Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

PowerGear: Versu revolutionerer powershift

Af Simon Broch Hansen - 31. mar. 2015 KL. 08:30

  • 1_67
  • 2_49
  • 3_31
  • 4_22
  • 5_16
  • 6_16
  • 7_12
  • 9_8
  • 10_9
  • 11_7
  • 12_4
  • 13_4
  • 14_3
  • 15_2
  • 16_3
  • 17_2
  • 18_2
  • 19_1
  • 20_0
  • 21_2
  • 8.JPG

Den 4. generation af Valtras T-serie traktorer er resultatet af et omfattende udviklingsarbejde i parløb med mange testtimer.

Omkring syv års udviklingsarbejde, 40.000 timers testkørsel og fire serier af prototyper kulminerer i lanceringen af den ny fjerde generation af Valtras T-serie - den såkaldte T4 serie. Omkring 80 procent af indholdet i Valtras T3-serie er udskiftet i den nye T4-generation, og det er således lige før, at man kan sige, at der er tale om en nyudviklet traktor fra Valtra.

Valtras T4-serie består af seks modeller, som dækker området fra 170 til 250 hestekræfter. Modellerne tilbydes i tre udgaver henholdsvis Active, Versu og Direct, som er den trinløse udgave. Topmodellen T234 leveres dog ikke i Direct-udgaven. Ative og Versu udgaverne tilbyder en semi-powershift transmission med fire grupper. Active er uden skærm i armlænet og med mekanisk betjente hydraulikventiler, mens Versu tilbyder terminal i armlænet og elektronisk betjente hydraulikventiler. I Direct-udgaven ligger Valtras egen CVT-transmission.

Powershift revolutionen

Semi-powershift i Versu er med fem powershift-gear fordelt på fire gruppegear. Transmissionen byder på flere spændende funktioner, som delvist udvasker forskellen i køreoplevelsen mellem en semi-powershift traktor og en traktor med CVT transmission - Valtra betegner det selv 'Powershift Revolutionen'-

Der er tre køreopsætninger til rådighed, hvor Auto1 skifter gear afhængig af belastning. Her har fodspeederen funktion a la en kørepedal, som der kendes fra traktorer med CVT-transmission. Traktorens elektronik overtager både styringen af motor og transmission og afpasser begge dele, så der køres brændstoføkonomisk optimalt. Auto2 skifter i stedet gear ved bestemte motoromdrejninger.

I PTO-programmet sørger traktoren for at opretholde den ønskede PTO-hastighed.

Der kan aktiveres en cruise-funktion, så man altid har en fastlagt hastighed at køre efter. Det fungerer godt, men på trods af automatik og et fint samspil mellem motor og transmission, så mærker man naturligvis stadig, at traktoren er med gear, når der skal geares flere gear op og ned ved forageren, eller mere markant når der geares ned under belastning. Dette bliver nærmest eneste forhold i køreoplevelsen, hvor man trods alt mærker, at det ikke er en traktor med CVT, man kører med.

Valtra har opfundet en særdeles smart funktion i form af HillHold. Det gør det nemt at sætte i gang med læs - eksempelvis i et vejkryds eller på vej ud af en indkørsel på stigende terræn. Vendegearhåndtaget sættes kortvarigt i parkeringsposition og derefter hurtigt tilbage i frempositionen, hvorved traktoren sættes i parkering.

Nu kan føreren ved blot at trykke på speederen, eller kørepedalen om man vil, sætte i gang, mens traktoren selv deaktiverer parkeringsbremsen, så man ikke skal styre både bremse, kobling og speeder, som ellers normalt er tilfældet ved en traktor med gear. Det er virkelig en smart funktion og en af de mest nyttige funktioner, som til dels udgør, hvad Valtra selv kalder 'Powershift Revolutionen'.

Enkel motorteknik

Motoren i testtraktoren er en 7,4 liters Agco Power-motor, som inklusiv Sigma Power boost yder 250 hestekræfter. Motoren anvender udelukkende SCR-teknologi for at overholde Tier4-Final kravene, og dermed er det ret overskueligt, hvor meget ekstra teknik der er bygget på motoren for at overholde emissionskravene. Valtra oplyser, at motoren bruger seks til ni procent AdBlue i forhold til dieselforbruget, men at det afhænger af belastningen under arbejdet - ligesom ved de øvrige motorproducenter.

Motoren kører med et olieskiftinterval på hele 600 timer. Motoroliefilteret sidder på venstre side af motoren og helt tilbage nær forruden på førerhuset. Umiddelbart virker det som lidt en uhandy placering ved filterskift.

De to mindste modeller i T4-serien kører med en 6,6 liters Agco Power-motor, og T174-modellen leveres i ECO-udgave, hvor motoren kører med reducerede motoromdrejninger.

Flere ændringer i opbygningen

Testtraktoren er udstyret med luftaffjedret AIRES+ foraksel, og det fungerer via to store luftbælge, som kendes fra lastbiler. Det virker utroligt godt og komfortabelt, og med blot fire smørenipler er dagligt vedligehold af affjedringen ganske overskuelig.

Som tilvalg kan man få T4'eren leveret med AutoComfort, hvor der ligeledes er luftaffjedret førerkabine, som via sensorer kommunikerer med forakselaffjedringen for øget komfort.

Kabinen er blevet 20 centimeter bredere og er bygget op på en helt ny ramme, hvor der er færre dele og samlinger. Valtra kan levere en fuld integreret vendbar kabine, hvor der monteres pedaler og et elektronisk rat bag sædet, som derefter blot vendes 180 grader. Ind og udstigning foregår let med et godt og bredt trinbræt, hvor der i øvrigt mellem trinene er placeret et skueglas for hydraulikolieniveauet, som dermed hurtigt og enkelt kan kontrolleres.

Frontliften har fået en kapacitetsforøgelse og løfter nu 5.100 kg. Frontlift og et hydraulikudtag kan betjenes udefra, men knapperne er meget små og ser efter min mening bedre ud, end de er praktiske at bruge - specielt hvis man arbejder med handsker.

Liften i bag byder også på ændringer. Løfteakslen er flyttet længere frem og ind over bagakslen på traktoren. Afstanden mellem liftspindlernes fæstningspunkt på løfteakslen er større, så spindlerne nu står mere lodret ned til liftarmene. Liften løfter 9.500 kg.

Hydraulikydelsen er på 115 liter i minuttet eller 160 liter som ekstraudstyr. Fjernventilernes lynkoblinger er nu samlet på venstre side af topstangen og gør det let at montere hydraulikslanger fra én position bag traktoren. Valtras T4-serie tilbyder hydraulikassistent, som øger motoromdrejningerne, når der skal bruges hydraulikydelse.

Som en del af 'Powershift revolutionen' søger traktoren selv for at geare ned, så samme kørselshastighed holdes inden for små marginaler. Det er ret smart.

Betjeningsgreb og traktorterminal

Inde i førerkabinen er der som nævnt blevet mere plads i bredden. Soltag er standard udstyr, og med det er glasarealet på 6,2 kvadratmeter.

Valtra samler de vigtigste betjeningsgreb i højre armlæn. Derudover er der knapper til firehjulstræk, differentiale, elstik, liftindstillinger og PTO-hastigheder i højre side af kabinen. PTO-hastighederne vælges nu elektronisk og kan desuden leveres med kørselsafhængig PTO.

Der er et mindre display i instrumentbordet foran rattet og andre informationer, blandt andet gear og køreretning, er vist i et display i højre a-stolpe.

Valtra har i forenden af højre armlæn placeret traktorterminalen, som fungerer ganske godt. Her indstilles blandt andet olieflow og timerfunktion, U-pilot, foragerautomatik og et væld af andre traktoropsætninger. Man kan gemme tre brugere, så flere ansatte hurtig kan indlæse deres fortrukne indstillinger.

Displayet i terminalen er ikke meget større end en iPhone og er uden touch funktion. Personligt mener jeg, at en traktor i denne klasse, og med mere brug af ISOBUS og autostyring, burde have en mulighed for større terminal og gerne med touch, hvor man kunne samle disse funktioner. Desuden synes jeg, at knapperne til at navigere i terminalen sidder lidt gemt væk foran geargrebet.

Det kunne være fint, hvis Valtra gjorde det muligt at vælge en større skærm som ekstraudstyr.

Geargrebet skifter powershift-gear ved at klikke grebet frem og tilbage, mens gruppegear skiftes med to trykknapper på siden af grebet. Skubbes grebet til højre aktiveres automatikken, og traktoren kører nu efter en auto1 eller auto2.

Hydraulik er placeret i et krydsgreb for to ventiler og to vippeknapper på siden af armlænet. En detalje er, at hvis man vil bruge flydestilling i ventilerne, skal det aktiveres i terminalen, og så kan man kun anvende timer på olieflowet i én retning på samme ventil.

Hæv og sænk af liften samt et dybdestyringshjul findes også i armlænet.

Overordnet sidder tingene, hvor de skal, men Valtra er meget glad for at bruge mange små runde trykknapper. Som regel sidder de gruppevist efter deres funktion, men man vælger køremode (auto1 eller auto2) på en lille trykknap placeret ved knapperne til firhjulstræk og differentiale i højre konsol, fremfor at placere denne knap i nærheden af geargrebet.

Plusser

HillHold funktion.

Luftaffjedret foraksel.

Udsyn til lift.

Afskærmet opbevaringsrum til værktøjskasse

Minusser

Lille traktorterminal, ingen touch.

Betjeningsknapper til traktorteminal ?gemt? foran geargrebet.

Små gummiknapper til udvendig betjening af frontlift og hydraulik.

Placering af oliefilter.

Tekniske specifikationer

Motortype: Agco Sisu Power

Slagvolume, l: 7,4

Nominel effekt: 173/235

Maksimal effekt kw/hk: 184/250

Maksimal moment, Nm: 1.000

Egenvægt i alt, kg: 7.300

Transmission: Semipowershift, Versu

Antal gear: 30 frem og bak

Brændstoftank: 380

AdBlue tank: 70

Hydraulikydelse, liter/min: 160

Maksimal løftehøjde i bag, kg: 9.500

Maksimal løftehøjde i front, kg: 5.100

Totallængde, meter: 5,800

Højde, meter: 3,130

Akselafstand, meter: 2,995

Venderadius, meter: 5,25

Fordæk: 600/65R28

Bagdæk: 710/70R38

Støjniveau

Ved tomgang i stilstand, blæser slukket:

58,7 dB(A) (650 omdr/min)

Ved maksimal gas i stilstand:

71,1 dB(A) (2.250 omdr/min)

Ved 40 km/t på vejen: 70 dB(A) (1.500 omdr/min)

Ved 12 km/t på marken

foran stubharven:

68,1 dB(A) (1.800 omdr/min)

Listepriser

Basispris på afprøvet

traktor: 1.169.955 kr.

Uddrag af udstyr på

test-traktor:

Premium Edition: 64.293 kr.

Rød metalfarve: 6.341 kr.

LS-hydraulik udtag: 5.408 kr.

Frontlift 36.554 kr.

Forbredt for GPS, QuickSteer 37.570 kr.

Samlet pris på afprøvet

traktor: 1.368.955 kr.

Yderligere muligt

ekstraudstyr:

Front-PTO: 28.348 kr.

Vendbar førerplads: 53.399

Importørens kommentarer

Af Arne Spejlborg, Läntmann Danmark:

Siden den første fremvisning af T4 på Agromek i november har den nye serie formået at tage en del opmærksomhed.

I alt har vi 50 stk. T4 på vej hjem, og vi har 10 stk. tilbage. Det vidner lidt om, at det er en længe ventet kriger vi nu kan tilbyde vores kunder. Vi har aldrig før oplevet at sælge så mange af en ny model til kunder, som slet ikke har prøvet den. Det er derfor ekstra glædeligt at læse Maskinbladet's test af Valtra T234V. Valtra`s mest sælgende 6 cylindre traktor er den nuværende T3 serie, som nu afløses af en stærkere traktor på mange områder: 250 HK og større løftekapacitet. Valtra?s T4 serie fås med samme udstyrsmuligheder som T3 serie, og endda flere end tidligere: vendbar førerplads, GPS forberedt eller komplet Auto-komfort førerkabine, forskellige hydraulikversioner, skovkabine samt tre trin PTO. Dette er blot nogle af de udstyrsmuligheder som er tilgængelige.

Den nye T4 serie leveres altid inklusiv med maskindækning i 4 år eller 4000 timer.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame