Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Nyskabende traktor med fuld affjedring

Af Helge Plougmann Nielsen - 13. mar. 2009 KL. 08:00

  • 28109_1_xl
  • 28109_2_xl
  • 28109_3_xl
  • 28109_4_xl
  • 28109_5_xl

Med Fastrac 7000-serien er det lykkedes JCB at producere en traktor, der i udseende minder om en traditionel landbrugstraktor, uden at give køb på de dyder, som gør traktoren til en rigtig Fastrac   

 

Med 42 tommer baghjul og 30 tommer forhjul minder JCB Fastrac 7000 mest af alt om en traditionel landbrugstraktor. Men skindet bedrager, for under det traditionelle ydre gemmer der sig en fuldblods Fastrac, der i mange lande kan godkendes som lastbil og som har en topfart på 70 kilometer i timen.

Fastrac konceptet betyder også, at traktoren er chassisopbygget, og at den er med affjedring hele vejen rundt.

På Fastrac 7000 er der hydraulisk affjedring ved både for- og bagakslen. Ved bagakslen har traktoren tilmed et automatisk nivelleringssystem, som konstant holder chassiset i den rigtige position. Derudover byder Fastrac også på en meget rummelig kabine, hvor der er plads til et fuldstørrelse passagersæde.

Den nye Fastrac-serie leveres i fire modeller, der alle er opbygget over det samme koncept, og hvor forskellen på modellerne hovedsagelig skal findes i motoreffekten og i trepunktsliftens løftekapacitet. Samtlige modeller kører med en sekscylindret, 24-ventilet, elektronisk styret Cummins-motor. Effekten strækker sig fra 178 til 270 hestekræfter. PowerGear har været i marken med JCB Fastrac 7230 - den næststørste model med 230 hestekræfter og en liftkapacitet på ni ton.  

Fantastisk komfort

Det er specielt ved transportopgaver og ved hurtig kørsel på ujævne marker, jeg kan mærke affjedringssystemet, der giver en fantastisk komfort. Jeg nærmest flyder hen over ujævnhederne.

Modsat andre traktorer i samme klasse er kabinen på JCB Fastrac 7000 uden selvstændig affjedring. Som chauffør registrerer jeg overhovedet ikke den mangel. Chassisaffjedringen fungerer ganske enkelt for effektivt.

Førerkabinen er monteret meget langt fremme på traktoren, og alt andet lige vil det give en bedre førerkomfort, end når kabinen er monteret lige over bagakslen.

De fire trin op i kabinen er effektivt beskyttet mod forurening fra hjulene, og samtidig er trinene skridsikre og udført i et rustfrit materiale.

I kabinen er der masser af plads, og da den er opbygget med kun fire stolper, er der også et godt udsyn fra kabinen. Eneste undtagelse er bagud til trækbommen og til liftarmene, når de er sænket helt i bund. Det er prisen for den komfort, man opnår ved at rykke kabinen langt frem på chassiset.

Det komfortable førersæde giver en afslappet kørestil, og da stort set samtlige betjeningsgreb er monteret i sædets højre armlæn, er de altid inden for bekvem rækkevidde.

Hovedparten af traktorens funktioner styres og kontrolleres fra en stor touch-screen skærm i farver, som er monteret forrest på armlænet.

Transmission med tre kørselsmønstre

JCB Fastrac 7230 har en semi-powershift transmission med fire gruppegear og seks powershift-trin i hvert gear. I det højeste gear løber traktoren 70 kilometer i timen.

Men for at få den typegodkendt her i landet er der indlagt en elektronisk hastighedsbegrænser i transmissionen. I praksis betyder det, at det højeste gear ikke kan benyttes. Det er heller ikke nødvendig, for traktoren kører 40 kilometer i timen i det næsthøjeste gear, men med kun 1.450 motoromdrejninger.

På touch-screen'en kan jeg indstille transmissionen til de tre forskellige kørselsmønstre: Powershift, Autoshift og Drive.

I powershift skifter man de seks koblingsfrie gear ved at vippe kørehåndtaget til højre eller venstre. Med samme manøvre kan jeg også skifte gruppegear, hvis jeg holder en lille rød kontakt på håndtagets bagside inde, samtidig med at det vippes til siden.

Kørselstypen kan anvendes til alle arbejdsfunktioner, og der kan skiftes imellem samtlige 23 gear.

Autoshift er kørselstypen til markarbejde, hvor transmissionen automatisk skifter mellem et antal gear. Traktoren gearer op og ned efter parametre, som traktor-føreren indtaster på skærmen. Alle indstillinger indtastes i det samme skærmbillede, og da det sker direkte på skærmen, er det utroligt let at tilpasse transmissionens opsætning til de aktuelle forhold.

Automatikken gør det til en leg at køre traktoren, og samtidig er der mulighed for at spare brændstof ved at lade motoren arbejde i det område, hvor den har det højeste moment og det laveste brændstofforbrug.

Den sidste mulighed er Drive-funktionen. Den anvendes specielt til transportopgaver, og her har automatikken mulighed for at skifte mellem de to højeste gruppegear og de koblingsfrie gear i de to områder.

Systemet fungerer vældig fint, og jeg er specielt overrasket over, hvor blødt og præcist systemet skifter mellem de to gruppegear. Gassen tager traktoren selv af, når jeg skifter gruppegear.

Grunden til det fine skifte findes i den elektroniske overvågning, som løbende korrigerer gearskiftet ud fra hastighed, belastning og motoromdrejninger.

Det koblingsfrie vendegear betjenes enten med kørerhåndtaget eller med et håndtag til venstre for rattet.

P-Tronic kalder JCB transmissionen, der er både effektiv og brugervenlig. Transmissionen er noget af det tætteste på en trinløs transmission, jeg har oplevet på trods af, det er en "gear-traktor".

Valgfrie funktioner af knapper på kørehåndtag

På toppen af kørehåndtaget er der seks el-kontakter. Den ene kontakt anvendes til foragerautomatikken og med den anden har jeg mulighed for at skifte mellem de tre kørselsmønstre.

De fire resterende kontakter bestemmer man selv funktionen af. Det betyder, jeg kan vælge at betjene liften, kraftudtaget både foran og bag på traktoren betjenes og jeg har også er mulighed for at betjene de fire hydraulikventiler med kontakterne. Hvilke funktioner, der skal styres fra kørehåndtaget, indkodes let i et billede på displayet.

Ud over at styre transmission og hvilke funktioner, der skal betjenes fra kørehåndtaget, indeholder skærmen forrest på armlænet også en hel del andre funktioner. Her kan chaufføren eksempelvis indstille, om firehjulstrækket og differentialespærret skal til og frakobles, når liften eller en af hydraulikventilerne betjenes.

Det kan også være, funktionen skal følge styreudslaget på forhjulene - det står mig frit for og er en god detalje.

Det er også på skærmen, jeg indstiller ydelsen på de fire hydraulikventiler. Generelt styres en lang række andre funktioner også fra terminalen. Det har reduceret antallet af knapper og kontakter i kabinen til et minimum og gjort betjeningen af traktoren mere overskuelig.

Fremragende foragerautomatik

Nu hører JCB ikke til blandt verdens størst producenter af traktorer, og mange af de gule traktorer anvendes først og fremmest til transportopgaver. Derfor er det overraskende, at vi i den nye Fastrac 7230 finder en foragerautomatik, som kun ganske få af de store aktører på markedet kan matche.

Det helt unikke i automatikken er, at den kan indkodes hjemme i maskinhuset. Den kan løbende korrigeres og tilføjes ekstra sekvenser. Og så kan funktionerne kædes sammen efter behov, samtidig med at opsætningen til fem redskaber kan gemmes og genanvendes.

Automatikkens funktioner vises med tydelige symboler i displayet. Under testen lagde jeg en sekvens ind, hvor landhjulet på den bugserede plov skulle sænkes tre sekunder efter, at traktorens lift blev sænket. Selv når det er lagt ind, er det utrolig let at korrigere tiden senere, hvis jeg nu skulle pløje kiler og dermed ændre tiden.

Eneste mangel ved systemet er, at man som bruger ikke har mulighed for at indtaste navnet på det redskab, hver af de fem opsætninger tilhører. I stedet må jeg nøjes med bogstaverne A, B, C, D og E.

Godkendelse koster på manøvredugtigheden

Da JCB Fastrac 7230 er bygget som en lastbil, har den hydraulisk hjælpestyring og ikke hydraulisk styring som andre traktorer. På de ældre Fastrac-modeller gav det en meget tung styring.

Men jeg må sige, at den tunge styring på den nye generation af Fastrac stort set er elimineret. Som chauffør registrerer jeg det kun som en lidt bedre kontakt til forhjulene.

Den traktor, vi testede i PowerGear, overholdt den lovgivne maksimumbredde for traktorer og havde en sporvidde på 1,84 meter fra midt til midt dæk.

I den opsætning har traktoren en vendediameter, som er betydelig større end andre traktorer. En større sporvidde i for vil gavne manøvredygtigheden, men vinder af den disciplin bliver Fastrac 7230 aldrig.

Til gengæld er manøvredygtigheden det væsentligste kritikpunkt mod den nye Fastrac. Kan man leve med det, får man i JCB Fastrac 7230 en spændende traktor, der på mange områder sætter nye standarder for traktorkørsel. God tur.

Plusser

Affjedring og niveauregulering af traktoren

Betjening samlet i højre armlæn

Brugervenlig foragerautomatik

Brugervenlig skærmopbygning

God kabine med få rystelser

Minusser

Stor venderadius

Manglende udsyn til liftarme og trækbom

Ingen udvendig værktøjskasse

Tekniske specifikationer

Motortype                                                                        Cummins

Volumen, cm³                                             6.702

Max. Effekt, kW/hk                                                       172/230

Nominel effekt, kW/hk                                                       164/230

Max. Moment, Nm v. 1.400 o/min                                    949

Transmission  frem/bak                                                    24/9

Hydraulikkapacitet, l/min                                                    148

Antal dobbeltvirkende udtag                                 4

Max. løftekapacitet kg                                                              9.000

Dækmontering, bag/for                                                       Trelleborg 710/60R42/600/60R30

Egenvægt, kg.                                                                  9.185

Egenvægt, for/bag kg.                                                 4.320/4.865

Tankkapacitet, liter                                                            430                                       

Akselafstand, m                                                               3,05

Højde, m                                                                          3,23

Lydnivau målt 20 cm foran føreren

Transport                       1450 o/min 40 km/t                      71,8 dBA

Markarbejde                       1900 o/min 8,9 km/t                      75,2 dBA

Markarbejde 1500 o/min 6,8 km/t                      75,1 dBA

Stilstand                      tomgang                                69,3 dBA

Stilstand                      2320 o/min                             74,9 dBA

Det koster JCB Fastrac 7230

Pris på testet traktor inkl. ekstraudstyr:                        

Basistraktor                                                                      975.885

Frontlift med el-betjening                                                     26.350

Front PTO                                                                        30.500

Fire olieudtag inkl. high-flow pumpe, 210 liter pr. minut                      6.000                                                            ¨

Load-Sensing udtag                                                          5.800

Xenon arbejdslys                                                   10.250

Radar                                                                               4.950

Varme i spejle samt front- og bagrude                                8.950

38 mm Rockinger autocoupling                          5.400

Luksus sæde med varme                                                 3.950

Frontvægt 1.500 kg                                                              9.750

Pris i alt for testet traktor                                               1.087.785

Yderligere muligt ekstraudstyr:

ABS inkl. udtag til vogn                                                       15.500

Køleskab                                                                          5.950

Kommentar til test af JCB 7230 PT.

Af Dennis Faurby, salgschef, Nicolaisen

Hos Nicolaisen

Specielt er vi glade for Helge Nielsen positive omtale af traktorens gode køreegenskaber på landevej og i mark, både hvad angår gearskift, affjedring, indkodning af mange funktioner på kørehåndtag m.m.

JCBs affjedring af begge aksler, som giver de unikke køreegenskaber, er der da heller ikke andre traktorer på markedet der kan opfylde.

De få minusser kan nemt forbedres med eks. stører hjulafstand, montere af et spejl, så udsynet bliver bedre ved tilkobling af redskaber.

Efter vores overbevisning har JCB med den nye 7000 serie Fastrac udviklet en traktor som henvender sig specielt til landbruget, mere end tidligere JCB Fastrac-modeller.

Desuden kan nævnes at alle JCB traktorer er standard med luftbremser og kan ustyres med ABS.

Data fra Landbrugets Traktorafprøvning af JCB 7230 Fastrac

Motoromdrejninger                                       Kilowatt                               Newtonmeter 

2.386                                                          4,6                                         37 

2.300                                                          86,3                                        716

2.200                                                          145,9                                      1.267

2.100                                                          152,5                                      1.386

2.000                                                          155,8                                      1.488

1.900                                                          153,2                                      1.539

1.800                                                          150,0                                      1.591

1.700                                                          157,0                                      1.784

1.600                                                          152,7                                      1.823

1.500                                                          145,7                                      1.855

1.400                                                          133,2                                      1.823

1.300                                                          122,4                                      1.792

1.200                                                          108,5                                      1.728

1.100                                                          95,1                                        1.655

1.000                                                          80,9                                        1.559

900                                                             69,6                                        1.454

Motoromdrejninger                                       Liter pr. time                           gram pr. kilowatt-time

2.200                                                          46,8                                        272

2.100                                                          48,0                                        268

2.000                                                          48,2                                        264

1.900                                                          46,8                                        260

1.800                                                          45,5                                        258

1.700                                                          46,2                                        250

1.600                                                          46,0                                        257

1.500                                                          43,3                                        252

1.400                                                          38,0                                        242

1.300                                                          32,0                                        223

1.200                                                          29,0                                        228

1.100                                                          26,5                                        237

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame