlbetjening, skal man i menuen aktivt vælge redskabslåsen, før den kan betjenes.

Hydrauliksystemet indeholder i øvrigt en smart detalje, der gør det let at tømme skovlen helt for jord eller ensilage. Hænger der lidt ensilage fast i overfaldet, holdes joysticket blot til højre, og en automatisk rystefunktion får ensilagen til at slippe.

På JCB 531-70 AgriPro er det slut med at bøvle med hydraulikkoblinger, der hverken vil den ene eller anden vej på grund af tryk i slagerne. Ved blot at betjene en kontakt i førerkabinen, forsvinder trykket i koblingerne, og de kan herefter let både monteres og afmonteres. Ros til JCB for den funktion, men en placering af kontakten ude på bommen ved ventilerne ville gøre systemet endnu mere brugervenligt.

Flere modeller

JCB producerer teleskoplæsseren 531-70 i ikke mindre end fire forskelige udgaver. Den store forskel ligger i motorydelse, transmissionen og udstyrsniveauet. Agri er basisudgaven og AgriPro, som vi tester, er topmodellen. Det indebærer blandt andet, at læsseren er udstyret med den kraftige firecylindrede JCB EcoMax motor på 4,8 liter og en effekt på 145 hestekræfter. Emissionskravet Stage IV overholdes ved at efterbehandle udstødningen i en SCR og DOC katalysator. Det hele er fint pakket sammen i motorrummet på højre side. Kølerpakken med de forskelige kølere er monteret lodret forrest i motorrummet, og kølerelementerne kan let vippes fra hinanden, så urenheder kan fjernes. Ventilatoren trækkes hydraulisk, og kan reversere, så urenheder blæses væk fra køleren. Under normal drift sker reverseringen automatisk, og på en vippekontakt i kabinen er der mulighed for, både at frakoble reverseringen, og foretage en ekstra reversering for at rense køleren.

Mange muligheder

Som topmodel er JCB 531-70 AgriPro spækket med udstyr og elektronik, der giver mulighed for at indstille og trimme læsseren til specialopgaver. Eksempelvis kan fremkørselshastighed og motoromdrejninger samt olieflowet ud til redskabet reguleres individuelt. Specielt når der køres med redskaber som kost, strømaskine, eller hegnsklipper, der kræver tilslutning af hydraulik, er det en stor fordel, at kunne justere de tre parametre individuelt. Med hegnsklipperen justeres olieflowet så det passer til klipperen, og motoromdrejningerne øges, så der er tilstrækkelig effekt til at køre i marken. Herefter reguleres hastigheden med hastighedsbegrænseren og kørepedalen.

Teleskoplæsseren har automatisk firehjulstræk, der kobles fra, når hastigheden overstiger 19 km/t. Ønskes der firehjulstræk ved højere hastigheder, kan det indkobles med en kontakt i instrumentpanelet.

Få mangler i kabinen

Kabinen på JCB 531-70 AgriPro er med et godt udsyn hele vejen omkring maskinen. Ved læsseopgaver er der et lavt støjniveau i kabinen, og ved transportopgaver er støjniveauet acceptabelt. Døren til kabinen er todelt, og med mulighed for at køre med øverste halvdel åbent. Dørenes indvendige håndtag sidder meget langt fremme, og i det dejlige førerhus med aircondition, så jeg hellere en hel dør, med et håndtag der var til at nå, frem for den todelte dør. Der er styr på knapper og kontakter, der er samlet i instrumentpanelet og i panelet til højre for føreren.

Joysticket ligger godt i hånden og følger sædets bevægelser. Håndleddet støttes af et lille armlæn. Optimalt set burde det være større og med mulighed for at indstille højden.

Øverst på ønskesedlen står dog en form for skovlautomatik, der med et enkelt tryk på joysticket kan hæve og sænke redskabet til indstillede positioner.

Hurtig og snild

Læsseren har selvfølgelig firehjulsstyring, og den udvendige venderadius er under fire meter. Sammen med den hurtige hydraulik og DualTech VT transmissionen, gør det teleskoplæsseren smidig, hurtig og let at komme rundt med.

Læseren leveres som standard med Livelink, hvor ejer og servicepartner online blandt andet kan følge læsserens produktivitet og brændstofforbrug. Systemet giver servicepartneren mulighed for at yde online service på læsseren, og endelig virker Livelink også som tyverisikring.

Lydniveau

Ved tomgang: 65,8 dB(A) 900 o/min.

Ved tomgang og blæser på max: 78,9 dB(A)

Stilstand max. omdr: 71,8 dB(A)

Transport 40 km/t: 77,6 dB(A) 2.200o/min

Plusser

God transmission til både transport og læsseopgaver.

Mulighed for at individuel justering af olieflow, motoromdrejninger og kørehastighed.

Joystick følger sædet.

Godt udsyn.

Smøresteder til bom samlet i en gruppe bag på maskinen.

Aflastning på hydraulikkoblinger.

Rystefunktion på redskabet.

Minusser

Savner et længere og justerbart højre armlæn.

Ingen skovlautomatik.

Dørhåndtag sider gemt og langt fremme.

Stejle trin.

Tekniske specifikationer

Motorproducent: JCB

Slagvolumen l: 4,8

Nominel effekt kW/hk: 108/145

Moment, Nm: 560

Egenvægt kg: 7.220

Løftekapacitet, kg: 3.100

Løftehøjde, m: 7,0

Hydrauliksystem: LS

Hydraulikkapacitet, l/min: 140

Transmission: hydrostatisk+powershift

Hastighed, km/t: 0-40

Venderadius, m: 3,70

Akselafstand, m: 2,75

Totallængde, m: 4,99

Højde, m: 2,49

Dækmontering: 500/70R24

Brændstoftank, l: 146

AdBlue tank, l: 20,8

Listepriser

Pris på afprøvet maskine: 695.000 kroner.

Importørkommentar

Af Dennis Faurby, Nicolajsen og Larsen

Som JCB-importør er vi glade for at vi nu kan tilbyde markedets mest unikke teleskoplæsser. Vi mener, at disse teleskoplæssere i Agri-pro segmentet målretter sig til de aktører som har fokus på høj produktivitet, og en bred udnyttelses af materiellet. Vi har kunder som efterspørger hurtigere responstid, hurtigere læsning, hurtigere acceleration, hurtigere godstransport på landevej.

Mange af vores nuværende kunder håndtere store mængder halm og foder, af- og på-læsning samt transport på landevej med f.eks. en halmvogn, vi er derfor glade over at vi i 2018 kan tilbyde vores kunder Agri-pro maskiner med trækkapacitet på op til 32 tons.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame