Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Overraskende powershift

Af Morten Damsgaard - 17. mar. 2017 KL. 11:29

  • ww242133_1
  • ww242133_2
  • ww242133_3
  • ww242133_4
  • ww242133_5
  • ww242133_6
  • ww242133_7
  • ww242133_8
  • ww242133_9
  • ww242133_10
  • ww242133_11
  • ww242133_12
  • ww242133_13
  • ww242133_14
  • ww242133_15
  • ww242133_16
  • ww242133_17
  • ww242133_18
  • ww242133_19
  • ww242133_20

Det er ikke tit, at man bliver overrasket af en powershift-transmission. Men mange af PowerGears ønsker til Deutz-Fahr er blevet hørt i den nye RCshift-transmission.

Når harven sænkes, og traktoren finder det lige spor med autostyringen, samt den rigtige hastighed med curise-kontrollen, så er det faktisk svært at mærke, at traktoren foretager fire powershift-skift inden den ønskede hastighed er opnået. Det er rart, at man bliver positivt overrasket over en powershift-transmission, og det glæder ikke kun i marken, men også på vejen. I denne udgave af PowerGear afprøver vi den nye 6-serie fra Deutz-Fahr med RCshift.

Serien leveres også med trinløs transmission, og foruden gearkassen, så er der nogle andre små detaljer, som udgør forskellen mellem de to modeller. Armlæn og muligheden for iMonitor for enden af armlænet er helt identisk - det samme gælder kabinens indretning.

citat startcitat start

En anden rar detalje er automatisk udkobling af traktoren, når jeg trykker på bremsepedalen. Det betyder, at jeg ikke behøver bruge koblingen.

- Morten Damsgaard, PowerGear-testpilot.

citat slutcitat slut

Den nye powershift-transmission er opbygget over fem gruppegear med seks powershift-trin i hver gruppe. Det er en fornøjelse, at Deutz-Fahr har fået flere powershift-trin i hver gruppe - det har vi før påpeget i PowerGear-test af Deutz-Fahrs powershift-modeller.

Desuden er det en fornøjelse, at traktoren nu selv kan skifte både powershift og gruppegear helt automatisk.

Flere køre-mods

Jeg har mulighed for at sætte transmissionen op til fire forskellige køremods. En manuel, hvor jeg som chauffør foretager alle skift selv - dog foregår det hele med vip af kørehåndtaget, og ingen gearstang. I semi-mode skifter traktoren selv powershift-gearene inden for en bestemt gruppe, og i de to køremods: full-auto field og full-auto road skifter traktoren automatisk samtlige powershift- og gruppegear.

Fra iMonitoren kan jeg finjustere transmissionen. Eksempelvis kan jeg bestemme hvilket powershift-gear, som jeg tillader traktoren at skifte ned til, samt hvilket powershift-gear traktoren maksimalt må skifte op til. Selve aggressiviteten på skiftene ud fra belastningen på motoren, stiller jeg på en drejeknap fra 0 til 100 procent.

Det fungerer ret godt, og især på vejen er det en fornøjelse, når man møder en modtrafikant på de smalle veje, at man slipper gaspedalen, hvorefter man blot giver gas igen, når forhindringen er passeret. Traktoren skifter ganske flot powershift-gearene indtil topfart er opnået. Desuden sker topfarten på 42 kilometer i timen med blot 1.400 motoromdrejninger.

En anden god detalje på vejen er automatisk udkobling af traktoren, når jeg trykker på bremsepedalerne. Vi har efterspændt en 5,7 meter Köckerling Quadro stubharve til testen, for på den måde at prøve at arbejde med varierende hastigheder.

Under testen fandt jeg dog ud af, at traktoren fungerer bedst på marken i semi-mode, da traktoren på den måde ikke skal foretage et gruppeskift, som kan være svært under belastning - men harven er måske også til den store side til de 215 hestekræfter under den grønne motorhjelm.

Når jeg skal finjustere transmissionen foregår det i iMonitoren, mens jeg får overblikket over gearene foran rattet i et lille display. Displayet foran rattet skyldes, at traktor-serien også kan leveres uden iMonitor, og så er det foran rattet, man skal redigere sine indstillinger i stedet. Dog så jeg gerne, at man kunne få de samme informationer fra terminalen foran rattet flyttet over til iMonitoren. På den måde er man aldrig i tvivl om, hvor man aflæser hvilke data.

Faktisk monterer Deutz-Fahr en tredje skærm i traktoren, hvis man vælger den trinløse udgave - men er tre skærme ikke til den gode side?

Generelt er der mange muligheder i iMonitoren, som både kan vise autostyring og Iso-bus-redskaber. Skærmen har en god størrelse, så jeg er sikker på, at man ikke får problemer med at styre et Iso-bus-redskab fra samme terminal, som også viser autostyringen.

Mange små detaljer

Ikke nok med, at man har et hav af muligheder for indstillingen af transmissionen, så kan vendegearet også stilles i fem forskellige aggressiviteter og PTO-udtaget kan også stilles i forskellige opstarts-aggressiviteter. Det er begge ret gode detaljer, og dermed undrer det mig også, at det ikke gør sig gældende ved cruise-kontrollen. Hvis den skal ændres, skal kontrollen deaktiveres, hvorefter den skal indstilles i terminalen, eller den nye hastighed skal 'fanges med kørepedalen'. Det kunne jeg godt ønske mig blev bedre.

Det samme gælder kodning af hydraulikventilerne. Jeg har nemlig mulighed for at flytte rundt på samtlige hydraulikventiler på højre armlæn, og det er virkelig rart - men jeg har ikke mulighed for selv at bestemme, hvor plus- og minus-siden af stemplet skal ligge på håndtagene. Det er helt sikkert blot en software-opdatering fra Deutz-Fahrs side - men den må de gerne installere hurtigst muligt.

Jeg bliver hurtigt fan af højre armlæn. Alle knapper sidder placeret præcis hvor de skal - dog sidder autostyringsknappen næsten i bunden af armlænet. Den burde sidde på kørehåndtaget. Knappen kan kodes ind i foragerautomatikken, men det ville være at foretrække, at man kunne kolbe autostyringen til uafhængigt af indstillinger i foragerautomatikken.

ASM-knappen på højre armlæn fortjener også et par ord her i testen. Deutz-Fahr har kørt med systemet i adskillige år, og det er noget man lynhurtigt bliver glad for. ASM-funktionen til- og frakobler automatisk firehjulstræk og differentialespærre. Fra terminalen kan jeg let indkode, ved hvilken hastighed eller drejevinkel de enkelte ting skal til- eller frakobles ved. Det er en form for automatik for begge funktioner i én funktion.

Velkendt motor

Deutz-Fahr har også nyheder gemt under den grønne motorhjelm - som faktisk ser ret godt ud. Deutz-Fahr vandt prisen som bedste design i Tractor Of The Year-konkurrencen i 2017.

Motoren leveres fra Deutz AG, og det specielle ved motoren i den nye 6-serie fra Deutz-Fahr er, at den lever op til Stage IV-kravene, men faktisk er forberedt til Stage V. Stage V træder først i kraft i 2019, og Deutz-Fahr er faktisk gået direkte fra Stage IIIB til Stage V, da det kun er en software opdatering, som er nødvendigt for at være klar til Stage V-kravene.

Motoren er den samme 6,1 liters seks cylindrede motor, som 6- og 7-serien har brugt i en år række - motoren er blot blevet opdateret til de forskellige emissionskrav, og denne gang har man valgt at udstyre den med EGR samt et dieselpartikelfilter.

For chaufføren betyder det desværre, at partikelfilteret skal renses på et autoriseret værksted til service, omvendt betyder det også, at AdBlue-forbruget skulle være reduceret med det halve i forhold til tidligere.

Vi har som altid Landbrugets Traktorafprøvning til at afprøve traktoren, og målingerne viste blandt andet et brændstofforbrug på 235 g/kWh - det samme forbrug, som vi målte på topmodellen i 7-serien for fire år siden.

Dermed kan vi konkludere, at motoren ikke burde bruge mere brændstof, og hvis AdBlue-forbruget er reduceret, er det jo kun positivt. Generelt er et brændstofforbrug på 235 g/kWh i denne klasse ikke det laveste vi har målt - men det er dog heller ikke det højeste.

Det er dog en skam, at man har valgt at gå tilbage til en boost-funktion på motoren. To modeller i serien har kun den maksimale effekt til rådighed, når boost-funktionen slår til. Det gør sig desværre gældende ved topmodellen.

Det betyder, at jeg ved jordbearbejdningsopgaver ikke får glæde af samtlige 226 hestekræfter, da boosten først slås til ved PTO-arbejde samt transportopgaver.

God førerkomfort

Når man går rundt om motoren på traktoren, så undrer det mig, at Deutz-Fahr ikke har haft plads til at montere brændstoffilteret inden for motorrummet. Det sidder - måske en smule udsat - på traktorens højre side uden for motorhjelmen. Det samme gælder styringen til den affjedrede foraksel. Mon ikke det skulle være bedre skærmet af i tilfælde af ler og andet skidt, der kan samle sig omkring stik og lignende udsatte komponenter?

Forakslen på traktoren er også ny. På de mindre traktorer leveres den fra Carraro, mens der på de største sidder en foraksel fra Dana. Som noget nyt sidder stemplerne til affjedringen foran forakslen, og på de største modeller er akselafstanden otte centimeter længere end på de øvrige modeller i serien.

Sammen med den affjedret kabine, så giver den affjedret foraksel en førerkomfort som er helt i top - og tilmed med et lavt lydniveau.

Da vi testede den tidligere 6-serie fra Deutz-Fahr for to år siden påpegede vi et meget højt lydniveau i kabinen - det er nu ændret. Der er blevet et mellemrum mellem motorhjelm og kabinens frontrude, og jeg kan tydeligt mærke, at det har fået en positiv virkning på lydniveauet, som faktisk er reduceret med hele 10 dB(A), hvilket svarer til en halvering af støjniveauet.

I kabinen kunne jeg dog godt tænke mig en bedre indstilling af rattet. Rattet kan gå langt ned, men ikke ret langt op, det er ikke optimalt, når sædet forlades - det samme gælder pladsen omkring passagersædet. Når det er slået ned, er der ikke meget plads til at komme ind og ud af kabinen på. Man kan efterhånden godt se, at kabinen er ved at have nogle år på bagen, hvad angår pladsen. Desuden består kabinen af hele seks stolper, men B-stolperne er trukket forholdsvis langt tilbage, så man mærker dem ikke så tydeligt.

Overraskede positivt

Deutz-Fahr 6-serien henvender sig ret bredt idet den strækker sig fra 150 til 215 hestekræfter. Test-traktoren er topmoderne udstyret med masser af arbejdslys, autostyring, bakkamera, Iso-bus, god terminal og et godt joystick - og en række andre dejlige funktioner og detaljer.

Den helt store nyhed er transmissionen, som har overrasket mig positivt. Det er glædeligt, at Deutz-Fahr har fået færre gruppe-gear og flere powershift gear og tilmed en transmissionsstyring som er ret intelligent og selv finder det rette gear ud fra belastningen.

Man skal dog overveje, om man skal investere i den trinløse udgave, som er 50 til 70.000 kroner dyrere. Her får man nemlig en række ekstra detaljer, som RCshift ikke leveres med. Eksempelvis leveres den trinløse udgave med højdejustering på frontliften, og man får dermed et drejehjul til frontliften ligesom til liften i bag. Så skal man bruge frontliften til bare lidt mere end at køre med en frontvægt, så vil jeg uden tvivl vælge den trinløse udgave i stedet.

Plusser

Intelligent transmission

Mange transmissions-indstillinger

Lavt lydniveau

Snild traktor

ASM

iMonitor-terminal

Arbejdslys

Minusser

Rat indstilling

Komponenter ved motor sidder udsat

Ikke meget plads, hvis passagersæde er slået ned

Boost-funktion er tilbage

Flyt af hydraulikudtag på armlæn

Lydmåling

Tomgang: 60 dB(A) v. 800 omdr.

Landevejen v. 40 km/t: 70 dB(A) v. 1.400 omdr.

I marken m. harve og 11 km/t 72 dB(A) 1.500 omdr

I tomgang m blæser fuld styrke 76 dB(A)

Tekniske specifikationer

Motorproducent: Deutz

Slagvolumen, l: 6,1

Nominel effekt kW/hk: 156/212

Maksimal effekt, kW/hk: 166/226

Moment, nm: 889

Egenvægt i alt, kg: 8.200

Transmission: Powershift

Brændstoftank, l: 280

AdBlue tank, l: 35

Hydraulikydelse, l/min: 120

Maksimal løftekap. i bag, kg: 10.000

Maksimal løftekap. i front, kg: 5.480

Totallængde, m: 5,793

Højde, m: 3,153

Akselafstand, m: 2,848

Venderadius, m: 6,1

Fordæk: 540/65R30

Bagdæk: 650/65 R42

Dette koster Deutz-Fahr 6215 RCshift:

Pris på afprøvet traktor, inkl. udstyr: 1.389.060 kr.

Pris på basis-traktor: 1.226.050 kr.

Uddrag af ekstra udstyr på afprøvet traktor:

Autostyring: 89.520 kr.

LED lyspakke: 26.110 kr.

Importør kommentar

Vi er rigtig glade for de mange berettigede plusser, som traktoren får i denne test. Dette udviklingstrin på Deutz-Fahr, er et af de største skridt som er taget.

Powerboost er et emne, der altid kan diskuteres. Spørgsmålet er, hvordan man sælger traktoren. Sælger man den som en 214 hk traktor, er der en bonus på yderligere 12 hk ved transport og med PTO-arbejder. Sælger man den som en 226 hk traktor er der manko ved jordbearbejdning uden PTO.

Adgangsforhold er også optimeret, men kunne forbedres yderligere. Til gengæld er der nu aktiv dørlukkesystem, som via gasdæmperen trækker døren ind i lukket position første gang. Full-auto-mark programmet er optimalt til arbejdet, hvor traktoren ruller i marken med en vis fart, fx ved græsslåning. Her vil den nemt og hurtigt skifte henover gruppen uden stop. Ved hårde trækopgaver, som i testen, eller ved pløjning er semi-auto det optimale valg.

Faktisk kan traktoren komme helt ned på 1.158 omdr/min ved 40 kilometer i timen, hvilket giver lavt lydniveau samt besparelse af brændstof. Samtidig har traktoren en meget fin manøvredygtighed, via den nye foraksel.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame