Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Det spændende trinløse alternativ

Af Morten Damsgaard - 22. feb. 2019 KL. 06:55

  • ww319699_1
  • ww319699_7
  • ww319699_8
  • ww319699_9
  • ww319699_10
  • ww319699_11
  • ww319699_12
  • ww319699_13
  • ww319699_14
  • ww319699_15
  • ww319699_17

Italienske McCormick kan i X8-serien levere en trinløs 310 hestekræfter traktor, som kan være et spændende alternativ til de mere fast etablerede mærker i Danmark.

Det er med spænding, at topmodellen i McCormicks traktorprogram: X8.680 VT-Drive, spændes for den fem meter Horsch Terrano stubharve og turen går mod marken.

For første gang nogensinde er den nuværende top af McCormicks traktorprogram i Danmark, og sammen med skiftet til ny importør, giver det ny opmærksomhed til det italienske traktormærke.

citat startcitat start

Der er ikke noget tidspunkt, hvor man føler transmissionen tøver eller motorens omdrejninger svinger.

- Morten Damsgaard, PowerGear-testpilot.

citat slutcitat slut

Når der købes traktor i dag, så handler det i mindre grad om farve på traktoren, og i højere grad om service og opbakning fra forhandleren og importøren. Hvordan det bliver med Helms TMT som importør og forhandler, kan vi ikke afprøve i en maskintest - i stedet gør vi, hvad vi er bedst til: Vi kigger nærmere på, hvilken teknologik og teknik der gemmer sig hos McCormick.

God komfort

Overordnet er det velkendte komponenter, som man har sat sammen på X8-serien: Fiat Powertrain Tecnologies (FPT) motor, transmission fra ZF og affjedret forakasel fra Carraro.

Kabinen er identisk på de mindre X6 og X7-serien, og der er tale om en firestolpet af slagsen. Pladsmæssigt er der rigtig god plads til højre for chaufføren, hvor der er god plads til montering af en køleboks, hvor der også allerede er ført strømstik ned. Sådan.

rich-media-1
Højre armlæn er en spændende oplevelse fra McCormick. Terminalen for enden af armlænet er touch-følsom, og selvom man skal trykke en anelse præcis, så fungerer terminalen med både integeret Isobus og kamera. Desværre er der endnu ikke forager-automatik tilgængeligt i terminalen.

Lydniveauet ligger også i den lave ende af skalaen, og med harven 18 til 19 centimeter i jorden på overvejende sandet jord, så gik traktoren med 1.600 motoromdrejninger under testen med blot 74 dB(A). Det er ganske tilfredsstillende.

En ting der dog kan ændres, er ind- og udstigningsforholdene. Der er lavet fine udskæringer i brændstoftanken til trinene, men det er bestemt ikke en arbejdssko i størrelse 45, der er brugt som skabelon. Det kan laves langt bedre. Når man sidder i kabinen glædes man dog til gengæld over det gode udsyn hele vejen omkring traktoren. Der er ingen store skærme, som tager for meget udsyn.

rich-media-2
Ét af de knap så gode områder på topmodellen fra McCormick er ind- og udstigningsforholdene. Der er lavet fine udskæringer i diesel-tanken - men de passer ikke rigtigt til en arbejdssko i størrelse 45.

Italiensk og tysk samarbejde

Generelt var test-traktoren fint over opgaven med den fem meter Horsch-tandharve, som til dels skyldes 2.500 kg frontklods, og testværtens ammoniak-tank monteret i traktorens liftarme mellem harve og traktor. Vi har både kørt med tanken fuld og tom, og selvom tanken var tom, gav det en fin vægtoverførsel fra harve til traktor, og ved blot at have 1,2 bars lufttryk i de fire Michelin-dæk, så kørte sættet rigtigt fornuftigt sammen.

rich-media-3
Under testen blev der kørt med en fem meter Horsch Terrano FM-harve, hvor der blev harvet efterafgrøder ned på let sandjord i december. Med 1,2 bars luft kunne traktoren let trække harven med 1.600 meter omdrejninger i 18-19 centimeters dybde.

McCormick kalder motoren for Beta-power, men det er FPT, der står bag produktionen af motoren, som er en 6,7 liters udgave med variabel turbo. Det giver mulighed for at lave en motorbremse, hvor vingerne i turoben blandt andet vinkles ned, mens motor stopper for luftindtaget når pedalen i kabinen aktiveres. Det virkede ganske fornuftigt under testen, og jeg brugte ikke bremsen en eneste gang på turen mellem mark og maskinhus.

Hver morgen, når der skal tjekkes motoroliestand på McCormick X8, så kræver det, at man er let til bens. Motorhjelmen skal åbnes, en sideplade skal afmonteres, og hvis ikke forhjulene er drejet til højre, skal man sidde oven på venstre forskærm, for med strakte arme lige akkurat for at nå oliepinden. Det kunne måske godt laves en smule mere komfortabel - man skal alligevel havde fat i oliepinden hver eneste dag.

Motoren benytter sig desuden af ren SCR-teknologi, hvilket betyder, at der ikke bliver recirkuleret udstødningsgas i motorrummet (EGR-teknologi), og der blot skal fyldes AdBlue på traktoren, for at traktoren overholder emissionskravene.

rich-media-4
Under den røde motorhjelm gemmer der sig en 6,7 liters Beta-motor, som McCormick kalder den. Det er i virkeligheden en Fiat Powertrain Tecnologies (FPT) motor med variabelt turbolader.

Jeg synes sammenspillet med den trinløse transmission fra ZF virkede til fuld tilfredshed. Der er ikke noget tidspunkt, hvor man føler transmissionen tøver eller motorens omdrejninger svinger. Så elektronikken i traktoren må være i orden.

Som chauffør har man flere muligheder for at finjustere transmission, og grundlæggende køres den fra 0 til topfart i kørepedalen. Man har dog mulighed for at dossere kørepedalens vandring i tre forskellige niveauer, som man selv bestemmer, ligesom der hurtigt kan sættes en curise-hastighed. Når den ønskede hastighed man vil køre er opnået, holder man blot curise-knappen inde på joysticket, også er hastigheden husket. Hastigheden kan reguleres ved at skubbe håndtaget frem eller tilbage.

Det er også muligt at køre traktoren med kørepedalen som en reguler gaspedal, og dermed styre farten i joysticket, men jeg kan ikke forstille mig, at man nogensinde vil bruge den funktion.

En ret smart detalje på højre armlæn er muligheden for at fastlåse transmissionen i den aktuelle stilling, når knappen aktiveres. Det kan eksempelvis bruges ved jordbearbejdning med en stor gruppe eller lignende, hvor traktoren virkelig er på arbejde. Aktiveres knappen, inden der køres ud på forageret, så skal traktoren ikke regulere op og ned i transmissionen, når belastningen falder, og omvendt når gruppen sænkes i jorden igen og belastningen øges. Det tror jeg, mange vil sætte pris på.

Overskueligt, men med mangler

Som chauffør befinder jeg mig godt på førersædet i kabinen, hvor højre armlæn løber med en stor del af opmærksomhed.

Betjeningen er overskueligt, da knapper sidder lige til. For enden af højre armlæn sidder den 12 tommer integreret touchterminal, som McCormick kalder for DTM. Herfra kan traktoren deles ind til hver chauffør, og hver arbejdsopgave. Det betyder blandt andet, at man har mulighed for at sætte terminalen op præcis, som man ønsker det til den enkelte opgave.

rich-media-5
Test-traktoren var forbavsende godt over den fem meter Horsch Terrano harve. Én af forklaringerne er uden tvivl den mellemliggende ammoniaktank, som gav en fantastisk vægtfordeling.

Terminalen har både indgange til Isobus- samt kamera, dog skal autostyring køre i en terminal for sig selv. Fra fabrikken leveres McCormick med TopCorn autostyringsanlæg og terminal.

Mulighederne for forskellige terminal opbygninger betyder blandt andet, at man kan lave ét skærmbillede til kørsel med eksempelvis et butterfly-sæt med Isobus-styring, mens man kan have en anden opsætning til kørsel med eksempelvis plov eller harve, som i testen. De forskellige chauffører kan have deres egne skærmbilleder, og der er også mulighed for at ændre på betjeningen af hydraulikventiler.

Hvis man ikke har sat slangerne i de rigtige fjernudtag, så kan man fra førersædet bytte rundt på de enkelte udtag rent betjeningsmæssigt. Desværre kan man ikke ændre på plus og minus retningen.

Under testen flyttede jeg betjeningen af harven på forageret op i krydsstikket, man da slangerne sad omvendt på traktoren, havde jeg ikke mulighed for at bytte rundt på plus og minus. Der skal man ud og bytte slangerne rundt manuelt.

rich-media-6
I terminalen kan man rykke rundt på styring af samtlige hydraulikventiler. Vil man hellere styre udtag to fra krydsstikket eller fra et af vippekontakterne på klaviatur - så rykkes det let rundt i terminalen. Desværre kan man ikke bytte om på plus og minus side.

Det er også manuelt med betjeningen, når man kommer til forageret. McCormick tilbyder ikke foragerautomatik til X8-serien. Endnu. Jeg skulle tage meget fejl, hvis der ikke er tale om en software opdatering, også spiller det - men i 2019 er foragerautomatik ligeså almindeligt som klimaanlæg, og derfor trækker det ned, at den ikke er muligt at vælge til.

Et godt eksempel er smartsteer. En knap jeg kan aktivere på armlænet, også skal rattet kun drejes to omgange, før hjulene går fra den ene til den anden yderstilling. Det kunne være smart, at den var koblet ind over foragerautomatikken, så den blev slået til på forageret. Når jeg manuelt skal til- og frakoble den, så får jeg den ikke brugt.

Arbejdet i mørke

Under testen blev der også kørt i mørke, og her opdagede jeg både fordele og ulemper. Den største ulempe er manglende arbejdslys på begge sider af traktoren. Der er masser af lys foran traktoren og bagved traktoren, men der er ikke monteret arbejdslys i siderne på traktorens tag. Det er en skam, og jeg havde ikke mulighed for at dreje de eksisterende arbejdslamper tilstrækkeligt ud til siden.

Inde i kabinen er der til gengæld masser af lys, og jeg er vild med den detalje, at man fra armlænet kan aktivere en lampe over armlænet, og få armlænet lyst flot op. Det er en rigtig lækker detalje.

rich-media-7
Det kunne være rart med muligheden for mere arbejdslys til højre og venstre side. På nuværende tidspunkt, kan de fabriksmonteret lamper ikke drejes langt nok ud til siderne.

Klar til Danmark

Er det så en McCormick, der skal i maskinhuset næste gang på bedriften? Som nævnt i indledningen, så kan vi ikke teste det som måske gælder i langt højere grad end maling på motorhjelmen: Service og opbakning. Det vil vi lade op til den nye importør af mærket. Traktoren fungerer tilfredsstillende med ganske få mangler, som i langt de fleste tilfælde helt sikkert kan løses med en software opdatering.

Og hvor ligger traktoren så henne rent prismæssigt? Det kan være ét af argumenterne for at prøve en traktor af et andet mærke, end det man er vant til.

Basisprisen på topmodellen i McCormick X8-serie begynder ved 1,7 millioner danske kroner og listeprisen på den afprøvet traktor er 1,9 millioner kroner. I forhold til den effekt vi har målt giver det en pris på 6.184 kr. pr. hestekræfter

Plusser

Lavt lydniveau

Enkelt betjening i kabinen

Godt udsyn

Højre armlæns opbygning

Opbygning og detaljer i terminal

Motorbremse

Minusser

Ind- og udstigning

Markering af fjernudtag

Manglende forager automatik

Sammenspil mellem terminal til højre og foran chauffør

Manglende arbejdslys til højre og venstre side

Tekniske Specefikationer

Motorproducent: FPT

Slagvolumen, l: 6,7

Nominel effekt kW/hk: 221/301

Maksimal effekt, kW/hk: 228/310

Moment, nm: 1.282

Egenvægt i alt, kg: 23.810

Transmission: Trinløs, ZF

Brændstoftank, l: 550

AdBlue tank, l: 70

Hydraulikydelse, l/min: 212

Maksimal løftekap. i bag, kg: 12.000

Maksimal løftekap. i front, kg: 5.000

Totallængde, m: 5,150

Højde, m: 3,400

Akselafstand, m: 3,0

Venderadius, m: Ikke opgivet

Fordæk: 650/65 R34

Bagdæk: 710/75 R42

Listepriser

Pris på afprøvet traktor, inkl. udstyr: 1.917.212 kr.

Uddrag af ekstra udstyr på afprøvet traktor:

Front-PTO: 33.875 kr.

Rød lakering: 11.569 kr.

Pris på basis-traktor: 1.700.000 kr.

Lydniveau

Tomgang: 63 dB(A) 800 omdr.

I tomgang m blæser fuld styrke 73 dB(A)

Tomgang med fuld gas:73 dB(A) 2.200 omdr

Landevejen v. 40 km/t: 70 dB(A) 1.300 omdr.

I marken med harven 9km/t 74 dB(A) 1.600 omdr.

Importørkommentar

Af Jakob Helms, Brand Manager hos Helms TMT

Som testen påpeger, tilbyder vi her markedet en traktor med meget høj førerkomfort. Lydniveauet er lavt. Affjedringen præcis og god. Udsynet godt og betjeningen af DSM-terminalen og højre armlæn er enkelt og funktionelt. Førerplatformen er god. Men desto større traktor, desværre også desto højere indstigning. Det er sjældent et decideret plus og vi andekender at vores indstigning ikke er fejlfri.

At PowerGear også oplever at transmissionen ikke tøver og motoren ikke mister omdrejninger er vi rigtig glade for. Det må være af vigtigste prioritet ved en traktor.

Vi anerkender PowerGears meget detaljerede test. Det frembringer gode detaljer, som muligheden for at fastlåse transmissionen i den aktuelle stilling. Det afslører selvfølgelig også traktorens mindre gode sider. Heriblandt sammenspil mellem skærm i ratstammen og DSM-terminal. Dette har fabrikken øje på til kommende softwareopdateringer. I forhold til en eventuel nummerering på fjernudtagene, tror jeg vi finder en meget lavpraktisk løsning herpå. Det samme med eftermontering af ekstra arbejdslys til siderne.

Vi er stolte af denne traktor og vil som vi har gjort i 67 år, tilbyde en god og løsningsorienteret eftermarkedsopbakning med blik for hver enkel kunde.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame