Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Spækket med teknologi og kraft

Af Morten Damsgaard - 9. dec. 2016 KL. 17:29

  • ww230853_1
  • ww230853_2
  • ww230853_3
  • ww230853_4
  • ww230853_5
  • ww230853_6
  • ww230853_7
  • ww230853_8
  • ww230853_9
  • ww230853_10
  • ww230853_11
  • ww230853_12
  • ww230853_13
  • ww230853_14
  • ww230853_15
  • ww230853_16
  • ww230853_17
  • ww230853_18
  • ww230853_19
  • ww230853_20
  • ww230853_21
  • ww230853_22
  • ww230853_23
  • ww230853_24
  • ww230853_25
  • ww230853_26
  • ww230853_27
  • ww230853_28
  • ww230853_29

Fra førersædet mærker man ikke, at der er tale om en traktor med 500 hestekræfter, men når der skal udføres service, så gør man.

Det er med store forventninger, at jeg sætter mig i kontroltårnet på det, som Fendt betegner, som det tyske mesterværk: Fendt 1050 Vario.

Forventningerne har været høje, da traktoren er længe ventet, og der virkelig er tale om fornyelser i den nye stortraktor - ikke bare for Fendt, men også for den generelle traktorverden.

citat startcitat start

Er det nødvendigt med de mange knapper foran rattet? Mange andre producenter har helt fjernet instrumentering foran rattet.

- Morten Damsgaard, PowerGear-testpilot

citat slutcitat slut

For det første er topmodellen i Fendt 1000-serien opgivet til 517 hestekræfter og 2.400 newtonmeter, og er dermed verdens stærkeste serieproducerede konventionelle traktor. Men foruden ny teknologi foran førersædet, så byder Fendt'en også på ny og spændende teknologi under førersædet.

Spændende motorteknologi

Vi har sat den store Fendt 1050 i stævne med en 10-furet Lemken-kærreplov, og udstyret traktoren med tvillinghjul både i for og bag, mens vi kører på Vestlolland og pløjer både stubmark og efterafgrøder ned.

Det hele foregår i 25 centimeters dybde med 1.300 til 1.500 motoromdrejninger og hastigheder fra seks til 10 kilometer i timen, afhængig af underlaget.

Jeg hører næsten ikke motoren, og man må sige, at traktoren virkelig er godt over opgaven. Det bevidner om en stærk motor, og vi har naturligvis haft Landbrugs Traktorafprøvning til at se nærmere på effekten fra den seks cylindrede MAN-motor, og det ser yderst lovende ud: Vi har målt 512 hestekræfter på PTO-udtaget, hvilket vil svare til over 550 hestekræfter på motoren, afhængig af effekt-tabet i den nye VarioDrive-transmission. Momentet ligger på 3.850 newtonmeter på PTO-udtaget ved maksimal effekt, hvilket svarer til 2.403 newtonmeter på svinghjulet, da motoren går 1.610 motoromdrejninger til 1.000 PTO-omdrejninger.

Dermed har den nye stortraktor i den grad den lovede effekt hjemme i motorrummet, og tilmed foregår det hele med blot 200 g/kWh målt ved 1.610 motoromdrejninger. Det er det laveste brændstofforbrug, vi nogensinde har målt i PowerGear, og til sammenligning lå forbruget i Fendt 939 på 230 g/kWh ved maksimal effekt, da vi testede den for knap to år siden.

Effekten leveres fra en seks-cylindret 12,4 liters MAN-motor, som har en interessant motorkarakteristik, idet det primære arbejdsområde ligger fra 650 til 1.700 motoromdrejninger. Vi kan også fra vores målinger se, at momentet faktisk er konstant på 3.800 newtonmeter på PTO-udtaget fra 1.500 motoromdrejninger og helt ned til 1.100 motoromdrejninger. Ganske imponerende.

Kølepakkeren er også meget anderledes end på de øvrige traktorer på markedet, idet kølevingerne er placeret foran kølerne, og samtlige kølere er pakket godt ind for at opnå en turbine-effekt, hvor vingerne presser kold luft igennem kølerne.

Intelligent firehjulstræk

På den nye stortraktor er man fri for at tænke på firehjulstrækket, da det automatisk kobler til og fra.

Det hele skyldes den nye transmission, som Fendt kalder for VarioDrive. Transmissionen er opbygget af én hydraulisk pumpe og hele to hydrauliske motorer.

Den ene motor er forbundet til bagaksel, mens den anden er forbundet til forakslen. Det betyder, at traktoren konstant trækker på både for- og bagaksel, og derfor har man helt fjernet firehjulstrækknappen fra kabinen.

Samtidigt kan olien frit løbe mellem de to motorer, og det giver en stor fordel, når traktoren kommer til forageren.

Når jeg drejer rattet til højre, skal det højre fordæk køre en længere distance, sammenlignet med bagdækkene. Dermed vil motoren til forakslen kræve mere olie, og da olien løber frit, vil motoren til forakslen også få mere olie. I praktisk betyder det, at forhjulene sætter farten op.

Det er jeg faktisk ret overbevist om, at jeg kan mærke. Det føles som om, at man har en sidehjulsbremse, som aktiveres hver gang jeg drejer hjulene i yderstilling, og jeg har derfor ingen problemer med at vende rundt med den store kærreplov.

Det er med til at gøre traktoren mere handy, og Fendt fortæller, at der spares 10 procent i venderadius eller hvad der svarer til 1,5 meter.

Motoren til forakslen vil være helt vinklet ud ved 25 kilometer i timen, hvor den derefter vil stå stille. Det betyder, at når farten kommer over 25 kilometer i timen kobles firehjulstrækket fra.

Motoren til bagakslen kobles fra ved 40 kilometer i timen, og derefter er der fuld mekanisk effektoverførsel af effekten fra motoren til traktorens baghjul.

Hvis der registreres hjulslip på enten traktorens forhjul eller baghjul, så vil firehjulstrækket dog kobles til mekanisk ved hjælp af en kobling, så traktorens firehjulstræk stadig vil arbejde sammen med alle hjul, og ikke blot igennem to hydrauliske motorer.

Den nye transmission betyder også, at gruppeskiftet mellem høj og lavt område nu er helt væk. Det er rigtigt godt for Fendt, men en funktion de øvrige producenter af trinløse transmissioner har haft længe. Derfor kan man ikke sige, at det er et stort plus for Fendt, men i stedet på tide, at der skete noget på det område.

Komfort med fingerspidser

Når jeg sidder i førersædet føler jeg ikke, at jeg skal håndtere over 500 hestekræfter. Jeg har god kontrol over traktoren, og den virker let at overskue, og kræver ikke mere plads end mange andre traktorer med 400 heste. Faktisk er akselafstanden på Fendt 1000-serien blot 30 centimeter længere end 900-serien.

Kabinen er indrettet med samme armlæn, terminal og konsol foran rattet, som 700-, 800- og 900-serien. Alle knapper sidder rigtig godt placeret på højre armlæn, selvom man dog kan diskutere, om det er nødvendigt med de mange knapper foran rattet - mange andre producenter har helt fjernet instrumentering foran rattet.

Det ænder dog ikke på, at terminalen virkelig er fuldendt og noget af det bedste på markedet. Terminalen fungerer både med touch og trykknapper, og opbygningen bestemmer jeg, som chauffør, helt selv.

Jeg betjener traktoren med fingerspidserne fra det fuldendte kørehåndtag, hvor jeg har rykket samtlige funktioner op, som jeg skal bruge, for at køre med ploven. Det fungerer virkelig godt, og jeg vænner mig lynhurtigt til at betjene traktoren herfra. At jeg har mulighed for selv at lægge funktioner ind i knapper på kørehåndtaget, er virkelig noget, jeg sætter pris på.

Kabinen er blevet en anelse bredere, og det mærkes tydeligt - der er i hvert fald plads til en stor køletaske til højre for chaufføren.

Dog sidder jeg tæt på bagruden tæt på chaufføren, og på den store traktor, burde der være plads til at lave ekstra plads mellem sæde og bagrude.

Det er en nul-serie fra Fendt vi tester i denne udgave af PowerGear, og har derfor lovet ikke at nævne lydniveauet, men jeg tør godt afsløre, at niveauet ligger lavere end på Fendt 939, som jeg testede for to år siden.

Højt serviceniveau

Når jeg bevæger mig ned fra kabinen, bemærker jeg, at trinene hurtigt bliver fyldt med ler fra den lollandske muld. Der er nogle gode brede trin, hvor det er let at banke sine sko af på, men desværre er afskærmningen fra bagdækkene ikke lige så bred som selve bagdækket. Det efterlader en del ler og smat på trinene. Det gør det naturligvis heller ikke bedre, at der er tvillinghjul-montering på traktoren, og om eftermiddagen oplevede jeg, at den smule sne, der lå på marken, begyndte at tø, og dermed blev der ekstra fedtet på marken, hvilket gjorde, at dækkene smed endnu mere med jorden.

En kæmpe fordel ved ind og udstigningsforholdene på Fendt-traktoren er placeringen af værktøjskassen. Mange traktorproducenter har tilsyneladende svært ved at finde en placering til værktøjskassen, men Fendt viser elegant, at den skal placeres mellem trinene på vej til kabinen. Sådan.

Når der skal foretages serviceeftersyn på traktoren kræver det et højt niveau. I bogstaveligt forstand. Jeg har svært med mine 1,70 meter, at nå de forskellige servicepunkter på traktoren. Sidepladerne på motoren er ikke lette at få fat på, og luftfilteret er placeret ganske højt - øverst på motoren.

Det samme er påfyldning af hydraulikolie, som er placeret på højre side af kabinen, helt oppe ved kabinens gulv. Her bliver det heller ikke let at kravle op med en halvfyldt hydraulikkande.

Det er derimod svært at klage over servicepunkterne på forakslen - for der er ingen. Hele den uafhængigt ophængte foraksel er totalt vedligeholdesfri. Ikke en eneste smørenippel gemmer sig her, og det er virkelig en fornøjelse. Desuden kan frontliften løfte over fem ton, og derfor er Fendt 1000 velegnet på en maskinstation med en gyllevogn med en fronttank eller et SyreN-anlæg.

Desuden har man ikke en chance for at se frontliften fra førersædet på grund af den meget store motorhjelm, men Fendt har monteret et lille kamera på forenden af traktoren, og derved kan jeg tydeligt se både liftarme og topstang fra terminalen - det er virkelig en god detalje.

Mangler en kontakt

Når jeg bevæger mig om til liften på traktoren, er der tale om en virkelig seriøs lift med løftekapacitet på hele 12,4 ton. Hydraulikkapaciteten kan komme helt op på 430 liter i minuttet fra to LS-pumper. En pumpe på 220 liter i minutter er standard, og i den store hydraulikpakke tilvælges en pumpe på 210 liter i minuttet, mens der i den lille pakke vælges en ekstra pumpe på 165 liter i minuttet, hvilket får den samlet hydraulikydelse i den lille pakke op på 385 liter i minuttet.

På test-traktoren var den lille hydraulikpakke monteret, og skal man opgradere koster det knap 6.000 kroner.

Jeg har mulighed for at tage trykket af samtlige fjernudtag med et håndtag bagpå traktoren, men jeg ville ønske, at det samme var muligt med den hydrauliske bremse.

Der sidder fem knapper på hver bagskærm: To til liften, to til et valgfrit hydraulikudtag samt én kontakt til PTO, men jeg så gerne, at der også var en knap til anhængerbremsen. Hvis man glemmer at tage trykket af vognbremsen i kabinen, inden man bevæger sig ud for at afmontere et redskab, så skal man hele vejen tilbage til kabinen og aktivere kontakten for at tage trykket af bremsen. Denne kontakt ville fint kunne sidde som den sjette knap på traktorens bagskærm.

Tung i marken

Som noget helt unikt kan Fendt med 1000-serien, som den første producent i verden levere den nye traktor med gruppe 50 bagdæk. Det er bagdæk med 2,35 meter diameter, og ikke nok med det, så er traktoren godkendt til tvillinghjul hele vejen rundt.

For at overføre 500 hestekræfter effektivt til jorden er det også nødvendigt med dels en stor trædeflade og dels en masse vægt.

Fendt 1000-serien kan vejes opnå en vægt på knap 25 ton i marken, og da jeg afprøvede traktoren var det i form af en 20 ton tung traktor med 3,5 ton frontvægt og 1.250 kg hjulvægte i begge baghjul.

For at udnytte traktorens effekt endnu mere, må man ikke spare Fendt VariGrip væk, når den næste Fendt-traktor skal bestilles.

VariGrip gør det muligt at ændre lufttrykket i samtlige af traktorens fire dæk fra kabinen, og tilmed indstille præcis det dæktryk, som man ønsker. Det giver mulighed for at køre med det korrekte dæktryk på vejen og det korrekte i marken. Med det korrekte dæktryk trækker man ikke blot redskabet lettere, man sparer også diesel da hjulslippet reduceres kraftigt.

Prisen for systemet er 100.000 kroner, og det er noget man absolut ikke må spare væk - slet ikke på en traktor med en begyndende listepris på 2,5 millioner kroner. Men hvad er prisen egentligt på over 500 kompakte hestekræfter fra Fendt?

Med netop den sammensætning, som PowerGear afprøver, er den samlede listepris 3,6 millioner kroner, og inden du ryger helt ned af stolen, er det dog også meget voldsomt meget ekstraudstyr - eksempelvis med tvillinhjul monteret i for og bag. Dog savner jeg LED-arbejdslys. Det er ikke med i prisen, og igen er det noget man absolut ikke må spare på.

Prisen kan virke høj - især hvis man sammenligner med konkurrerende mærker med 500 hestekræfter. Men skal man have 500 hestekræfter i en anden farve bliver de enten firehjulsstyret eller knækstyret. Der er heller ikke mange som tilbyder en trinløs transmission i denne størrelse, og Fendt 1000-serien er meget kompakt i forhold til hestene.

Plusser

Førerkomfort

Bred kabine

Flot brændstoføkonomi

Intelligent firehjulstræk

Fuldendt terminal

Tildækkede liftspindler

Sejtrækkende motor

Kamera i forende

Minusser

Luftfilter er meget svært at tilgå

Påfyldning af hydraulikolie er svært at nå

Afskærmning fra hjul til trin

Bremseventilkontakt mangler på bagskærm

Bagrude tæt på chauffør

Pris

Dette koster Fendt 1050 Vario:

Pris på afprøvet mejetærsker inkl. udstyr: 3.422.260 kr.

Basismaskine: 2.549.285 kr.

Uddrag af ekstra udstyr på afprøvet traktor:

PTO-udtag: 67.866 kr.

Trepunktsophæng i bag: 93.642 kr.

2x 900/65 R46 bagdæk: 163.150 kr.

Muligt ekstraudstyr:

VarioGrip: 107.157 kr.

Fuld LED-lyspakke: 54.400 kr

Kommentar fra producenten

Af Peter Midtiby, Fendt Danmark

Det er en uskik at lade en O-serie traktor teste, og vi burde nok have ventet til de første serieproducerede traktorer blev leveret.

Men vi syntes ikke vi kunne vente længere, og chancen bød sig, så derfor var betingelserne ikke helt optimale. Traktoren der blev testet er bygget som vi gerne ville have den til det danske marked i februar 2015, og den skulle nok have været udstyret med VarioGrip og fuld LED-pakke, men løste jo også opgave fint uden.

Traktoren er konstrueret med et helt unikt transmissions og motor koncept. Problemet er at den er så let kørt at man slet ikke bemærker hvor meget traktoren arbejder med at få den optimale trækkraft overført uden indgriben fra piloten. Jeg ville gerne have haft lidt mere kredit for den helt unikke trinløse transmission, især når det kommer til tema'et gruppeskift.! Fendt en den eneste landbrugstraktor der anvender en trinløs transmission uden gruppeskift. Alle andre skifter gruppegear to til fire gange under fuld belastning, også kaldet Powershift.

Afskærmningen af trinbrættet løser vi nok lokalt. Fabrikken må ikke bygge traktoren bredere end 2,55 meter på grund af lovgivningen(homologation).

Med baghjul på 2,35 meter, samlet højde på 3,6 meter og fantastisk frihøjde må man forvente at de fleste servicepunkter er placeret højere end normal. Luftfilteret må jvnf. servicemanualen ikke renses, men skal skiftes når indikatoren siger til. På skærmen kan man iøvrigt følge kontamineringsgraden.

Traktor afprøvningens test resultater er imponerende, og bevidner at alle hestene er hjemme som sædvanligt, og at Fendt fortsat vil sætte nye standarder indenfor brændstoføkonomi, som jo udgør op til 65 procent af omkostningerne i traktorens levetid.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame