Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Ny Valtra sparer på brændstoffet

Af Morten Damsgaard - 7. okt. 2016 KL. 14:43

  • ww215768_1
  • ww215768_2
  • ww215768_3
  • ww215768_4
  • ww215768_5
  • ww215768_6
  • ww215768_7
  • ww215768_8
  • ww215768_9
  • ww215768_10
  • ww215768_11
  • ww215768_12
  • ww215768_13
  • ww215768_14
  • ww215768_15
  • ww215768_16
  • ww215768_17
  • ww215768_18
  • ww215768_19
  • ww215768_20
  • ww215768_21
  • ww215768_22

Valtras nye generation af firecylindrede traktorer sparer på brændstoffet, har en god kabine, en lille venderadius og kan udstyres højt. Men vi ser gerne, at det bliver lettere at fylde hydraulikolie på traktoren.

Med ét klik på liftkontakten sænkes den fem meter brede Amazone discharve, og Valtra'en giver gas indtil curisehastigheden er opnået. I kabinen sidder jeg godt placeret i førersædet og har fuld kontrol over Valtras fjedre generation N-serie. N-serien strækker sig over seks modeller fra 115 til 185 hestekræfter med boost - alle med firecylindrede motorer.

Det er den næststørste i serien, vi afprøver, og det er en ret speciel model, da N154 er udstyret med det såkaldte eco-mode.

citat startcitat start

Med harven i samme arbejdsdybde og med samme hastighed viste displayet en besparelse på 0,9 liter pr. hektar. Det er ret interessant

- Morten Damsgaard, testpilot på PowerGear-teamet

citat slutcitat slut

Når jeg trykker på 'eco-knappen', falder motoromdrejningerne fra 1.500 til 1.200, selvom hastigheden opretholdes på 12 kilometer i timen foran discharven.

Efter at jeg nulstillede hektar- og brændstofmåleren i traktoren, kørte jeg over én hektar med eco-mode slået til, og én hektar med eco-mode slået fra. Med harven i samme arbejdsdybde og med samme hastighed viste displayet en besparelse på 0,9 liter pr. hektar. Det er ret interessant.

Vi har som altid Landbrugets Traktorafprøvning til at afprøve traktoren, og her kan vi tydeligt se, at momentet flyttes, når eco-mode er aktiveret, så der er et større moment til rådighed ved lavere omdrejninger. På dansk betyder det, at man kan køre med færre omdrejninger og udføre det samme arbejde, og dermed sparer brændstof. Brændstofforbruget var i øvrigt ganske fornuftigt med 225 g/kWh ved maksimal effekt ved 1.800 motoromdrejninger og 153 hestekræfter samt 1.180 newtonmeter på PTO-udtaget. Svarende til 655 newtonmeter på motoren.

I N-serien er det kun N154, der kan leveres med eco-mode.

Næsten ny traktor

N4-serien er ikke blot en opdatering af N3-serien, der er faktisk tale om en næsten ny traktorserie med ny kabine, ny motor, nyt design og forstærket hydraulik.

Kabinen deler N-serien med storbror i T-serien, og det giver derfor en stor og rummelig kabine på den lille firecylindrede traktor. Faktisk er kabinen blevet 20 centimeter bredere end den tidligere modelserie, og det kan tydeligt mærkes.

Da Valtra tilbyder vendeudstyr til N-serien er kabinegulvet fladt og det gør, at kabinen virker endnu større, dog har det den ulempe, at jeg har svært ved at se trækbommen fra førersædet - men vi skal ikke klage over for meget plads. Hvis jeg derimod drejer sædet til højre, så skal der ikke meget til, inden armlænet banker mod højre sidepanel. Desuden har jeg en tendens til at sidde med højre hånd på siden af armlænet, for på den måde at kan betjene traktorterminalen for enden af armlænet, eller måske ændre min cruise-hastighed. Men når armlænet drejes til højre, så kommer mine fingre i klemme, og det bliver næsten umuligt at betjene traktorterminael, da pladsen bliver meget trang.

Derimod er der et stort køleskab i kabinen, og gode aflægningsmuligheder til begge sider for chaufføren.

Lydniveauet er tilsvarende lavt i kabinen, og selv under arbejde med den fem meter brede discharve kom støjniveauet sjældent over 72 dB(A).

Hastigheden der passer

Den afprøvede model var med trinløs transmission, som Valtra kalder for Direct. Vælges powershift-modellen Versu eller Active, så leveres det samme højre armlæn til traktoren. Active har dog ingen traktorterminal for enden af armlænet.

I traktorterminalen kan jeg sætte traktorens funktioner op, redigere hydraulikventilerne, foragerautomatikken eller indstille den trinløse transmission.

Vi har før været ude efter Valtra og påtalt, at terminalen gerne må være en anelse større, men netop her på den fire cylindrede model, passer størrelsen perfekt til traktorens størrelse og behov.

Den trinløse transmission styres fra stilstand til topfart med højre fod på fartpedalen. Kørehåndtaget på højre armlæn kan også benyttes, og jo længere frem den skubbes, jo stærkere kører traktoren og omvendt. Kørehåndtaget kan stilles i tre forskellige niveauer afhængig af aggressiviteten. Det virker dog en anelse ulogisk, at når kørehåndtaget skubbes til højre, er det ude af funktion, og skal tilbage til "udgangspunktet" for at være koblet til. Når kørehåndtaget er skubbet til højre, kan det faktisk være svært at komme til knapperne på traktorterminalen - især når sædet er drejet til højre.

Dog er det uhyre let at indstille en ønsket hastighed med kørehåndtaget, da man blot skal give det et skub, når den ønskede hastighed er opnået med kørepedalen.

Desuden sidder der to cruise-knapper, hvor to hastigheder kan gemmes, og ønsker jeg at ændre dem, er der et drejehjul på højre side af armlænet, som let rulles frem for højere hastighed eller tilbage for det modsatte.

Transmissionen har fire gruppegear, hvor traktoren selv kan skifte mellem de to højeste grupper. Flere traktorproducenter har trinløse traktorer, hvor man aktivt selv skal foretage gruppeskiftet, men andre har også løst udfordringen og lader traktoren skifte mellem grupperne automatisk.

Stor hydraulikkapacitet

Testtraktoren er desværre ikke udstyret med en frontlæsser. Det kunne have været spændende at prøve, da Valtra N4-serien i stor grad henvender sig til målgruppen for frontlæssere. De fire cylindre gør traktoren kompakt og snild, og med mulighed for en 200 liters hydraulikpumpe, er der i den grad olie nok til selv de store frontlæssere til denne størrelse traktor.

Traktoren kan desuden sættes op til at give fulde omdrejninger på motoren, når frontlæsseren benyttes. Valtra kalder det for hydraulik-assistent, og det er helt sikkert en stor fordel med frontlæsseren.

Når vi er ved hydraulikken, så kommer et af de store minusser ved den ellers så gennemførte Valtra-traktor. Hvis der skal påfyldes hydraulikolie, så er det en meget besværlig opgave. Hvis man ikke har værktøjet, som kan presse olien ind i bagtøjet igennem den fri retur, så kan der påfyldes ganske lidt hydraulikolie ved venstre trinbræt igennem en meget lille studs. Det er klart, at det er en fordel at få filtreret hydraulikolien endnu engang, som er tilfældet, når det trykkes ind igennem studsen til den fri retur, men mange kender sikkert til situationen, hvor der skal efterfyldes hydraulikolie på traktoren i en fart. Og det er ikke let på N-serien.

Dog er hydraulikolie og transmissionsolie adskilt, og det giver plusser i bogen hos testpiloten.

Når man står bag traktoren og skal sætte hydraulikslanger i, så glædes man over, at samtlige udtag nu er flyttet over på venstre side af topstangen.

I øvrigt er jeg meget imponeret over, at testtraktoren uden problemer kører afsted med den fem meter brede Amazone discharven i liften. Godt nok er der 1.500 kg frontvægte monteret, men jeg mærker næsten ikke, at harven er monteret på traktoren - der er stor stabilitet, og det skyldes måske, at akselafstanden på 2,6 meter er blandt de længste på de fire cylindrede traktorer.

Lange serviceintervaller

Den lange akselafstand skyldes blandt andet, at Valtra har valgt at placere stempler og ophæng til foraksel bag selve forakslen. Dermed kan forakselen sættes forholdsvis langt frem, og det giver en stabilitet, som jeg tydeligt kunne mærke under testen.

Forakslen har desuden kun fem smørenipler, som skal smøres for hver 50. time. Generelt er der lange serviceintervaller på traktoren, da transmissionsolie skal skiftes for hver 2.400. time, hydraulikolie for 1.200. og motorolien har et serviceinterval på 600 timer.

Motoren kører med ren SCR-teknologi, hvilket betyder, at der ikke er noget sod fra udstødningsgassen, som genbruges i motorrummet. En stor fordel, som giver en ren forbrænding, og et indsprøjtningstidspunkt af dieselolien, som står hundrede procent optimalt. Dog er der det minus, at motoren ikke er udstyret med hydraulike ventilløfter, og derfor skal der justeres ventiler på traktoren for hver 2.400 timer. Det kan godt se en anelse besværligt ud at komme ned til ventildækslet på den kompakte motor.

Små detajler

Man glædes over flere små detaljer på Valtra-traktoren. Blandt andet vinduesviskeren, som er helt ude af førerens synsfelt, da den sidder mellem motor og kabine. Den visker i en vinkel på 270 grader, men hvis det regner mere intenst, så vil viskeren blot køre øverst på ruden.

I kabinen er der tilpas mange 12 volt stik placeret perfekt for opladning af køletaske til højre for chaufføren og telefon til begge sider for chaufføren.

Når jeg træder ud fra kabinen, så er der placeret en lille lampe, som giver et fint lys på trinene efter mørkets frembrud, og det samme gælder ved PTO-udtaget, hvor en lampe lyser op, så man let kan se, når PTO-akslen skal monteres.

Desuden har Valtra 'den gyldne pedal' i bunden af kabinen - en pedal, så rattet slåes op og ned uden problemer. Det letter ind- og udgang fra kabinen betydeligt.

En detalje der dog mangler på traktoren er værktøjskassen. Den sidder i et skab under venstre trinbræt. Den burde sidde i et skab under højre trinbrædt i stedet, da det er her, man kommer ind og ud af traktoren.

Plusser

Komfort niveau

Eco-mode

QuickSteer

Opdelt hydraulik og transmissionsolie

Stort køleskab

Lys ved trinbrædt og PTO

Hydraulikassistent

Mange elstik

Minussser

Påfyldning af hydraulikolie

Placering af værktøjskasse

Ikke muligt at kode QuickSteer ind i foragerautomatikken

Gruppegear ved trinløs transmission

Højre armlæn banker ind højre sidepanel ved drejning

Lydmåling

Ved tomgang i stilstand, blæser slukket: 66 dBA (850 omdr/min)

Ved tomgang i stilstand, blæser fuld tryk: 72 dBA (850 omdr/min)

Ved maksimal gas i stilstand: 73 dBA (2.250 omdr/min)

Ved 40 km/t på vejen: 72 dBA (1.500 omdr/min)

Ved 12 km/t i marken foran harven: 69 dBA (1750 omdr/min)

Dette koster Valtra N154e Dreict:

Pris på afprøvet traktor inkl. udstyr: 1.030.338 kr

Vejledende udsalgspris på basismaskine: 885.889 kr

Uddrag af ekstra udstyr på afprøvet traktor:

Foraksel affjedring: 28.721 kr

Affjedret kabine: 7.162 kr

Forberedt for autostyring: 36.308 kr

Køleskab: 2.462 kr

Importørkommentar

Af Jimmi Ravnborg, produktchef Valtra DK

Det er fantastisk imponerende at læse denne test, og se hvor langt omkring testpiloten har været, stor ros til Powergear-holdet.

Den nye N4-serie forventer vi at blive en mere allround traktor, både som læssetraktor, men også til markbrug. Med en stor akselafstand, stor liftkapacitet og de mange hestekræfter kan den håndtere større redskaber end tidligere og med en venderadius på kun 4,5 meter er den ideel til frontlæsserarbejde, derudover har den nye N4-serie også mulighed for at få monteret quicksteer, som bevirker at der er fuld styrudslag fra side til side med kun en ratomdrejning.

Valtra's har en lang tradition med ECO power modeller, 6750, 8350, T140, T151e, T162e, T163e og nu N154e og at i ECO mode er max drejningsmoment allerede nået ved 1250 omdr.

Så der kan arbejdes ved lave omdr, med lav brændstofforbrug og høj komfort til følge.

Kunder som har eller har haft disse ECO-modeller, er oftest svære at omvende til traditionelle modeller.

Når sædet drejes kan armlænet svinges op over førerens lår og derved give plads, så ingen fingre kommer i klemme.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame