Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Stabilitet og betjening imponerer

Af Helge Plougmann Nielsen - 14. mar. 2013 KL. 10:58

  • MB05244013-1.JPG
  • MB05244013-2.JPG
  • MB05244013-3.JPG
  • MB05244013-4.JPG
  • MB05244013-5.JPG
  • MB05244013-6.JPG
  • MB05244013-7.JPG
  • MB05244013-8.JPG

Den selvkørende Amazone Pantera sprøjte har en fantastisk undervogn, som gør den i forvejen stabile Super-L bom endnu bedre.

 

Efter at være klatret de fire trin op og sat mig til rette i kabinen på Amazone Pantera føler jeg mig øjeblikkelig hjemme og tænker på sætningen ”Stig op og kør”. Det læste jeg i materialet fra Amazone, da jeg nogle dage forinden havde forberedt mig på at skulle prøvekøre den selvkørende Pantera sprøjte.

Nøglen drejes og den sekscylindrede Deutz motor på 200 hestekræfter springer i gang. Med en vippekontakt vælges der transport, og ud af øjenkrogen ser jeg, at tallene på det elektroniske speedometer ændres fra 0-20 km/t til 0-40 km/t. Kigger mig lidt omkring efter gashåndtaget, men det er omsonst, for et sådant findes ikke i Amazone Pantera. Skubber i stedet kørehåndtaget fremad og er på vej. Desto længere håndtaget skubbes frem, desto hurtigere kører jeg.

Accelerationen er jævn, og under accelerationen fornemmer jeg svagt, at motoren, der er placeret lige bag førerkabinen, automatisk tager omdrejninger. Der er stille i kabinen, og støjmåleren viser et niveau på under 70 dB, når der accelereres. Først i andet accelerationsforsøg, hvor kørehåndtaget hurtigt skubbes helt frem, og Pantera accelererer for fuld skrue, stiger støjniveauet kortvarigt til 73,5 dB, men lige så snart den ønskede hastighed er nået, ligger støjen igen under 70 dB.

Førerkomforten er således på højde med det, som tilbydes i moderne traktorer og samtidig kan betjeningen af Pantera bedst sammenlignes med betjeningen af en trinløs traktor. Første del af ”Stig op og kør” testen består Pantera derfor med topkarakter.

Undervognen skaber grundlaget

Amazone Pantera er bygget over et unikt tandemchassis med et kraftigt vippepunkt midt under maskinen. Der er desuden hydro-pneumatisk affjedring ved de fire hjul, som er lige store. Rammer et forhjul en ujævnhed, vipper hjulophænget over det centrale ophæng, og før ujævnheden forplanter sig til affjedringen, er bevægelsen allerede halveret. Det giver en fantastisk stabil maskine med en god førerkomfort og et godt udgangspunkt for en stabil sprøjtebom.

Som standard kan sporvidden på Amazone Pantera justeres trinløst fra 185 - 225 centimeter. Indstillingen foretages på Amadrive terminalen, som er integreret i sædets højre armlæn. Efter at den ønskede sporvidde er indtastet, køres maskinen nogle meter frem, og når den selv stopper, er indstillingen gennemført. Meget lettere kan det ikke gøres, og ude i marken kan man med et enkelt tryk på terminalen gå til den maksimale sporvidde.

Det kan eksempelvis anvendes, hvis der køres med smal sporvidde på kraftigt sidehæld, og man bliver bange for, at maskinen skal vælte. Er der problemer med at holde sprøjtens baghjul i sporet, når der køres på sidehæld, kan maskinens krabbestyring anvendes til at holde for- og baghjul i det samme spor. Det kræver dog, at maskinen udstyres med et kamera, som viser, hvor hjulene kører. For et af problemerne ved at have førerkabinen monteret foran forakslen er, at jeg ikke kan se, hvor hverken for- eller baghjul kører. Det kræver derfor lidt øvelse at dreje korrekt inde i sprøjtesporene.

Kendt sprøjteteknik

Selve sprøjteteknikken på Pantera er velkendt teknik, der hovedsageligt stammer fra trailersprøjten UX. Det vil sige Amatron 3 betjening og Super-L sprøjtebom. Tanken har en volumen på 4.000 liter, og sprøjten er monteret med en 36 meter bred bom. Bommen virker stabil og med en passende dæmpning af ophænget. Som ekstra tilbehør er bommen på den testede maskine udstyret med DistanceControl med ultralydsfølere, som får hydraulikken til at holde bommen i den indstillede afstand over afgrøden.

Når der lukkes for sprøjtevæsken, hæver maskinens foragerautomatik automatisk bommen og skifter over til firehjulsstyring. Når der igen åbnes for sprøjtevæsken, skiftes der til tohjulsstyring, bommen sænkes, og DistanceControl overtager højdeindstillingen af bommen.

Korrektioner af arbejdshøjden på den ene bomhalvdel foregår kontrolleret, og uden at det påvirker den anden bomhalvdel nævneværdigt.   

Jeg prøvekørte sprøjten på en stubmark, og her fungerede DistanceControl rigtig godt. Det er en stor behagelighed at være fri for konstant at skulle holde øje med højden på den brede bom. Derudover giver det også en mere ensartet sprøjtning, da bommen altid er i den korrekte højde over afgrøden.

GPS styret sprøjtning

Som ekstraudstyr var den testede sprøjte udstyret med GPS, der både får maskinen til at køre lige op i sporet og kontrollerer sprøjtens 11 delbredder. Efter at den første omgang om marken var sprøjtet, kunne jeg blot køre frem og tilbage på marken, og når jeg kom til forageren og ind i kiler, åbnede og lukkede systemet automatisk for sprøjtevæsken. Nemt, bekvemt og med en langt større præcision end jeg selv kunne udføre opgaven.

Automatisk justering af omrøring

Amazone Pantera er udstyret med to pumper, som yder henholdsvis 250 og 280 l/min. Når sprøjten fyldes, anvendes begge pumper, og under arbejdet i marken anvendes den mindste udelukkende til omrøring, mens den store klarer selve sprøjtearbejdet. Omrøringen kører i øvrigt automatisk, så der er fuld skrue på omrøringen, når tanken er fyldt og næsten ingen omrøring, når tanken er ved at være tom. Det holder midlerne opblandet i den fyldte tank og minimerer risikoen for skumdannelse i en næsten tom tank.

Fyldeudstyret og filtre er placeret under en låge på venstre side af maskinen. Når lågen åbnes, og lyset tændes, er der et godt overblik over de få haner og ventiler. Før fyldningen påbegyndes, indtastes den ønskede vandmængde i Amatron 3, og påfyldningen stopper automatisk, når den ønskede mængde er nået. På et display ved hovedhanen kan jeg følge med i, hvordan tankningen forløber.

Præparatfyldeudstyret sænkes hydraulisk ned i en passende arbejdshøjde, og udstyret indeholder dyser til opblanding af vanskelige præparater og rengøring af dunke.

Præparatfyldeudstyret har et tæt og kraftigt låg, og det eneste, jeg umiddelbart savner, er, at låget kan vippes rundt og fastholdes i vandret position, så det kan anvendes som arbejdsbord.

Rengøring fra kabinen

Sprøjtebommen er udstyret med DUS, som er et trykstyret system, der sender sprøjtevæsken rundt i bommen. Derved er hele bommen klar med den rette koncentration af planteværn fra første øjeblik, at der åbnes for dyserne.

Tanken med rent vand indeholder 400 liter, og rengøringen af enten bommen eller hele sprøjten foretages fra Amatron 3. Rengøringen er ikke automatiseret, og føreren skal derfor selv skifte mellem skylning og tømning af tanken.

Plusser

Undervogn

Stabilitet

Støjniveau

Automatisk omrøring

DistanceControl

Godt udsyn

Minusser     

Manglende udsyn til spor og rækker

Manglende afsætningsplads ved fyldeudstyr

Langsom sammenfoldning af bom

Tankstørrelse

Tekniske data

Motor  Deutz

Effekt   200 hk

Transmission  hydrostatisk

Transporthastighed 0-40 km/t

Arbejdshastighed 0-20 km/t

Arbejdsbredde 36 m

Tankkapacitet 4.000 l

Beholder til rent vand 400 l

Pumpekapacitet 530 l/min

Frihøjde  110 cm.

Sporvidde  180-225 cm.

Transportbredde 255 cm

Pris basismaskine med 36 m Super-L bom 1.915.000

Monteret udstyr

DistanceControl   25.200

Centralsmøreanlæg   33.500

GPS Switch software til Amatron 3  18.000 

LED lys på bom   30.348

DUS trykomløb   15.450

I alt for den prøvekørte sprøjte  2.037.498

Dertil kommer Topcon GPS anlæg

Muligt udstyr

Amapad computer   35.650

Importørkommentar

Af: Dan Hamann, Brøns Maskinforretning

Amazone Pantera kombinerer den stabile Super-L bom, som vi kender fra trailersprøjterne, med en unik undervogn, der absorberer ujævnheder i marken og som lynhurtigt tilpasses forskellige sporvidder. Sprøjten kan leveres med en 40 meter bom og grunden til, at tanken ”kun” rummer 4.000 liter er, at Pantera tager højde for det maksimale akseltryk, som der må køres med i Europa.

Hastigheden på ud- og indklap af bommen kan justeres med drosler og kan derved tilpasses førerens temperament. En væsentlig årsag til, at marksprøjterne fra Amazone har så stor en markedsandel her i landet, er blandt andet den stabile sprøjtebom.

Det manglende udsyn i spor og rækkeafgrøder kan løses med kameraudstyr til 12.460 kroner.

Amazone er i gang med at udvikle et nyt præparatudstyr/påfyldning, og her vil der samtidig blive etableret afsætningsplads ved udstyret.

- PowerGear - 

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame