Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Ny transmission og fantastisk motorstyring

Af Helge Plougmann Nielsen - 13. dec. 2012 KL. 11:06

  • MB05204000-1
  • MB05204000-2
  • MB05204000-3
  • MB05204000-4
  • MB05204000-5

Maskinbladets nye serie, PowerGear Preview, åbner med en omtale af John Deere 6210R DirectDrive, som er en af året største traktornyheder.

Hvordan kan man kalde en traktor på omkring 250 hestekræfter for en stor nyhed, vil nogen måske spørge. Og det er da heller ikke på effekten, at mellemklassetraktoren John Deere 6210R adskiller sig fra sine konkurrenter.

Den store nyhed er transmissionen, hvor John Deere har hentet inspiration i bilindustrien og udviklet en ny type transmission, der hverken er en powershift-transmission eller en trinløs transmission. I bilindustrien kaldes transmissionen for en dobbeltkoblingsgearkasse, og det er først og fremmest VW og de øvrige mærker i Volkswagen koncernen samt Mercedes-Benz, der anvender transmissionen.

Tre grupper og 24 gear

John Deere DirectDrive har tre grupper med otte trin i hver gruppe. Gruppegearene skiftes med trykknapper på Command Centret, og de øvrige trin skiftes med et lille joystick, der til forveksling ligner det håndtag, som betjener den trinløse AutoPowr-transmission.

Dobbeltkoblingsnavnet har gearkassen fået på grund af, at transmissionen kun anvender to koblinger til de 24 gear. Teknisk set er transmissionen opbygget med de lige gear på en aksel i den ene side af transmissionen og de ulige gear på en aksel i den anden side af transmissionen. De lige og de ulige gear styres af hver sin kobling, og skiftet af gear foregår med traditionelle skiftegafler og synkromesh.

Transmissionen er således hundrede procent mekanisk og vil derfor have en bedre effektivitet end en trinløs transmission, hvor en del af effekten overføres hydraulisk. Den vil sandsynligvis også have en bedre effektivitet og dermed et lavere brændstofforbrug end en powershift-transmission, som indeholder betydeligt flere hydrauliske koblinger. Men hvordan kører den nye transmission så? Det fik PowerGear Preview mulighed for at prøve hos Herborg Smede- og Maskinforretning, der her i efteråret fik leveret den første DirectDrive her til landet.

Blødt og behageligt

Med trykknapper og joysticket er betjeningen af DirectDrive lige så let og ukompliceret som betjeningen af en trinløs transmission. Jeg var i marken med en femfuret, liftophængt vendeplov og valgte at køre i gruppe B, hvor hastigheden kan justeres fra 5,4 til 21,5 kilometer i timen. Med rullekontakten på toppen af joysticket indstiller jeg hastigheden til det ønskede niveau, og herefter kørte jeg udelukkende traktoren med kørepedalen - nøjagtig som hvis traktoren havde været trinløs. Traktoren vælger automatisk det gear, hvor brændstoføkonomien er bedst, og det resulterede i, at jeg for det meste kørte med godt otte kilometer i timen og med et omdrejningstal på 1.500 til 1.600 på motoren.

Når der blev vendt på forageren, var det blot at lette lidt på kørepedalen for at få traktoren til at geare ned og opnå en behagelig hastighed.

Når ploven igen var i jorden, behøvede jeg blot at træde på kørepedalen for at øge hastigheden og skifte til højere gear.

Uanset om der blev skiftet til et højere eller lavere gear, så skete det behageligt og uden nogen form for ryk eller stød. Man registrerer selvfølgelig gearskiftet, men DirectDrive overgår enhver powershift-transmission i komfort.

Fuldstændig automatisk

Ved transportkørsel trykkes der på tasten B/C, og transmissionen arbejder herefter automatisk i intervallet 5,4 til 42 kilometer i timen. I GreenStar3 terminalen har jeg mulighed for at indstille og vælge mellem to forskellige startgear. Jeg kan således vælge et lavt startgear, når der køres med en fyldt gyllevogn og et højere startgear, når der køres retur med tom vogn.

Transmissionen registrerer automatisk behovet for trækkraft, og når der accelereres med tom vogn sker det ofte, at transmissionen springer et eller to gear over. I kombination med en præcis motorstyring, der knivskarpt rammer de rigtige motoromdrejninger i det nye gear, giver det et usædvanligt blødt gearskifte.

En anden fin detalje er AutoClutch, der automatisk udkobler transmissionen, når der trædes på bremsen. Når bremsen igen slippes, starter traktoren i det valgte startgear og accelererer stille og roligt.

Ikke trinløst

Kørekomforten i John Deere DirectDrive er på højde med det, man oplever med en trinløs transmission. Men den trinløse transmission vil fortsat være at foretrække til redskaber som stenstrenglægger, kartoffeloptager og lignende.

Til jordbearbejdning og transportkørsel udfordrer DirectDrive derimod den trinløse transmission og er ved alle arbejdsopgaver powershift-transmissionen overlegen.

Den prøvekørte model var fra en forserie, og lige så snart serieproduktionen går i gang, vil PowerGear lave en egentlig test af R6 DirectDrive.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame